Luotettavuus. Kuva: Nick Youngson CC BY-SA 3.0 Alpha Stock Images

10 keinoa kehittää sivuston luotettavuutta

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  10.2.2012. Päivitetty:  16.11.2021.

Kirjoitin aikoinaan gradun vakuuttavista verkkopalveluista, jossa tutkin  ihmisten asenteisiin ja käyttäytymiseen vaikuttamista teknologian kautta. Keissinä oli tupakoinnin lopettamista tukevat verkkopalvelut. Gradu on muuten vielä saatavilla vanhoilla sivuillani jos kiinnostaa.

Silmäilin tällä viikolla "teosta" ja silmiini pisti kappale webin luotettavuudesta. Siinä esitetään seuraava väite:

Jos käyttäjät kokevat, että sivuston tarjoama informaatio ja palvelut eivät ole luotettavia, he hylkäävät sivuston ja etsivät toisen tavan tyydyttää tiedontarpeensa. (Fogg 2002, 365; Fogg 2003a, 148; Fogg 2003b, 722)

Väite on tietysti sinällään oikea, että luotettavuus on käsitteenä abstrakti. Luotettavuus ei ole sivuston ominaisuus, vaan kävijän omien kokemusten ja havaintojen perusteella luoma käsitys siitä miten luotettavana hän pitää sivustoa.

9 sekunnin sääntö

Web-suunnittelun kannalta sivuston luotettavuus on olennaista siksi, että mikäli sivusto ei välittömästi herätä kiinnostusta tai vaikuta täyttävän kävijän tarpeita, hän voi poistua sivuilta yhdellä klikkauksella. Tutkimuksissa on osoitettu, että webissä vaikutuksen tekemiseen on aikaa n. 9 sekuntia. Katso Sally Hogsheadin esitys aiheesta alla.

10 helppoa keinoa

  1. Tee esitetyn tiedon varmentaminen helpoksi: käytä sitaatteja, viitteitä ja lähteitä.
  2. Esittele yrityksesi: kerro keitä olette, mikä on fyysinen sijaintinne ja lisää kuvia yrityksestä ja työntekijöistä.
  3. Korosta osaamistasi: kerro minkä alan osaajia olette ja miksi.
  4. Näytä ketkä ovat sivuston takana: esittele henkilöt tekstein ja kuvin.
  5. Tee yhteydenotto helpoksi: lisää sivuille puhelinnumero, fyysinen osoite, sähköpostiosoitteet ja lomake.
  6. Ammattimainen ulkoasu: käytä ulkoasun suunnittelussa ammattilaista.
  7. Käytettävyys: suunnittele sivustosta helppokäyttöinen.
  8. Pidä ajan tasalla: luo uutta ja päivitä vanhaa sisältöä.
  9. Älä ylimainosta: erottele mainokset omasta sisällöstäsi, kirjoita selkeästi ja suorasti.
  10. Vältä kaikkia virheitä: kirjoitusvirheet, rikkinäiset linkit, sivuston saavutettavuus ym.

Lisää juttuja aiheesta

19.10.2022
404-virhesivut hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
Jukka Peltoperä

Yksi yleisimmistä vastaan tulevista HTTP-tilakoodeista on 404 Not Found, mikä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että asiakkaan pyytämää resurssia ei löytynyt, kun sitä pyydettiin palvelimelta. Jos suunnittelet verkkosivuja, ylläpidät verkkokauppaa tai […]

Lue juttu
18.10.2022
Googlen verkkovastaavan ohjeet on nyt Search Essentials
Jukka Peltoperä

Hyvästi Googlen Verkkovastaavan ohjeet. Tervetuloa Google Search Essentials! Google tiedotti viime viikolla julkaisevansa yksinkertaistetun version Verkkovastaan ohjeista ja nimeävänsä sen uudelleen Google Search Essentialsiksi. Uuden ohjeistuksen suomenkieliseksi nimeksi saattaisi englanninkielisen […]

Lue juttu
12.10.2022
Wordfence-URL:t Google Search Consolessa
Jukka Peltoperä

Wordfence on näppärä tietoturvalisäosa WordPressille, jolla saat lisättyä WP-sivustollesi applikaatiotason palomuurin muun muassa brute force -hyökkäyksien torjumiseksi sekä sivuston skannaamiseen tunnettujen tietoturva-aukkojen, haittaohjelmien, takaovien, roskapostin ja injektioiden varalta. Olen käyttänyt […]

Lue juttu
7.10.2022
Näin poistat syötteet käytöstä WordPressissä
Jukka Peltoperä

Haluatko poistaa RSS-syötteet käytöstä WordPress-sivustollasi? RSS-syötteet ovat hyvä tapa mahdollistaa blogin seuraaminen ja uusien blogijuttujen tilaaminen erilliseen RSS-lukijaan sekä blogin lisääminen erilaisiin aggregaatti- (engl. aggregator) eli kerääjä-, kooste- tai kokoomapalveluihin, […]

Lue juttu
10.5.2022
Mikä on halvin webhotelli?
Jukka Peltoperä

Web-suunnittelijana sanon aina, että hyvä hosting ei ole paikka säästää silloin, kun yritys aikoo tosissaan löytyä netistä ja tehdä siellä verkkoliiketoimintaa. Vaikka pysyn sanojeni takana, myönnän, että joillakin on joskus […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.