Googlen hyödyllisen sisällön päivitys

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  22.8.2022. Päivitetty:  22.8.2022.

Google tiedotti viikolla julkaisevansa ensi viikolla uuden päivityksen, jonka nimeksi on annettu helpful content update, so. hyödyllisen sisällön päivitys.

Monet meistä ovat kokeneet turhautumista vieraillessaan verkkosivulla, joka hakutulossivulla näyttää tarjoavan juuri sitä, mitä olet etsimässä, mutta joka ei täytä odotuksiamme.

Sivun sisältö ei ole vakuuttava, sitä ei ole luotu ihmistä varten tai se ei edes ole ihmisen luomaa, toisin sanoen se on luotu tekoälyn avulla.

Google kertoo ymmärtävänsä, että käyttäjät eivät pidä napsautuksia kerjäävistä, ei-informatiivisista clickbait-sisällöistä.

Tästä syystä hakuyhtiö julkaisee ensi viikosta alkaen joukon parannuksia, joiden tarkoitus on auttaa käyttäjiä löytämään ihmisten ihmisille luomaa hyödyllistä sisältöä.

Google haluaa palkita entistä paremmilla hakusijoituksilla alkuperäistä ja korkealaatuista sisältöä tarjoavia verkkosivustoja, ja vastaavasti "puuttuakseen" vain hyvien hakusijoitusten toivossa luotuihin sisältöihin, jotka eivät auta tai informoi käyttäjiä.

Googlen mukaan hyödyllisen sisällön päivitys tulee vaikuttamaan erityisesti verkkokoulutukseen, taiteeseen, viihteeseen, ostoksiin ja teknologiaan liittyviin sivustoihin.

Yhtiö aikoo jatkaa myös tuotearvosteluihin liittyvien päivitysten kehittämistä tarjotakseen enemmän hyödyllisiä, asiantuntijoiden kirjoittamia tuotearvosteluja, jotka auttavat tekemään hyviä ostopäätöksiä.

Yllä olevat asiat on poimittu Googlen virallisesta tiedotteesta, ja olen lihavoinut niistä olennaisimmat kohdat.

Mitä sisällöntuottajien tulee tietää hyödyllisen sisällön päivityksestä

Google-haku pyrkii jatkuvasti saamaan käyttäjät hyödyllisemmän tiedon äärelle, ja tässä tapauksessa lausunto tarkoittaa, että se haluaa varmistaa, että käyttäjät näkevät hakutuloksissa enemmän alkuperäistä, hyödyllistä ja ihmisten kirjoittamaa sisältöä.

Hyödyllisen sisällön päivitys pyrkii palkitsemaan sisältöjä, jotka täyttävät käyttäjien odotukset. Luo sisältöä ihmisille, älä hakukoneille.

  • Onko sinulla olemassa oleva tai aiottu yleisö, jolle sivuston sisältö olisi hyödyllistä, jos se tulisi suoraan sivuillesi?
  • Osoittaako sisältösi selkeästi ensikäden asiantuntemusta ja syvällistä tietämystä kyseisestä aiheesta?
  • Onko sivustollasi ensisijainen tarkoitus tai fokus?
  • Kokeeko käyttäjä luettuaan sisällön, että hän on oppinut aiheesta tarpeeksi saavuttaakseen tavoitteensa?
  • Kokeeko käyttäjä luettuaan sisällön, että hänen odotuksensa täyttyivät?

Vaikka hyödyllisen sisällön päivitys ei ole core-päivitys, se on siinä määrin merkittävä päivitys, että Google ilmoittaa siitä etukäteen verkkovastaaville. Huomioi myös ne ja muut Googlen algoritmipäivitykset.

Mihin hyödyllisen sisällön päivitys vaikuttaa

Google ei edelleenkään kerro suoraan tai kovin tarkasti, minkätyyppisiin sivustoihin ja kuinka laajasti hyödyllisen sisällön päivitys tulee vaikuttamaan. Mutta se antaa hyviä vinkkejä tiedotteissaan, joiden merkitystä voidaan analysoida.

On todennäköistä, että hyödyllisen sisällön päivitys tulee palkitsemaan sisältöjä, jotka oikeasti ovat hyödyllisiä ja vastaavat käyttäjän kysymykseen.

Esimerkki: Haluan tietää, mikä ilmalämpöpumppu kannattaa hankkia, joten teen Google-haun "paras ilmalämpöpumppu".

En halua lukea tiettyä merkkiä markkinoivan yrityksen mainospuheita tai parasilmalampopumppu.netin listausta satunnaisista ilmalämpöpumpuista yksinomaan niiden mainostajien tuotteista, jotka sattuvat maksamaan sisällön julkaisijalle eniten.

Sen sijaan haluan lukea eri laitteiden ominaisuuksien vertailuja, riippumattomia testejä ja asiantuntijoiden arvioita siitä, mitä ilmalämpöpumppua hankittaessa kannattaa ottaa huomioon.

On selvää, että Google on aina halunnut tarjota käyttäjilleen hakutuloksia mahdollisimman hyödyllistä sisältöä tarjoavilta verkkosivustoilta. Miten se aikoo algoritmisesti tunnistaa hyödyllistä sisältöä paremmin ja saada selville vastasiko sen tarjoaman hakutulokset käyttäjän aikeita on vielä epäselvää.

Ehkä se aikoo seurata, millä sivustoilla vieraileminen saa käyttäjän hakujen aiheen vaihtumaan kokonaan toiseksi?

On luultavaa, että hyödyllisen sisällön päivitys pyrkii rankaisemaan tekoälyn avulla luotuja sisältöjä ja palkitsemaan luonnollista kieltä olevia sisältöjä.

On niin ikään selvää, että Google on aina halunnut tunnistaa tekoälyn tuottaman sisällön, mutta ei yksinkertaisesti ole toistaiseksi siihen kykenevä.

Esimerkki: Haluan tietää, miten japanilainen takoyaki-herkku valmistetaan, joten teen Google-haun "takoyaki resepti". Tämä esimerkki koskee (luojan kiitos) vain englanninkielisiä hakuja, mutta en halua lukea 5 000 sanan tekoälyn tuottamaa japanilaisista ruoista kertovaa romaania, jonka seasta joudun etsimään itse reseptiä.

Sen sijaan, haluan nähdä vain tarvittavat ainesosat, työvaiheet ja kuvan valmiista annoksesta. Luultavasti ilahdun, jos voin lukea samalta sivulta myös käyttäjien arvosteluja.

On mielenkiintoista nähdä, onko Googlen luonnollisen kielen tunnistaminen kehittynyt niin, että se osaa tunnistaa tekoälyn avulla generoidun sisällön paremmin. Erittäin toivottava kehityskulku se ainakin olisi.

On toivottavaa, että hyödyllisen sisällön päivitys heikentäisi loissivustojen näkyvyyttä.

En keksinyt parempaakaan termiä kuin loissivusto, mutta menköön. Englanniksi termi Parasite SEO tarkoittaa verkkosivustoja, jotka voivat julkaista sisältöään korkean auktoriteetin sivustoilla esimerkiksi natiivimainonnalla tai bloggaamalla, "imien" samalla isäntäsivuston PageRankia dofollow-linkkien muodossa omalle verkkosivustolleen.

Google pitää esimerkiksi keltaisen lehdistön kaltaisia uutissivustoja auktoriteettina – vaikutusvaltaisina toimijoina, jotka vaikuttavat käyttäjien ajatuksiin ja mielipiteisiin.

Miksi? Koska ne julkaisevat päivittäin uutta sisältöä, jota ihmiset lukevat, ja jota he ennen kaikkea jakavat tai johon he linkittävät.

Onko kymmenistä aihepiireistä liukuhihnalta sisältöä julkaiseva uutissivusto oikeasti arvovaltainen, asiantunteva ja vilpitön toimija kertomaan sinulle, mitä ravintolisää kannattaa popsia tai mistä kannattaa ottaa pikavippi?

Julkaiseeko Suomen halveksutuin keskusteluyhteisö parempia diilejä verkkokauppoihin kuin pelkästään aiheeseen keskittyvät julkaisijat?

Eivät tietenkään.

Olisi erittäin suotavaa, että epäolennaisilla, aiheeseen liittymättömillä verkkosivustoilla olisi Googlen algoritmeissa vähemmän merkitystä, jotta ne voisivat keskittyä ydintoimintaansa.

Yhteenveto

Googlen useful content update eli hyödyllisen sisällön päivitys alkaa ensi viikolla, ja vaikka se keskittyy aluksi vain englanninkielisille sivustoille, se tulee ennen pitkää myös meille.

Kertauksen vuoksi:

  • Päivityksen nimi on helpful content update, joten tarjoa käyttäjillesi hyödyllistä ja informatiivista sisältöä
  • Algoritmi pyrkii päättelemään onko sisältö käyttäjille hyödyllistä ja täyttääkö se käyttäjien odotukset
  • AI-generoitu sisältö tulee (toivottavasti ja vihoviimein) ottamaan osumaa
  • Klikkikalasteluun perustuva sisältö tulee kärsimään
  • Google pyrkii tunnistamaan ei-hyödyllistä sisältöä koneoppimisen avulla
  • Päivitys koskee aluksi englanninkielisiä sivustoja ja laajenee vähitellen koskemaan kaikkia kieliä

Lisää juttuja aiheesta

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen
Jukka Peltoperä

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue juttu
18.2.2022
Mitä Googlen core-päivitykset ovat ja mitä ne muuttavat?
Jukka Peltoperä

Google julkaisee päivittäin yhden tai useampia päivityksiä hakualgoritmeihinsa tarkoituksenaan tehdä hakutuloksistaan jollain tapaa parempia. Useimmat päivityksistä eivät ole mitenkään havaittavissa. Joskus algoritmipäivitys on selkeämmin huomattavissa ja se on sivustojen omistajille, […]

Lue juttu
8.2.2022
Mikä on Googlen E-A-T?
Jukka Peltoperä

E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Käsite on avattu yksityiskohtaisesti Googlen laadunarvioijien ohjeissa. Hyvän E-A-T:n osoittaminen sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella voi parantaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa. Lyhenne E-A-T tulee […]

Lue juttu
4.2.2022
Onko nofollow-linkeistä hyötyä hakukone­optimoinnissa?
Jukka Peltoperä

Ajan ja resurssien käyttäminen paluulinkkien hankkimiseen verkkosivustollesi on varsin mälsää puuhaa, etkä todennäköisesti saavuta sillä mitään tuloksia vielä päiviin, viikkoihin tai edes kuukausiin. Lopulta saatat huomata, että iso osa saamistasi […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.