Google julkaisi Disavow-työkalun

Google

Google on julkaissut optimointiyhteisöjen odottaman työkalun Verkkovastaavan työkaluihin, jolla sivuille osottavia ulkoisia linkkejä on mahdollista jättää huomiotta.

Työkalu on nimeltään Disavow ja se löytyy täältä.

Miksi kukaan haluaisi poistaa linkkejä, eikö niitä ole tarkoitus hankkia lisää?

Ulkoiset sivuille osoittavat linkit on vain yksi signaali, jota Google käyttää järjestäessään sivuja hakutuloksissaan. Koska paluulinkkien hankkiminen on tunnettu ja suhteellisen helppo keino nostaa sivujen mainetta ja merkityksellisyyttä, monet ovat käyttäneet roskapostittamista, linkkien ostamista ja muita ns. blackhat-tekniikoita paluulinkkien hankkimiseen.

Googlen viimeisimmät päivitykset ovat pyrkineet pudottamaan hakutuloksista sivuja, jotka rikkovat Verkkovastaavan työkalujen käyttöehtoja ja jotkut em. tekniikoita käyttäneet ovat saaneet verkkovastaavan työkaluihin varoitusviestin "epäluonnollisesta linkkiprofiilista".

Mitä ovat epäluonnolliset linkit?

Epäluonnolliset linkit ovat yleensä merkki huonosti tehdystä hakukoneoptimoinnista, blackhat-tekniikoiden käytöstä tai negatiivisesta hakukoneoptimoinnista. Esimerkkejä epäluonnollisista linkeistä:

  • Rahalla, tavaralla tai palveluilla ostetut dofollow-linkit
  • Linkkivaihdot
  • "Rinnakkaiset sivustot", jotka on luotu vain paluulinkkiä varten
  • Laajemmat linkkipyramidit
  • Automaattisesti tai ohjelmallisesti hankitut linkit
  • Linkit feikkiprofiileista
  • Kommenttispämmi muissa blogeissa
  • Vieraskirjaspämmi muilla sivustoilla
  • Artikkelispämmi artikkelisivustoilla
  • Sekä monet muut ei-luonnollisella tavalla hankitut linkit

Kannattaako Disavow-työkalua käyttää?

Analytics-rangaistus

Suurimmalle osalle sivustojen omistajista tästä työkalusta ei ole hyötyä. Mikäli kuitenkin olet saanut Verkkovastaavan työkaluihin varoituksen epäluonnollisesta linkkiprofiilista, niin sivusi on todennäköisesti saanut automaattisen rangaistuksen. Rangaistus pudottaa sivuja hakutuloksissa niin, että saat luonnollisen haun kautta vain murto-osan potentiaalisista kävijöistä. Rangaistus on helppo huomata myös Google Analytics -työkalun kävijämäärägraafista (kuva). Tällöin ongelmat kannattaa ehdottomasti selvittää.

Mistä sivuilleni linkitetään?

Helpoin tapa selvittää, mistä sivuillesi on paluulinkkejä on rekisteröityä ja kirjautua Verkkovastaavan työkaluihin, tunnistautua sivuston omistajaksi ja odottaa, että Google käy läpi sivustosi. Sivuillesi osoittavat linkit löydät sen jälkeen kohdasta Liikenne -> Linkit sivustoosi.

Huomaa, että Verkkovastaavan työkalut ei näytä läheskään kaikkia sivustolle osoittavia linkkejä. Jos tarvitset apua tai kattavamman raportin sivuillesi osoittavista paluulinkeistä, ota yhteyttä meihin.

Negatiivinen hakukoneoptimointi

Disavow nostaa esille myös tärkeän kysymyksen negatiivisesta hakukoneoptimoinnista, koska työkalu omalta osaltaan osoittaa, että kaikki paluulinkit eivät ole hyödyllisiä.

Negatiivisella hakukoneoptimoinilla tarkoitetaan kaikkia haitallisia toimenpiteitä mitä kuka tahansa voi tehdä vaikuttaakseen sivustosi sijoituksiin hakutuloksissa. Käytännössä negatiivinen hakukoneoptimointi on heikkolaatuisten paluulinkkien systemaattista hankkimista esim. kilpailijan sivuille ja siten sivujen "mustamaalaamista" hakukoneiden silmissä.

Google vakuuttaa, että se tekee kaikkensa kehittääkseen algoritmejaan siten, että ne estävät ulkopuolisten tekijöiden vaikutukset omien sivujen hakukonesijoituksiin. Disavow on työkalu juuri tähän tarkoitukseen.

Lisätietoa

Googlen Matt Cutts kertoo tarkemmin Disavow-työkalusta tällä lähes 10 minuutin videolla:

Pyydä ilmainen tarjous!

Kuvaile mahdollisimman tarkasti, mitä tarvitsette ja pyydä ilmainen tarjous.