Google

Google julkaisi Disavow-työkalun

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  17.10.2012. Päivitetty:  20.6.2022.

Google on julkaissut optimointiyhteisöjen odottaman työkalun Verkkovastaavan työkaluihin, jolla sivuille osottavia ulkoisia linkkejä on mahdollista jättää huomiotta.

Työkalu on nimeltään Disavow ja se löytyy täältä.

Miksi kukaan haluaisi poistaa linkkejä, eikö niitä ole tarkoitus hankkia lisää?

Ulkoiset sivuille osoittavat linkit on vain yksi signaali, jota Google käyttää järjestäessään sivuja hakutuloksissaan. Koska paluulinkkien hankkiminen on tunnettu ja suhteellisen helppo keino nostaa sivujen mainetta ja merkityksellisyyttä, monet ovat käyttäneet roskapostittamista, linkkien ostamista ja muita ns. blackhat-tekniikoita paluulinkkien hankkimiseen.

Googlen viimeisimmät päivitykset ovat pyrkineet pudottamaan hakutuloksista sivuja, jotka rikkovat Verkkovastaavan työkalujen käyttöehtoja ja jotkut em. tekniikoita käyttäneet ovat saaneet verkkovastaavan työkaluihin varoitusviestin "epäluonnollisesta linkkiprofiilista".

Mitä ovat epäluonnolliset linkit?

Epäluonnolliset linkit ovat yleensä merkki huonosti tehdystä hakukoneoptimoinnista, blackhat-tekniikoiden käytöstä tai negatiivisesta hakukoneoptimoinnista. Esimerkkejä epäluonnollisista linkeistä:

  • Rahalla, tavaralla tai palveluilla ostetut dofollow-linkit
  • Linkkivaihdot
  • "Rinnakkaiset sivustot", jotka on luotu vain paluulinkkiä varten
  • Laajemmat linkkipyramidit
  • Automaattisesti tai ohjelmallisesti hankitut linkit
  • Linkit feikkiprofiileista
  • Kommenttispämmi muissa blogeissa
  • Vieraskirjaspämmi muilla sivustoilla
  • Artikkelispämmi artikkelisivustoilla
  • Sekä monet muut ei-luonnollisella tavalla hankitut linkit

Kannattaako Disavow-työkalua käyttää?

Analytics-rangaistus

Suurimmalle osalle sivustojen omistajista tästä työkalusta ei ole hyötyä. Mikäli kuitenkin olet saanut Verkkovastaavan työkaluihin varoituksen epäluonnollisesta linkkiprofiilista, niin sivusi on todennäköisesti saanut automaattisen rangaistuksen. Rangaistus pudottaa sivuja hakutuloksissa niin, että saat luonnollisen haun kautta vain murto-osan potentiaalisista kävijöistä. Rangaistus on helppo huomata myös Google Analytics -työkalun kävijämäärägraafista (kuva). Tällöin ongelmat kannattaa ehdottomasti selvittää.

Mistä sivuilleni linkitetään?

Helpoin tapa selvittää, mistä sivuillesi on paluulinkkejä on rekisteröityä ja kirjautua Verkkovastaavan työkaluihin, tunnistautua sivuston omistajaksi ja odottaa, että Google käy läpi sivustosi. Sivuillesi osoittavat linkit löydät sen jälkeen kohdasta Liikenne -> Linkit sivustoosi.

Huomaa, että Verkkovastaavan työkalut ei näytä läheskään kaikkia sivustolle osoittavia linkkejä. Jos tarvitset apua tai kattavamman raportin sivuillesi osoittavista paluulinkeistä, ota yhteyttä meihin.

Negatiivinen hakukoneoptimointi

Disavow nostaa esille myös tärkeän kysymyksen negatiivisesta hakukoneoptimoinnista, koska työkalu omalta osaltaan osoittaa, että kaikki paluulinkit eivät ole hyödyllisiä.

Negatiivisella hakukoneoptimoinilla tarkoitetaan kaikkia haitallisia toimenpiteitä mitä kuka tahansa voi tehdä vaikuttaakseen sivustosi sijoituksiin hakutuloksissa. Käytännössä negatiivinen hakukoneoptimointi on heikkolaatuisten paluulinkkien systemaattista hankkimista esim. kilpailijan sivuille ja siten sivujen "mustamaalaamista" hakukoneiden silmissä.

Google vakuuttaa, että se tekee kaikkensa kehittääkseen algoritmejaan siten, että ne estävät ulkopuolisten tekijöiden vaikutukset omien sivujen hakukonesijoituksiin. Disavow on työkalu juuri tähän tarkoitukseen.

Lisätietoa

Googlen Matt Cutts kertoo tarkemmin Disavow-työkalusta tällä lähes 10 minuutin videolla:

Lisää juttuja aiheesta

19.10.2022
404-virhesivut hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
Jukka Peltoperä

Yksi yleisimmistä vastaan tulevista HTTP-tilakoodeista on 404 Not Found, mikä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että asiakkaan pyytämää resurssia ei löytynyt, kun sitä pyydettiin palvelimelta. Jos suunnittelet verkkosivuja, ylläpidät verkkokauppaa tai […]

Lue juttu
18.10.2022
Googlen verkkovastaavan ohjeet on nyt Search Essentials
Jukka Peltoperä

Hyvästi Googlen Verkkovastaavan ohjeet. Tervetuloa Google Search Essentials! Google tiedotti viime viikolla julkaisevansa yksinkertaistetun version Verkkovastaan ohjeista ja nimeävänsä sen uudelleen Google Search Essentialsiksi. Uuden ohjeistuksen suomenkieliseksi nimeksi saattaisi englanninkielisen […]

Lue juttu
12.10.2022
Wordfence-URL:t Google Search Consolessa
Jukka Peltoperä

Wordfence on näppärä tietoturvalisäosa WordPressille, jolla saat lisättyä WP-sivustollesi applikaatiotason palomuurin muun muassa brute force -hyökkäyksien torjumiseksi sekä sivuston skannaamiseen tunnettujen tietoturva-aukkojen, haittaohjelmien, takaovien, roskapostin ja injektioiden varalta. Olen käyttänyt […]

Lue juttu
22.8.2022
Googlen hyödyllisen sisällön päivitys
Jukka Peltoperä

Google tiedotti viikolla julkaisevansa ensi viikolla uuden päivityksen, jonka nimeksi on annettu helpful content update, so. hyödyllisen sisällön päivitys. Monet meistä ovat kokeneet turhautumista vieraillessaan verkkosivulla, joka hakutulossivulla näyttää tarjoavan […]

Lue juttu
20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.