Kannattaako blogissa sallia kommentointi?

Kuva WordPress-hallintapaneelista, jossa auki Akismet-lisäosan sivu.

Oletko harkinnut kommentoinnin estämistä blogissasi? Niin minäkin. Blogikommenttien moderointi on aikaa vievää, ja onko se lopulta edes kaiken sen vaivan arvoista? Tässä jutussa käsittelemme kommentoinnin mahdollistamista ja estämistä muutamasta näkökulmasta.

Kommentointi­mahdollisuuden hyötyjä

Kommentointi mahdollistaa olla yhteydessä asiakkaiden, potentiaalisten asiakkaiden ja lukijoiden kanssa. Kommentointi auttaa sinua ymmärtämään paremmin lukijoitasi.

Kommentointi mahdollistaa kaksisuuntaisen dialogin, jossa lukijat voivat esittää mielipiteitä, jakaa tietoa, tarjota uusia näkökulmia, kysyä kysymyksiä ja saada niihin vastauksia muilta käyttäjiltä. Se tuo lisäarvoa.

Kommentointi lisää verkkoyhteisön tunnetta, mikä on yksi sosiaalisen median parhaita puolia, joskin keskustelu voi ajautua myös sivuraiteille julkaisun sisällöstä. Kommenttien määrä indikoi, että julkaisu herättää keskustelua.

Kommentointimahdollisuus parantaa sosiaalista todistetta (engl. social proof, myös informatiivinen sosiaalinen vaikuttaminen). Se on psykologinen ja sosiaalinen ilmiö, jossa ihmiset eivät kykene määrittämään sopivaa käyttäytymistapaa, vaan he olettavat, että ympäröivillä ihmisillä on enemmän tietoa asiasta, jolloin he mukautuvat "lauman" käytökseen.

Kommentoinnin kautta voit saada suoraa palautetta ja aiheideoita, joiden avulla voit parantaa blogisi ja/tai sisältösi laatua.

Kommentointi­mahdollisuuden haittoja

Kommenttien lukeminen ja niihin vastaaminen sekä heikkolaatuisten kommenttien poistaminen vaatii aikaa ja vaivaa.

Roskaposti ja trollit ovat moderni ongelma, jotka heikentävät blogisi laatua.

Kommenttien sisältämät linkit ohjaavat kävijöitä pois sivuiltasi.

Kun alat antamaan painoarvoa sille, miten lukijat saattavat julkaisuihisi suhtautua, se voi vaikuttaa siihen mitä kirjoitat ja miten.

Tyhjä kommenttiosio voi antaa vaikutelman, että juuri kukaan ei lue blogiasi.

Tuovatko kommentit kävijöitä?

HubSpot analysoi 100 000 blogijulkaisun kommentti-, katselu- ja linkkitiedot, ja tulokset voivat yllättää.

Julkaisun kommenttimäärän ja katselukertojen määrän välillä ei ole korrelaatiota.

Julkaisun kommenttimäärän ja sen ansaitsemien paluulinkkien välillä ei ole korrelaatiota.

Sen sijaan, julkaisun näyttökertojen ja linkkien välillä on olemassa heikko korrelaatio.

Korrelaatiolla tarkoitetaan lineaarista riippuvuutta eli sitä, että jos ensimmäisen muuttujan (esim. näyttökerrat) suuret arvot ovat pieniä arvoja enemmän yhteydessä toisen muuttujan (linkkien lukumäärä) suuriin arvoihin tai pieniin arvoihin.

Arvostetun optimoijan Neil Patelin mukaan kommenttien mahdollistaminen lisää sivun sanamäärää ja tekee siitä hakukoneiden silmissä laajemman. Hänen suositussa blogissaan kommentit ovat tuoneet noin 16 prosenttia enemmän kävijöitä sivuille.

Patel muistuttaa, että Google on hyvä tunnistamaan käyttäjien luoman sisällön ja antaa sille varsinaista sisältöä vähemmän painoarvoa.

Yhteenveto

Kommentoinnin mahdollistaminen tuo vain vähän tai ei yhtään lisää liikennettä sivustolle.

Jos haluat lisätä sitoutumista blogissasi sekä edistää keskustelua, joka on täynnä erilaisia ääniä ja mielipiteitä helppokäyttöisessä ympäristössä, ota kommentointi käyttöön.

Jos haluat tarjota sitä, mikä on parasta käyttäjillesi, vaikka se vaatii hieman ylimääräistä aikaa, vaivaa ja kustannuksia, salli kommentointi.

Jos sinulla ei ole aikaa, rahaa, halua tai mielenkiintoa moderoida ja osallistua keskusteluun, tai lukijoillesi ei ole niistä mitään hyötyä, ota kommentointi pois käytöstä.

Kommentit ovat blogissa mukava lisä, mutta ei välttämättömyys. Itse käytän aikani mieluummin muuhun.

Pyydä ilmainen tarjous!

Kuvaile mahdollisimman tarkasti, mitä tarvitsette ja pyydä ilmainen tarjous.