Kuva WordPress-hallintapaneelista, jossa auki Akismet-lisäosan sivu.

Kannattaako blogissa sallia kommentointi?

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  16.11.2021. Päivitetty:  20.6.2022.

Oletko harkinnut kommentoinnin estämistä blogissasi? Niin minäkin. Blogikommenttien moderointi on aikaa vievää, ja onko se lopulta edes kaiken vaivan arvoista? Tässä jutussa käsittelemme kommentoinnin mahdollistamista ja estämistä muutamasta näkökulmasta.

Kommentointi­mahdollisuuden hyötyjä

Kommentointi mahdollistaa olla yhteydessä asiakkaiden, potentiaalisten asiakkaiden ja lukijoiden kanssa. Kommentointi auttaa sinua ymmärtämään paremmin lukijoitasi.

Kommentointi mahdollistaa kaksisuuntaisen dialogin, jossa lukijat voivat esittää mielipiteitä, jakaa tietoa, tarjota uusia näkökulmia, kysyä kysymyksiä ja saada niihin vastauksia muilta käyttäjiltä. Se tuo lisäarvoa.

Kommentointi lisää verkkoyhteisön tunnetta, mikä on yksi sosiaalisen median parhaita puolia, joskin keskustelu voi ajautua myös sivuraiteille julkaisun sisällöstä. Kommenttien määrä indikoi, että julkaisu herättää keskustelua.

Kommentointimahdollisuus parantaa sosiaalista todistetta (engl. social proof, myös informatiivinen sosiaalinen vaikuttaminen). Se on psykologinen ja sosiaalinen ilmiö, jossa ihmiset eivät kykene määrittämään sopivaa käyttäytymistapaa, vaan he olettavat, että ympäröivillä ihmisillä on enemmän tietoa asiasta, jolloin he mukautuvat "lauman" käytökseen.

Kommentoinnin kautta voit saada suoraa palautetta ja aiheideoita, joiden avulla voit parantaa blogisi ja/tai sisältösi laatua.

Kommentointi­mahdollisuuden haittoja

Kommenttien lukeminen ja niihin vastaaminen sekä heikkolaatuisten kommenttien poistaminen vaatii aikaa ja vaivaa.

Roskaposti ja trollit ovat moderni ongelma, jotka heikentävät blogisi laatua.

Kommenttien sisältämät linkit ohjaavat kävijöitä pois sivuiltasi.

Kun alat antamaan painoarvoa sille, miten lukijat saattavat julkaisuihisi suhtautua, se voi vaikuttaa siihen mitä kirjoitat ja miten.

Tyhjä kommenttiosio voi antaa vaikutelman, että juuri kukaan ei lue blogiasi.

Tuovatko kommentit kävijöitä?

HubSpot analysoi 100 000 blogijulkaisun kommentti-, katselu- ja linkkitiedot, ja tulokset voivat yllättää.

Julkaisun kommenttimäärän ja katselukertojen määrän välillä ei ole korrelaatiota.

Julkaisun kommenttimäärän ja sen ansaitsemien paluulinkkien välillä ei ole korrelaatiota.

Sen sijaan, julkaisun näyttökertojen ja linkkien välillä on olemassa heikko korrelaatio.

Korrelaatiolla tarkoitetaan lineaarista riippuvuutta eli sitä, että jos ensimmäisen muuttujan (esim. näyttökerrat) suuret arvot ovat pieniä arvoja enemmän yhteydessä toisen muuttujan (linkkien lukumäärä) suuriin arvoihin tai pieniin arvoihin.

Arvostetun optimoijan Neil Patelin mukaan kommenttien mahdollistaminen lisää sivun sanamäärää ja tekee siitä hakukoneiden silmissä laajemman. Hänen suositussa blogissaan kommentit ovat tuoneet noin 16 prosenttia enemmän kävijöitä sivuille.

Patel muistuttaa, että Google on hyvä tunnistamaan käyttäjien luoman sisällön ja antaa sille varsinaista sisältöä vähemmän painoarvoa.

Mitä Google sanoo?

Päivitys 21.2.2022, koska Googlen John Mueller vastasi tismalleen samaan kysymykseen Google Search Centralin hangoutsissa.

Muellerin mukaan kommenteista voi olla hyötyä, kunhan jaksat moderoida niitä:

Mielestäni kommenteissa on hyödyllistä se, että ihmiset kirjoittavat sivusta omin sanoin ja se antaa meille (Googlelle) hieman lisätietoa siitä, miten voimme näyttää tämän sivun hakutuloksissa. Tästä näkökulmasta kommentit ovat hyvä asia sivustolla.

Mutta myös päinvastainen on totta.

Kun käyttäjät jättävät asiaankuulumattomia kommentteja, he voivat laskea sivuston laatua.

Verkkosivustot vastaavat itse sisällöstään, vaikka kommentit olisivatkin muiden kirjottamia.

Roskapostilinkkejä sisältävät viestit voivat johtaa rangaistukseen ja huonompiin hakukonesijoituksiin.

Muellerin mukaan suurin haaste kommentoinnissa on varmistaa, että ne pysyttelevät aiheessa:

Ilmeisesti niiden (kommenttien) moderointi järkevällä tavalla on joskus hankalaa, koska ihmiset lähettävät roskapostia ja siellä tapahtuu kaikenlaista hullua. Mutta kaiken kaikkiaan uskon, että jos löydät tavan ylläpitää kommentteja verkkosivustollasi, saat enemmän kontekstia, joka auttaa eri tavoilla hakevia ihmisiä löytämään sisältösi.

Yhteenveto

Kommentoinnin mahdollistaminen tuo vain vähän tai ei yhtään lisää liikennettä sivustolle.

Jos haluat lisätä sitoutumista blogissasi sekä edistää keskustelua, joka on täynnä erilaisia ääniä ja mielipiteitä helppokäyttöisessä ympäristössä, ota kommentointi käyttöön.

Jos haluat tarjota sitä, mikä on parasta käyttäjillesi, vaikka se vaatii hieman ylimääräistä aikaa, vaivaa ja kustannuksia, salli kommentointi.

Jos sinulla ei ole aikaa, rahaa, halua tai mielenkiintoa moderoida ja osallistua keskusteluun, tai lukijoillesi ei ole niistä mitään hyötyä, ota kommentointi pois käytöstä.

Kommentit ovat blogissa mukava lisä, mutta ei välttämättömyys. Itse käytän aikani mieluummin muuhun.

Lisää juttuja aiheesta

16.11.2023
Mikä on robots.txt-tiedosto ja miten se vaikuttaa SEO:on?
Jukka Peltoperä

Verkkosivustojen maailmassa monet elementit vaikuttavat siihen, miten sivusto näkyy ja toimii hakukoneissa. Yksi vähemmän tunnettu, mutta erittäin tärkeä osa tätä palapeliä on pieni, mutta vaikutusvaltainen tiedosto nimeltään robots.txt. Tämä tiedosto […]

Lue juttu
6.9.2023
Sisäiset linkit ja linkitys hakukoneoptimoinnissa
Jukka Peltoperä

Ennen kuin verkkosivusto voi sijoittua hakukoneissa hyville sijoituksille, se tarvitsee linkkejä. Google löytää artikkelisi ja sivusi parhaiten, kun niihin johtaa ulkoisia linkkejä eli paluulinkkejä. Toinen tapa parantaa hakukonelöydettävyyttä on parantaa […]

Lue juttu
10.8.2023
WordPress-kotisivut yritykselle: Lyhyt opas aiheeseen
Jukka Peltoperä

WordPress on suosittu ja monipuolinen verkkosivustoalusta, joka tarjoaa tehokkaan työkalun yrityksesi kotisivujen luomiseen ja hallintaan. Kotisivut ovat nykypäivänä tärkeä osa yrityksen online-läsnäoloa. Ne toimivat digitaalisena käyntikorttina, jonka kautta mahdolliset asiakkaat […]

Lue juttu
7.8.2023
Sivuvälimuisti ja palvelimen vastausaika
Jukka Peltoperä

Saitko WordPressin sivuston eheys -sivulla seuraavan ilmoituksen: "Sivuvälimuisti löydettiin, mutta palvelimen vastausaika on silti hidas."? Englanniksi sama ilmoitus kuuluu näin: "Page cache is detected but the server response time is […]

Lue juttu
4.8.2023
Sivustolla on ollut kriittinen virhe – ja sen korjaaminen
Jukka Peltoperä

Onko WordPress-sivustollasi kriittinen virhe tai saitko sähköpostilla ilmoituksen sellaisesta ? Ei hätää. Vaikka "kriittinen virhe" kuullostaa kohtalokkaalta ja perustavanlaatuiselta, sen saa aina korjattua. WordPress saattaa joskus näyttää virheilmoituksen: "Sivustolla on […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.