Google

Googlen tuleva päivitys rankaisee ylioptimoinnista

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  19.3.2012. Päivitetty:  16.11.2021.

Googlen Matt Cutts paljasti viime viikolla pidetyssä SXSW-konferenssissa hakukoneyhtiön valmistelevan hakualgoritmeihinsa muutoksia, jotka tulevat koskemaan erityisesti "ylioptimoituja" sivustoja ja tasavertaistamaan kilpailua hakukoneoptimoinnin saralla. Alla vapaa käännös Cuttsin kommentista:

Entä sitten he, jotka optimoivat sivujaan todella paljon? Emme normaalisti kerro muutoksista etukäteen, mutta olemme työskennelleet tämän  parissa muutaman kuukauden ajan ja tulemme julkaisemaan sen seuraavien kuukausien tai viikkojen aikana. Tavoitteenamme on tasavertaistaa hieman kilpailua pelkästään hakukoneoptimointiin keskittyvien ja hyvää sisältöä tekevien sivustojen välillä. Pyrimme tekemään Googlebotista fiksumman, palauttamaan relevantimpia tuloksia ja tunnistamaan myös väärinkäytöksiä, kuten liiallista avainsanojen käyttöä, yliampuvaa linkkien vaihtoa ja muita asioita, jotka menevät normaalin yli. Tiimissäni olevat insinöörit työskentelevät tämän parissa tälläkin hetkellä.

Mihin muutos vaikuttaa?

Google päivittää hakualgoritmejaan 500-600 kertaa vuodessa tarjotakseen käyttäjilleen mahdollisimman relevantteja ts. käyttäjän kannalta merkityksellisiä hakutuloksia. Se pyrkii järjestämään hakutulokset ja ohjaamaan siten käyttäjät niille sivuille, joilta se uskoo heidän löytävän haluamansa tiedon.

Googlen hakualgoritmi sisältää yli 200 muuttujaa, joista osa on tunnettuja ja osa vähemmän tunnettuja. Sivuille osoittavat ulkoiset linkit ovat jo pitkään olleet tärkein yksittäinen asia, jonka avulla hakurobotit arvioivat sivujen auktoriteettiä. Google näkee asian näin: "Mitä useampi linkittää tälle sivustolle, sitä laadukkaampi sen täytyy olla."

Koska webissä on nykyään kirjaimellisesti tuhansia sosiaalisen median verkostoja, kuten yhteisöjä, blogeja ja mikroblogeja, wikejä, kuvien ja videoiden jakopalveluja sekä muita vastaavia, sivujen omistajat ja hakukoneoptimoijat ovat helposti voineet hankkia sivuilleen ulkoisia linkkejä näistä palveluista - ja voivat toki edelleenkin. Vaikka "linkkien rakentaminen" on sekin työtä, ei-luonnollisesti syntyvät linkit vääristävät osin Googlen luonnollisen haun tuloksia.

Cuttsin mainitsema ylioptimointipäivitys, kuten monet aikaisemmatkin päivitykset antavat kuitenkin entistä enemmän viitteitä siitä, mihin suuntaan hakukoneet ovat kehittymässä: linkkien merkitys tulee vähenemään ja laadukkaan sisällön merkitys kasvamaan.

Noudattele siis näitä ohjeita:

  1. Luo hyödyllistä ja mukaansatempaavaa sisältöä.
  2. Kiinnostava sisältö saa ihmiset puhumaan siitä ja jakamaan sitä muille.
  3. Hanki suosituksia oikeilta ihmisiltä ja tee tiedon jakaminen helpoksi.
  4. Jatka edelleen optimointia. ;)

Lisää juttuja aiheesta

19.10.2022
404-virhesivut hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
Jukka Peltoperä

Yksi yleisimmistä vastaan tulevista HTTP-tilakoodeista on 404 Not Found, mikä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että asiakkaan pyytämää resurssia ei löytynyt, kun sitä pyydettiin palvelimelta. Jos suunnittelet verkkosivuja, ylläpidät verkkokauppaa tai […]

Lue juttu
18.10.2022
Googlen verkkovastaavan ohjeet on nyt Search Essentials
Jukka Peltoperä

Hyvästi Googlen Verkkovastaavan ohjeet. Tervetuloa Google Search Essentials! Google tiedotti viime viikolla julkaisevansa yksinkertaistetun version Verkkovastaan ohjeista ja nimeävänsä sen uudelleen Google Search Essentialsiksi. Uuden ohjeistuksen suomenkieliseksi nimeksi saattaisi englanninkielisen […]

Lue juttu
12.10.2022
Wordfence-URL:t Google Search Consolessa
Jukka Peltoperä

Wordfence on näppärä tietoturvalisäosa WordPressille, jolla saat lisättyä WP-sivustollesi applikaatiotason palomuurin muun muassa brute force -hyökkäyksien torjumiseksi sekä sivuston skannaamiseen tunnettujen tietoturva-aukkojen, haittaohjelmien, takaovien, roskapostin ja injektioiden varalta. Olen käyttänyt […]

Lue juttu
22.8.2022
Googlen hyödyllisen sisällön päivitys
Jukka Peltoperä

Google tiedotti viikolla julkaisevansa ensi viikolla uuden päivityksen, jonka nimeksi on annettu helpful content update, so. hyödyllisen sisällön päivitys. Monet meistä ovat kokeneet turhautumista vieraillessaan verkkosivulla, joka hakutulossivulla näyttää tarjoavan […]

Lue juttu
20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.