6 keinoa saada enemmän kävijöitä yrityksen sivuille

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  21.9.2012. Päivitetty:  21.4.2022.

1. Suuntaa sisältö omalle kuulijakunnallesi

Kirjoita ja luo sisältöä heille, jotka todennäköisesti ovat potentiaalisia asiakkaitasi. Jaa tietoa ja kokemuksia, kerro tuotteista ja palveluista, älä panttaa osaamistasi!

Monet tuntuvat pelkäävän, että kävijät tekevät kaiken itse kun heille kerrotaan mitä teet ja miten. Jotkut tekevätkin, tiedän sen kokemuksesta. Eräs viittä vaille -asiakkaani ilmoittautui projektin määrittelyn jälkeen kansalaisopiston kotisivujentekokurssille ja lopun arvaattekin.

Harvoilla on kuitenkaan aikaa perehtyä jokaiseen asiaan ja vielä harvempi on siinä yhtä hyvä asiantuntija kuin sinä. Jokainen kävijä, jolle saat kerrottua mitä osaat ja myyt, on potentiaalinen uusi asiakas.

2. Tee sivuista hakukoneystävälliset

Suurin osa kaikkien sivujen käyttäjistä tulee hakukoneiden kautta. Jopa sivut, joiden osoite on yleisesti tiedossa (esim. facebook.com, youtube.com ja iltalehti.fi) googletetaan yllättävän usein (ns. navigationaaliset haut).

Pelkästään Googlen kautta tehdään 4,7 miljardia hakua joka päivä. Määrä on massiivinen.

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, mutta se ei myöskään ole kertaalleen tehtävä urakka vaan jatkuva prosessi. Yksinkertaisilla toimillakin voi parantaa kotisivujen löydettävyyttä merkittävästi. Lataa tästä Googlen hakukoneoptimoinnin aloitusopas (pdf).

3. Luo sosiaalisen median strategia

Sosiaalinen media on noussut suosituimmaksi ajankäyttömuodoksi internetissä ohi tiedon hakemisen, lukemisen ja sähköpostin. 1,7 miljoonaa suomalaista on Facebookissa ja Twitterissäkin jo reilut 300 000. Ihmiset ovat somessa.

Yritysprofiilin luominen palveluihin on helppoa, mutta päivittäminen ja sisällön tuottaminen aikaavievää. Mikäli päätät luoda profiileja palveluihin, valmistaudu olemaan siellä aktiivinen. Tuota mahdollisimman usein uutta, laadukasta ja kekseliästä sisältöä, jota käyttäjät haluavat jakaa myös muille. Mikäli sinulla ei ole aikaa tai halua ylläpitää sosiaalisen median profiileja, älä luo niitä.

Vähintä miten voit osallistua sosiaaliseen mediaan, on tehdä kotisivuille tuottamasi sisällön jakaminen helpoksi. Lisää sivuillesi jakonapit ja lisää yrityksesi Google Places -palveluun, joka parantaa sen löydettävyyttä luonnollisessa haussa. Sosiaalisen median käyttäjät toimivat myös sisällön jakelijoina ja laadukas sisältö löytää aina yleisönsä.

4. Investoi designiin ja anna hyvä ensivaikutelma

Jokainen sivuille tuleva kävijä muodostaa näkemänsä perusteella sivuista ensivaikutelman.

Yrityksen kotisivut, jotka näyttävät 1990-luvulla tehdyiltä tai julkaisujärjestelmän perusteeman päälle rakennetuilta tai ovat muotoa ranenleipomo.ilmaisetsivut.com eivät herätä luottamusta ja saavat kävijän poistumaan sivuilta nopeammin.

Tyylikäs ja ammattimainen ulkoasu sekä helppokäyttöisyys antavat hyvän ensivaikutelman ja herättävät luottamusta. Positiivinen käyttäjäkokemus saa kävijät pysymään sivuilla pidempään, tutustumaan sanomaasi ja jakamaan sitä myös sosiaalisessa mediassa.

5. Tuota laadukasta sisältöä mahdollisimman usein

Sivusi löytyvät hakukoneista niiden sisällön perusteella. Kun tuotat sisältöä, mieti mitä hakusanoja tai hakusanayhdistelmiä ihmiset oikeasti käyttävät etsiessään tarjoamiasi tuotteita tai palveluita. Tärkeimpään avainsanaan läheisesti liittyvien hakutermien etsimistä kutsutaan avainsanatutkimukseksi.

Esimerkiksi uutta kaulapantaa koiralleen hakevat käyttävät yleisimmin seuraavia hakusanoja: "kaulapanta", "kaulapannat", "koiran kaulapanta", "koiran kaulapannat", "koiratarvikkeita", "koiratarvikkeita netistä" jne.

Parhaat tulokset saavutat kun käytät näitä hakusanoja ótsikoissa, väliotsikoissa, leipätekstissä ja kuvien alt-tägeissä. Älä luettele hakusanoja, vaan luo laadukasta sisältöä hakusanan ympärille. Julkaise uutta mahdollisimman usein, esimerkiksi yrityksen blogissa.

6. Seuraa, testaa ja optimoi

Jos haluat tietää kuinka paljon sivuillasi on kävijöitä, mistä he tulevat sivuille, mitä sivuja he lukevat ja miten kauan he viettävät sivuilla aikaa, kannattaa sivuille asentaa kävijäseuranta-/analytiikkapalvelu.

Tällaisia ovat mm. ilmainen Google Analytics ja maksullinen kotimainen Snoobi. Seurantapalveluiden tärkeimmät ominaisuudet ovat tavoitteiden asettaminen ja tulosten mittaaminen.

Tavoitteet ovat toimintoja tai päämääriä, joita kävijöiden toivotaan sivustolla suorittavan. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tuotteen tilaaminen, rekisteröityminen, mainoksen klikkaaminen, tiedoston lataaminen tai yhteydenotto. Tuloksia mitataan konversioprosenttina eli kuinka suuri osa kaikista kävijöistä toteuttaa asetetun tavoitteen. Kerätyn analytiikan ja testauksen avulla sivustoja voidaan optimoida ja kehittää.

Lisää juttuja aiheesta

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
10.5.2022
Mikä on halvin webhotelli?
Jukka Peltoperä

Web-suunnittelijana sanon aina, että hyvä hosting ei ole paikka säästää silloin, kun yritys aikoo tosissaan löytyä netistä ja tehdä siellä verkkoliiketoimintaa. Vaikka pysyn sanojeni takana, myönnän, että joillakin on joskus […]

Lue juttu
8.4.2022
Näin piilotat PHP-varoitukset ja -ilmoitukset WordPressissä
Jukka Peltoperä

PHP-varoitukset ja -ilmoitukset tarjoavat hyödyllistä tietoa kehittäjille, mutta tavallisten kävijöiden ei ole hyvä nähdä niitä. PHP-varoituksia ja -ilmoituksia voi ilmaantua näkyviin sivuillasi esimerkiksi silloin, kun muutat käytössä olevan PHP-version tai […]

Lue juttu
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen
Jukka Peltoperä

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue juttu
21.2.2022
WordPress ja puuttuva "Ota automaattiset päivitykset käyttöön" -linkki
Jukka Peltoperä

WordPress-sivustoja ylläpitäneet tietävät, että julkaisujärjestelmä osaa päivittää itse itsensä, kun siihen ilmestyy uusi tietoturvapäivitys. WordPress osaa myös tarkistaa säännöllisesti, onko asennettuihin ulkoasuteemoihin ja lisäosiin tullut uusia päivityksiä ja ilmoittaa niistä […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.