7 tekijää menestyvään verkkokauppaan

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  23.2.2012. Päivitetty:  16.11.2021.

Tässä artikkelissa kerrotaan seitsemän tekijää menestyvään verkkokauppaan. Menestyvä verkkokauppa ei synny itsestään. Kiinnitä huomiota ainakin näihin tekijöihin.

1. Luotettavuuden mielikuva

Ei auta hakukoneoptimointi, mainostaminen, uutiskirjeet eikä loistava asiakaspalvelu, jos verkkokauppa ei ole asiakkaan mielestä niin luotettavan oloinen, että sieltä uskaltaa tehdä tilauksen. Verkkokaupan luotettavuus on monen tekijän summa. Siihen vaikuttaa jossain määrin verkkokaupan ulkoasu, suosittelut sosiaalisessa mediassa ja yrityksen yleinen tunnettuvuus. Luotettavuuden mielikuvaa voi parantaa tuomalla esiin yritykselle tai verkkokaupalle myönnettyjä ulkopuolisen tahon tunnuksia, jotka on suunniteltu erityisesti luotettavuuden mielikuvan parantamiseen.

Liian usein kauppias kiinnittää kuitenkin aivan liikaa huomiota verkkokaupan ulkoasun viilaamiseen taideteokseksi, kun vähempikin riittäisi. Verkkokaupan ulkoasun rooli on itseasiassa kohtalaisen pieni kaupanteon kannalta. Kovin moni ei osta verkkokaupasta sen vuoksi, että se näyttää taideteokselta. Toki auttaa, jos kauppa on kohderyhmänsä silmissä uskottava, mutta monet hyvin myyvät verkkokaupat ovat ulkoasultaan yksinkertaisia ja selkeitä, eivätkä ne prameile ulkoasullaan. Ulkoasun täytyy siis olla tyylikäs, mutta se ei missään nimessä ole tärkein tekijä myynnin kannalta. Ulkoasun rooli on tukea verkkokaupan luotettavuuden mielikuvaa.

2. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on totta kai tärkeää verkkokaupalle. Jos kauppasi sivut eivät tupsahda Googlen hakusivuille tuotteiden hakusanoilla, et ole kovin vahvoilla kilpailijoihisi verrattuna ja joudut todennäköisesti satsaamaan suuria summia mainontaan. Jotkut hakusanat ovat verisesti kilpailtuja, eikä hakutulosten kärkikymmenikköön ole mitään asiaa. Tällöin kannattaa etsiä tarkennettuja hakulaiseita, jos suinkin mahdollista. Ehkä sieltä löytyy sinunkin kaupallesi oma siivu asiakkaita.

3. Mainostaminen

Hakukoneoptimoinnin lisäksi on hyvin suositeltavaa myös mainostaa. Vaikka olisitkin hyvillä sijoilla Googlessa, niin miksi et siitä huolimatta mainostaisi? Mainostaminen oikein tehtynä tuo lisää rahaa tilillesi. Mainosta Googlessa myös silloin, kun sivusi näkyvät myös normaaleissa hakutuloksissa. Saat näin yhdelle hakutulossivulle kaksi linkkiä.

Lisäksi kannattaa huomata, että Google Adwords on erinomainen työkalu hyvien hakusanojen etsimiseksi. Kun olet ensin etsinyt mainosten avulla suosittuja hakusanoja, voit sen jälkeen panostaa hakukoneoptimointiin kyseisillä hakusanoilla.

Kannattaa myös tutustua tulospohjaiseen mainostamiseen, jolloin maksat vain toteutuneista kaupoista mainoksen julkaisseelle taholle. Tulospohjaista mainostamista tarjoavat mm. TradeDoubler ja TradeTracker.

4. Loista asiakaspalvelussa

Erotu kilpailijoistasi ystävällisellä, nopealla ja asiantuntevalla asiakaspalvelulla. Vastaa viesteihin heti ja tarkoitan siis HETI. Takaan, että asiakas laittaa nopean vastaamisen suureksi plussaksi, kun hän ajattelee seuraavan kerran verkkokauppaasi.

5. Seuraa tilastoja

Jotta voisit menestyä verkkokauppiaana, sinun tulee ymmärtää verkkokaupan tilastoja. Jos et vielä käytä Google Analyticsiä tai vastaavaa, aloita heti. Tutustu Analyticsin tarjoamiin tilastoihin tarkasti. Tärkeitä tilastoja on mm. konversioprosentti, liikenteen lähteet ja hakusanat. Konversioprosentti kertoo sen, kuinka suuri osa kävijöistä päätyy ostokseen. Selvitä myös tuotekohtaiset konversioprosentit ja vertaile erilaisia tuotesivuja ja niiden tehokkuutta myynnin kannalta.

6. Erottaudu massasta

Kerro selkeästi ja kovaan ääneen kauppasi näkyvimmällä paikalla, miksi asiakkaan kannattaa tilata juuri sinun kaupastasi eikä kilpailijan. Erotu siis joukosta selkeästi määrittelemilläsi vahvuuksilla. Jos olet panostanut asiakaspalveluun, tee lupaus vastata kaikkiin sähköpostiviesteihin päiväsaikaan vartissa. Jos tarjoat normaalin 14 päivän perumismahdollisuuden lisäksi 30 päivän perumispahdollisuutta, kerro siitä selvästi. Ylpeile myös normaalilla 14 päivän palautusoikeudella. Sehän on pakollinen joka tapauksessa, joten miksipä et käyttäisi sitä hyödyksesi ja vähentäisi yhden ostopäätöstä jarruttavan asian? Esittele myös selkeästi varsinainen palautusprosessi.

7. Panosta tuotesivuihin

Tuotesivut ovat ne kaupan sivut, joiden vaativana tehtävänä on lopullisen ostopäätöksen aikaansaaminen. Panosta siis tuotesivuihin todella paljon hyvien tuotekuvien ja kattavien tekstimuotoisten tuotekuvausten muodossa. Esittele tuotteen hyödyt selkeästi ja käytä helposti silmäiltäviä listoja. Videot ovat myös erinomainen tapa esitellä tuotetta.

Tuotekuvaukset voivat myös olla jotain muuta kuin normaalia teknistä tietoa. Kokeile esimerkiksi hauskoja tuotekuvauksia. Kannattaa myös tuoda esiin tyytyväisten asiakkaiden kommentteja, jos sellaisia löytyy.

On tärkeää mieluummin maksimoida kuin minimoida tuoteisivun tietomäärä. Kukaan ei tee ostopäätöstä yhden lauseen mittaisen tuotekuvauksen perusteella, ellei tuotteen tiedot tule esiin parhaiten kuvista. Älä myöskään pelkää pitenevää tuotesivua. On toki tärkeää, että tärkeimmät asiat nostetaan sivulla ylimmäiseksi, mutta ne asiakkaat, jotka ovat todella kiinnostuneita tuotteesta, jaksavat kyllä vierittää sivua alaspäin saadakseen lisätietoja.

Lisää juttuja aiheesta

2.9.2019
Responsiivinen web-suunnittelu
Jukka Peltoperä

Olen pistänyt merkille, että yhä useampi asiakkaista on tehnyt ennen tarjouksen pyytämistä taustatyötä ainakin sen verran, että tietävät vaatia uusilta verkkosivuiltaan responsiivisuutta. Tämä on liiketoiminnan kannalta erittäin valveutunutta ja hienoa […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.