Lisää kävijöitä kotisivuille

6 keinoa saada enemmän kävijöitä yrityksen sivuille

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  21.9.2012. Päivitetty:  22.1.2023.

1. Suuntaa sisältö omalle kuulijakunnallesi

Kirjoita ja luo sisältöä heille, jotka todennäköisesti ovat potentiaalisia asiakkaitasi. Jaa tietoa ja kokemuksia, kerro tuotteista ja palveluista, älä panttaa osaamistasi!

Monet tuntuvat pelkäävän, että kävijät tekevät kaiken itse kun heille kerrotaan mitä teet ja miten. Jotkut tekevätkin, tiedän sen kokemuksesta. Eräs viittä vaille -asiakkaani ilmoittautui projektin määrittelyn jälkeen kansalaisopiston kotisivujentekokurssille ja lopun arvaattekin.

Harvoilla on kuitenkaan aikaa perehtyä jokaiseen asiaan ja vielä harvempi on siinä yhtä hyvä asiantuntija kuin sinä. Jokainen kävijä, jolle saat kerrottua mitä osaat ja myyt, on potentiaalinen uusi asiakas.

2. Tee sivuista hakukoneystävälliset

Suurin osa kaikkien sivujen käyttäjistä tulee hakukoneiden kautta. Jopa sivut, joiden osoite on yleisesti tiedossa (esim. facebook.com, youtube.com ja iltalehti.fi) googletetaan yllättävän usein (ns. navigationaaliset haut).

Pelkästään Googlen kautta tehdään 4,7 miljardia hakua joka päivä. Määrä on massiivinen.

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, mutta se ei myöskään ole kertaalleen tehtävä urakka vaan jatkuva prosessi. Yksinkertaisilla toimillakin voi parantaa kotisivujen löydettävyyttä merkittävästi. Lataa tästä Googlen hakukoneoptimoinnin aloitusopas (pdf).

3. Luo sosiaalisen median strategia

Sosiaalinen media on noussut suosituimmaksi ajankäyttömuodoksi internetissä ohi tiedon hakemisen, lukemisen ja sähköpostin. 1,7 miljoonaa suomalaista on Facebookissa ja Twitterissäkin jo reilut 300 000. Ihmiset ovat somessa.

Yritysprofiilin luominen palveluihin on helppoa, mutta päivittäminen ja sisällön tuottaminen aikaavievää. Mikäli päätät luoda profiileja palveluihin, valmistaudu olemaan siellä aktiivinen. Tuota mahdollisimman usein uutta, laadukasta ja kekseliästä sisältöä, jota käyttäjät haluavat jakaa myös muille. Mikäli sinulla ei ole aikaa tai halua ylläpitää sosiaalisen median profiileja, älä luo niitä.

Vähintä miten voit osallistua sosiaaliseen mediaan, on tehdä kotisivuille tuottamasi sisällön jakaminen helpoksi. Lisää sivuillesi jakonapit ja lisää yrityksesi Google Places -palveluun, joka parantaa sen löydettävyyttä luonnollisessa haussa. Sosiaalisen median käyttäjät toimivat myös sisällön jakelijoina ja laadukas sisältö löytää aina yleisönsä.

4. Investoi designiin ja anna hyvä ensivaikutelma

Jokainen sivuille tuleva kävijä muodostaa näkemänsä perusteella sivuista ensivaikutelman.

Yrityksen kotisivut, jotka näyttävät 1990-luvulla tehdyiltä tai julkaisujärjestelmän perusteeman päälle rakennetuilta tai ovat muotoa ranenleipomo.ilmaisetsivut.com eivät herätä luottamusta ja saavat kävijän poistumaan sivuilta nopeammin.

Tyylikäs ja ammattimainen ulkoasu sekä helppokäyttöisyys antavat hyvän ensivaikutelman ja herättävät luottamusta. Positiivinen käyttäjäkokemus saa kävijät pysymään sivuilla pidempään, tutustumaan sanomaasi ja jakamaan sitä myös sosiaalisessa mediassa.

5. Tuota laadukasta sisältöä mahdollisimman usein

Sivusi löytyvät hakukoneista niiden sisällön perusteella. Kun tuotat sisältöä, mieti mitä hakusanoja tai hakusanayhdistelmiä ihmiset oikeasti käyttävät etsiessään tarjoamiasi tuotteita tai palveluita. Tärkeimpään avainsanaan läheisesti liittyvien hakutermien etsimistä kutsutaan avainsanatutkimukseksi.

Esimerkiksi uutta kaulapantaa koiralleen hakevat käyttävät yleisimmin seuraavia hakusanoja: "kaulapanta", "kaulapannat", "koiran kaulapanta", "koiran kaulapannat", "koiratarvikkeita", "koiratarvikkeita netistä" jne.

Parhaat tulokset saavutat kun käytät näitä hakusanoja ótsikoissa, väliotsikoissa, leipätekstissä ja kuvien alt-tägeissä. Älä luettele hakusanoja, vaan luo laadukasta sisältöä hakusanan ympärille. Julkaise uutta mahdollisimman usein, esimerkiksi yrityksen blogissa.

6. Seuraa, testaa ja optimoi

Jos haluat tietää kuinka paljon sivuillasi on kävijöitä, mistä he tulevat sivuille, mitä sivuja he lukevat ja miten kauan he viettävät sivuilla aikaa, kannattaa sivuille asentaa kävijäseuranta-/analytiikkapalvelu.

Tällaisia ovat mm. ilmainen Google Analytics ja maksullinen kotimainen Snoobi. Seurantapalveluiden tärkeimmät ominaisuudet ovat tavoitteiden asettaminen ja tulosten mittaaminen.

Tavoitteet ovat toimintoja tai päämääriä, joita kävijöiden toivotaan sivustolla suorittavan. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tuotteen tilaaminen, rekisteröityminen, mainoksen klikkaaminen, tiedoston lataaminen tai yhteydenotto. Tuloksia mitataan konversioprosenttina eli kuinka suuri osa kaikista kävijöistä toteuttaa asetetun tavoitteen. Kerätyn analytiikan ja testauksen avulla sivustoja voidaan optimoida ja kehittää.

Lisää juttuja aiheesta

16.11.2023
Mikä on robots.txt-tiedosto ja miten se vaikuttaa SEO:on?
Jukka Peltoperä

Verkkosivustojen maailmassa monet elementit vaikuttavat siihen, miten sivusto näkyy ja toimii hakukoneissa. Yksi vähemmän tunnettu, mutta erittäin tärkeä osa tätä palapeliä on pieni, mutta vaikutusvaltainen tiedosto nimeltään robots.txt. Tämä tiedosto […]

Lue juttu
6.9.2023
Sisäiset linkit ja linkitys hakukoneoptimoinnissa
Jukka Peltoperä

Ennen kuin verkkosivusto voi sijoittua hakukoneissa hyville sijoituksille, se tarvitsee linkkejä. Google löytää artikkelisi ja sivusi parhaiten, kun niihin johtaa ulkoisia linkkejä eli paluulinkkejä. Toinen tapa parantaa hakukonelöydettävyyttä on parantaa […]

Lue juttu
10.8.2023
WordPress-kotisivut yritykselle: Lyhyt opas aiheeseen
Jukka Peltoperä

WordPress on suosittu ja monipuolinen verkkosivustoalusta, joka tarjoaa tehokkaan työkalun yrityksesi kotisivujen luomiseen ja hallintaan. Kotisivut ovat nykypäivänä tärkeä osa yrityksen online-läsnäoloa. Ne toimivat digitaalisena käyntikorttina, jonka kautta mahdolliset asiakkaat […]

Lue juttu
7.8.2023
Sivuvälimuisti ja palvelimen vastausaika
Jukka Peltoperä

Saitko WordPressin sivuston eheys -sivulla seuraavan ilmoituksen: "Sivuvälimuisti löydettiin, mutta palvelimen vastausaika on silti hidas."? Englanniksi sama ilmoitus kuuluu näin: "Page cache is detected but the server response time is […]

Lue juttu
4.8.2023
Sivustolla on ollut kriittinen virhe – ja sen korjaaminen
Jukka Peltoperä

Onko WordPress-sivustollasi kriittinen virhe tai saitko sähköpostilla ilmoituksen sellaisesta ? Ei hätää. Vaikka "kriittinen virhe" kuullostaa kohtalokkaalta ja perustavanlaatuiselta, sen saa aina korjattua. WordPress saattaa joskus näyttää virheilmoituksen: "Sivustolla on […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.