Mikä on Googlen E-A-T?

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  8.2.2022. Päivitetty:  24.3.2022.

E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Käsite on avattu yksityiskohtaisesti Googlen laadunarvioijien ohjeissa. Hyvän E-A-T:n osoittaminen sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella voi parantaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa. Lyhenne E-A-T tulee sanoista Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness.

On todennäköistä, että E-A-T on erittäin tärkeä kaikille verkkosivustoille. Tässä blogijutussa kerromme, onko E-A-T hakusijoituksiin vaikuttava tekijä, ja mitä muutoksia voit tehdä sivustollesi parantaaksesi E-A-T:tä.

Mitä Googlen laadunarvioijien ohjeissa sanotaan E-A-T:stä?

Googlen laadunarvioijien ohjeet on dokumentti, jota hakukoneyhtiö käyttää referenssinä arvioidessaan verkkosivustoja.

Dokumenttia päivitetään säännöllisesti, ja tätä kirjoitettaessa siihen on viimeksi tehty muutoksia 19. lokakuuta, 2021.

Viimeisin versio laadunarvioijien ohjeista sisältää 162 sivua + liitteet ohjeita ja ehtoja, jotka arvioijan tulee ottaa huomioon arvioidessaan verkkosivustoa.

Google on kertonut, että nämä ohjeet ovat avain ymmärtämään, mitä Google haluaa verkkosivustoilta, mitä tulee niiden laatuun.

Jos haluat tietää, mitä Google pitää "korkealaatuisena", voit lukea dokumentin itse. Sen URL pysyy samana, vaikka dokumenttia olisi päivitetty.

Mikä on Googlen laadunarvioija?

Googlella työskentelee ympäri maailmaa noin 10 000 työntekijää, joiden tehtävä arvioida verkkosivustoja ja kirjata onko sivusto hyvä vai huono eri kriteereillä mitattuna.

Googlen mukaan arvioijat eivät vaikuta suoraan hakutuloksiin, mutta se käyttää heiltä saamaansa palautetta ymmärtääkseen paremmin hakualgoritmeihin tehtäviä muutoksia.

Arvioijat näkevät vanhat ja uudet hakutulokset rinnakkain, ja määrittelevät kummat hakutulokset vastaavat käyttäjien tekemää hakua paremmin.

Verkkosivustojen "paremmuus" ei ole kokonaan subjektiivinen termi, vaan siihen käytetään nimenomaisesti laadunarvioijien ohjeita, mukaan lukien E-A-T:ia.

Google-haun varatoimitusjohtaja Ben Gomesin mukaan laadunarvioijien ohjeet eivät kerro, miten algoritmi luokittelee hakutuloksia, vaan pikemminkin osoittaa, mihin suuntaan Google haluaisi hakualgoritmien kehittyvän.

E-A-T on erityisen tärkeä YMYL-sivustoille

YMYL on lyhenne sanoista Your Money or Your Life eli "rahat tai henki". Sillä tarkoitetaan sisältöjä, jotka virheellisesti, totuudenvastaisesti tai harhaanjohtavasti esitettynä, voivat vaikuttaa suoraan lukijan onnellisuuteen, terveyteen, turvallisuuteen tai taloudelliseen vakauteen.

Toisin sanoen, YMYL-sisältöjen panokset ovat korkeat. Jos luot sivun, jolla levitetään huonoja neuvoja tai huonoa tietoa, se voi vaikuttaa ihmisten elämään ja toimeentuloon.

Google ottaa YMYL-sisällöt vakavasti. Niiden kirjoittajien tulee osoittaa enemmän asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta.

YMYL-sisältöjä ovat laadunarvioijien ohjeiden mukaan esimerkiksi uutiset, yhteiskunnalliset asiat, laki, taloudellinen neuvonta, ostokset, terveys, turvallisuus, ihmisryhmät ja lukuisat muut aiheet, jotka liittyvät ihmisten tärkeisiin päätöksiin.

Verkkosivusto saa arvioijilta todennäköisesti heikon arvosanan, mikäli sisällön luojalla ei ole riittävää kokemusta kirjoittamastaan aiheesta, sivusto ei ole auktoritatiivinen lähde sivun aiheelle tai sisältö ei ole luotettava esimerkiksi ei-turvallisen http-yhteyden takia.

Vaikka hyvin kirjoittavan toimittajan artikkeli voi olla mielenkiintoista luettavaa, haluat varmasti saada veroneuvontaa mieluummin vuosikymmeniä asiaan perehtyneeltä veroneuvojalta.

Jos sinulla on todettu sairaus, haluat varmasti saada siitä lisätietoa lääkäriltä kuin some-influensserilta.

Google haluaa näyttää hakutuloksissaan sisältöjä, jotka ovat kyseisen alan asiantuntijoiden kirjoittamia.

Korkea- ja heikkolaatuisten sivujen ominaisuuksia

Googlen laadunarvioijien ohjeissa kerrotaan, mitä korkealaatuiselta sivulta on syytä odottaa ja annetaan niistä esimerkkejä.

Korkealaatuisilla sivuilla on seuraavia ominaisuuksia:

  • Korkean tason asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta (E-A-T).
  • Riittävä määrä korkealaatuista sisältöä, mukaan lukien kuvaileva tai hyödyllinen otsikko.
  • Riittävästi tietoa verkkosivustosta ja/tai tietoa siitä, kuka sivustosta vastaa. Jos sivusto on tarkoitettu ostosten tekemiseen, myös riittävät asiakaspalvelutiedot.
  • Verkkosivuston tai sisällön luojan positiivinen maine.

Sisällön laatu on yksi tärkeimmistä E-A-T:n vaikuttavista kriteereistä. Korkealaatuisen sisällön luominen vaatii huomattavan määrän aikaa, vaivaa, asiantuntemusta ja taitoa. Uutisten ja tietosivujen osalta sisällön on oltava faktisesti tarkkaa, selkeästi kirjoitettua ja kattavaa. Sisältöä on tuettava asiantuntijoiden konsensuksella, mikäli sellainen on olemassa.

Heikkolaatuisilla sivuilla on seuraavia ominaisuuksia:

  • Riittämätön asiantuntemuksen, auktoriteetin ja luotettavuuden taso (E-A-T).
  • Sisällön laatu on heikko.
  • Sisällön määrä on riittämätön.
  • Sisällön otsikko on liioiteltu tai shokeeraava.
  • Mainokset tai toissijainen sisältö häiritsee pääasiallista sisältöä.
  • Verkkosivustosta tai sivuston sisällön luojasta ei löydy riittävästi tietoa, eikä anonymiteetille ole hyvää syytä.
  • Verkkosivuston tai sivuston sisällön luojan negatiivinen maine, perustuen kattavaan mainetutkimukseen.

Heikkolaatuiset sivut eivät täytä tarkoitustaan hyvin, koska niistä puuttuu ulottuvuutta, sisällön määrä on huono tai sen luojalla ei ole riittävää asiantuntemusta.

"Needs Met" - Täyttyykö hakijan tarpeet?

Googlen laadunarvioijien ohjeissa on kaksi tärkeää konseptia: Page Quality, johon muun muassa E-A-T sisältyy, sekä Needs Met, joka mainitaan dokumentissa peräti 121 kertaa.

Needs Met vastaa kysymykseen: miten hyödyllisiä ja tyydyttäviä tulokset ovat mobiilikäyttäjälle.

Kun käyttäjä tekee Google-haun, hänellä on hakuintentio. Se vastaa kysymykseen, miksi käyttäjä tekee juuri tämän haun? Haluaako hän oppia jotain? Onko hän ostoaikeissa? Etsiikö hän tiettyä verkkosivustoa?

Hakutarkoitus voi olla informationaalinen, navigationaalinen, transaktionaalinen tai tutkimuksellinen.

Informationaaliset

Hakija etsii tietoa. Se voi olla vastaus yksinkertaiseen kysymykseen, kuten "kuka on Suomen pääministeri?", tai monimutkaisempaan, kuten "Miten lohkoketjut toimivat?"

Esimerkkejä informationaalisista hauista:

  • "Christian Eriksen"
  • "Helsinki-Vantaa lentokenttä reitti"
  • "Kuka on Julian Assange?"
  • "Olympialaiset 2022 ohjelma"
  • "AngularJS"

Navigationaaliset

Hakija etsii tiettyä verkkosivustoa. Hän joko tietää, mihin haluaa, ei muista osoitetta tai näkee helpoimmaksi etsiä tieto Googlesta kuin kirjoittaa osoite osoiteriville tai navigoida sille sivuston etusivun kautta.

Esimerkkejä navigationaalisista hauista:

  • "Facebook"
  • "Sauli Niinistö Twitter"
  • "Yle Areena"
  • "Kauppalehti keskustelu"

Transaktionaaliset

Hakija on aikeissa tehdä ostoksen ja on "ostotilassa". Todennäköisesti hän tietää, mitä haluaa ostaa, mutta ei välttämättä mistä.

Esimerkkejä transaktionaalisista hauista:

  • "Osta MacBook Pro"
  • "OnePlus 9 hinta"
  • "Cdon alennuskoodi"
  • "Gigantti varsi-imuri"

Tutkimukselliset

Hakija etsii tuotetta tai palvelua, mutta ei ole vielä tehnyt lopullista päätöstään. Hän etsii arvosteluja ja vertailuja punnitakseen erilaisia vaihtoehtoja.

Esimerkkejä kaupallisista tutkimushauista:

Miten Google mittaa sivuston E-A-T:tä algoritmisesti?

Google ei suoraan paljasta, miten sen algoritmit arvioivat verkkosivustojen asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta.

Vaikka E-A-T on aina ollut tärkeä, Googlen kyky mitata sitä ei välttämättä ole ollut ja muuttuu jatkuvasti.

Arvostettu optimoija Marie Haynes uskoo, että helmikuun 2017 päivitys oli Googlen ensimmäinen yritys tuoda E-A-T osaksi algoritmiaan.

Pian tuon päivityksen jälkeen monien verkkosivustojen liikennemäärät alkoivat hitaasti laskea ja ne jäivät hakutuloksissa isompien pelaajien jalkoihin – sellaisten, joilla oli paljon hyvämaineisia kirjoittajia.

Elokuun 2018 algoritmipäivitys iski YMYL-sivustoihin, joiden kävijämäärät sukelsivat.

Haynes kertoo kysyneensä E-A-T:stä Gary Illyesiltä, joka toimii Googlen verkkovastaavien trendianalyytikkona. Illyes oli kertonut hänelle, että E-A-T perustuu suurelta osin linkkeihin ja mainintoihin.

Google tuntee olonsa itsevarmaksi, mitä tulee laadukkaiden linkkien ja mainintojen tunnistamiseen. Se väittää tietävänsä tarkkaan, mitkä linkit ovat maksettuja, kannustettuja tai itse luotuja.

Toki näin ei ole, vaan edelleen osa PBN:istä, linkkifarmeista ja muista linkkijärjestelyistä jäävät siltä kokonaan huomaamatta (tai se ei syystä tai toisesta puutu niihin).

Google myös väittää Penguin-algoritmipäivityksen jälkeen tunnistavansa heikkolaatuiset roskalinkit ja jättävänsä ne kokonaan huomiotta järjestäessään hakutuloksia.

Toki näinkään ei ole, vaan kilpailluilla aloilla negatiivinen SEO on massiivinen ongelma, joka on tuhonnut kokonaisia liiketoimintoja myös Suomessa.

Vaikuttaako E-A-T hakusijoituksiin?

Onko E-A-T ranking factor eli parantaako korkea E-A-T hakukonesijoituksia ja vastaavasti matala E-A-T laskee niitä?

Katsotaan, mitä asiantuntijat sanovat:

  • Marie Haynesin mukaan "E-A-T ei ole yksittäinen rankkaustekijä, mutta tärkeä osa monia Googlen algoritmejä".
  • Miranda Millerin (SEJ) mukaan "E-A-T on konsepti, ei rankkaustekijä, mutta rakenteena se edustaa signaaleja, joita Google arvioi rankkausperusteena".
  • Cyrus Shepardin (Moz) mukaan "E-A-T ei ole mitattavissa oleva, joten se ei ole rankkausperuste, mutta toisaalta se on mallinnettu ja palkittu, mikä tekisi siitä rankkausperusteen."
  • Danny Sullivan (Google): "Meidän järjestelmät eivät käytä EAT:ia. Laadunarvioijat käyttävät sitä nähdäkseen toimivatko meidän järjestelmämme näyttääkseen hyvää tietoa. On olemassa lukuisia signaaleja, jotka oikein tehtynä ovat linjassa ihmisarvioijien arvioiden kanssa."
  • John Mueller (Google): "Googlella ei ole EAT-pisteytystä.  Se on enemmänkin niin, että yritämme parantaa algoritmejamme ja laatuarvioijat tarkistavat ja perehtyvät niihin."

Miten kehittää E-A-T:ia?

Google on kertonut, että E-A-T eli sisällön luojan (ja joskus myös sisällön itsessään tai verkkosivuston) asiantuntemus, auktoriteetti ja luotettavuus ovat sille tärkeitä metriikoita, joten on perusteltua uskoa, että se käyttää niitä kaikkien verkkosivustojen arviointiin.

Erityisen tärkeä E-A-T on YMYL-sivustoilla, jotka voivat mahdollisesti vaikuttaa henkilön onnellisuuteen, terveyteen, taloudelliseen asemaan tai turvallisuuteen.

Kaikki eivät ole väitellyitä tohtoreita, huippututkijoita tai palkittuja asiantuntijoita, joten voivatko he unohtaa E-A-T:n kehittämisen? Eivät tietenkään.

Tässä 10 keinoa kehittää E-A-T:ia:

  1. Hanki hyviä arvosteluja Yelpistä, Amazonista, Google Shoppingista yms.
  2. Hanki Wikipedia-mainintoja tai jopa oma Wikipedia-sivu.
  3. Hanki mainintoja arvostetuilta sivustoilta. Julkaise alkuperäisiä tutkimuksia, tee yhteenvetoja tämänhetkisestä tutkimuksesta, kirjoita lehdistötiedotteita, ota yhteyttä toimittajiin ja luo kontakteja alasi auktoriteetteihin ja vaikuttajiin.
  4. Hanki mainintoja keskustelufoorumeilta.
  5. Laajenna sosiaalisen median preesenssiä. Sisältöjen jakaminen somessa ohjaa liikennettä sivustollesi ja on erinomainen tapa mainostaa sivustoasi.
  6. Ole avoin ja läpinäkyvä. Kerro kuka olet ja miksi olet pätevä. Kerro miten pitkään yrityksesi on toiminut ja jos se on saavuttanut jotain merkittävää, kuten palkintoja. Näytä yrityksesi saamia arvosteluja.
  7. Ole luotettava lähde. Perehdy asioihin, pysyttele faktoissa ja totuudessa. Tue laajaa, kattavaa ja huolellisesti kirjoitettua sisältöäsi luotettavilla lähteillä, jotka ovat alan auktoriteetteja. Lisää vastuuvapauslauseke jos tarpeen.
  8. Haastattele asiantuntijoita. Kirjoita uutta ja oivaltavaa sisältöä, jossa lainataan asiantuntijoita.
  9. Julkaise turvallista sisältöä. Google lisäsi laadunarvioijien ohjeisiin sanan "turvallinen" elokuussa 2018. Se ei halua ohjata käyttäjiä petollisille tai vilpillisille sivustoille. Julkaise tietosuojakäytäntö. Käytä aina SSL-sertifikaattia ja https-protokollaa. Poista roskakommentit usein.
  10. Tee kaikkesi osoittaaksesi olevasi E-A-T:n arvoinen. Lisää sivustolle tietoa meistä -sivu, nimeä artikkelien kirjoittaja, lisää yhteystiedot-sivulle sähköpostiosoite.

Listaus on kooste Marie Haynesin sivustolta ja Pure SEO -sivustolta.

Artikkelikuva: Fauzan Saari

Lisää juttuja aiheesta

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen
Jukka Peltoperä

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue juttu
18.2.2022
Mitä Googlen core-päivitykset ovat ja mitä ne muuttavat?
Jukka Peltoperä

Google julkaisee päivittäin yhden tai useampia päivityksiä hakualgoritmeihinsa tarkoituksenaan tehdä hakutuloksistaan jollain tapaa parempia. Useimmat päivityksistä eivät ole mitenkään havaittavissa. Joskus algoritmipäivitys on selkeämmin huomattavissa ja se on sivustojen omistajille, […]

Lue juttu
4.2.2022
Onko nofollow-linkeistä hyötyä hakukone­optimoinnissa?
Jukka Peltoperä

Ajan ja resurssien käyttäminen paluulinkkien hankkimiseen verkkosivustollesi on varsin mälsää puuhaa, etkä todennäköisesti saavuta sillä mitään tuloksia vielä päiviin, viikkoihin tai edes kuukausiin. Lopulta saatat huomata, että iso osa saamistasi […]

Lue juttu
8.12.2021
Title-tagi ja parhaat käytännöt
Jukka Peltoperä

Hyvän otsikon kirjoittaminen olennainen taito jokaiselle, joka tekee hakukoneoptimointia. Miksikö? Koska se on ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät hakutuloksissa ja yksi tärkeistä tekijöistä, joita Google käyttää arvioidessaan sivun aihetta. Mikä […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.