10 keinoa kehittää sivuston luotettavuutta

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  10.2.2012. Päivitetty:  16.11.2021.

Kirjoitin aikoinaan gradun vakuuttavista verkkopalveluista, jossa tutkin  ihmisten asenteisiin ja käyttäytymiseen vaikuttamista teknologian kautta. Keissinä oli tupakoinnin lopettamista tukevat verkkopalvelut. Gradu on muuten vielä saatavilla vanhoilla sivuillani jos kiinnostaa.

Silmäilin tällä viikolla "teosta" ja silmiini pisti kappale webin luotettavuudesta. Siinä esitetään seuraava väite:

Jos käyttäjät kokevat, että sivuston tarjoama informaatio ja palvelut eivät ole luotettavia, he hylkäävät sivuston ja etsivät toisen tavan tyydyttää tiedontarpeensa. (Fogg 2002, 365; Fogg 2003a, 148; Fogg 2003b, 722)

Väite on tietysti sinällään oikea, että luotettavuus on käsitteenä abstrakti. Luotettavuus ei ole sivuston ominaisuus, vaan kävijän omien kokemusten ja havaintojen perusteella luoma käsitys siitä miten luotettavana hän pitää sivustoa.

9 sekunnin sääntö

Web-suunnittelun kannalta sivuston luotettavuus on olennaista siksi, että mikäli sivusto ei välittömästi herätä kiinnostusta tai vaikuta täyttävän kävijän tarpeita, hän voi poistua sivuilta yhdellä klikkauksella. Tutkimuksissa on osoitettu, että webissä vaikutuksen tekemiseen on aikaa n. 9 sekuntia. Katso Sally Hogsheadin esitys aiheesta alla.

10 helppoa keinoa

  1. Tee esitetyn tiedon varmentaminen helpoksi: käytä sitaatteja, viitteitä ja lähteitä.
  2. Esittele yrityksesi: kerro keitä olette, mikä on fyysinen sijaintinne ja lisää kuvia yrityksestä ja työntekijöistä.
  3. Korosta osaamistasi: kerro minkä alan osaajia olette ja miksi.
  4. Näytä ketkä ovat sivuston takana: esittele henkilöt tekstein ja kuvin.
  5. Tee yhteydenotto helpoksi: lisää sivuille puhelinnumero, fyysinen osoite, sähköpostiosoitteet ja lomake.
  6. Ammattimainen ulkoasu: käytä ulkoasun suunnittelussa ammattilaista.
  7. Käytettävyys: suunnittele sivustosta helppokäyttöinen.
  8. Pidä ajan tasalla: luo uutta ja päivitä vanhaa sisältöä.
  9. Älä ylimainosta: erottele mainokset omasta sisällöstäsi, kirjoita selkeästi ja suorasti.
  10. Vältä kaikkia virheitä: kirjoitusvirheet, rikkinäiset linkit, sivuston saavutettavuus ym.

Lisää juttuja aiheesta

10.5.2022
Mikä on halvin webhotelli?
Jukka Peltoperä

Web-suunnittelijana sanon aina, että hyvä hosting ei ole paikka säästää silloin, kun yritys aikoo tosissaan löytyä netistä ja tehdä siellä verkkoliiketoimintaa. Vaikka pysyn sanojeni takana, myönnän, että joillakin on joskus […]

Lue juttu
8.4.2022
Näin piilotat PHP-varoitukset ja -ilmoitukset WordPressissä
Jukka Peltoperä

PHP-varoitukset ja -ilmoitukset tarjoavat hyödyllistä tietoa kehittäjille, mutta tavallisten kävijöiden ei ole hyvä nähdä niitä. PHP-varoituksia ja -ilmoituksia voi ilmaantua näkyviin sivuillasi esimerkiksi silloin, kun muutat käytössä olevan PHP-version tai […]

Lue juttu
21.2.2022
WordPress ja puuttuva "Ota automaattiset päivitykset käyttöön" -linkki
Jukka Peltoperä

WordPress-sivustoja ylläpitäneet tietävät, että julkaisujärjestelmä osaa päivittää itse itsensä, kun siihen ilmestyy uusi tietoturvapäivitys. WordPress osaa myös tarkistaa säännöllisesti, onko asennettuihin ulkoasuteemoihin ja lisäosiin tullut uusia päivityksiä ja ilmoittaa niistä […]

Lue juttu
27.1.2022
WordPress ja "Toinen päivitys on jo käynnissä" -ongelma
Jukka Peltoperä

Kuten varmasti tiedät, WordPress-julkaisujärjestelmään, lisäosiin ja ulkoasuteemoihin tulee jatkuvasti uusia päivityksiä, jotka tuovat niihin uusia ominaisuuksia ja parannuksia sekä korjaavat löydettyjä bugeja ja haavoittuvuuksia. Vaikka WordPressin ja lisäosat voi asettaa […]

Lue juttu
8.12.2021
Title-tagi ja parhaat käytännöt
Jukka Peltoperä

Hyvän otsikon kirjoittaminen olennainen taito jokaiselle, joka tekee hakukoneoptimointia. Miksikö? Koska se on ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät hakutuloksissa ja yksi tärkeistä tekijöistä, joita Google käyttää arvioidessaan sivun aihetta. Mikä […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.