Googlen tuleva päivitys rankaisee ylioptimoinnista

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  19.3.2012. Päivitetty:  16.11.2021.

Googlen Matt Cutts paljasti viime viikolla pidetyssä SXSW-konferenssissa hakukoneyhtiön valmistelevan hakualgoritmeihinsa muutoksia, jotka tulevat koskemaan erityisesti "ylioptimoituja" sivustoja ja tasavertaistamaan kilpailua hakukoneoptimoinnin saralla. Alla vapaa käännös Cuttsin kommentista:

Entä sitten he, jotka optimoivat sivujaan todella paljon? Emme normaalisti kerro muutoksista etukäteen, mutta olemme työskennelleet tämän  parissa muutaman kuukauden ajan ja tulemme julkaisemaan sen seuraavien kuukausien tai viikkojen aikana. Tavoitteenamme on tasavertaistaa hieman kilpailua pelkästään hakukoneoptimointiin keskittyvien ja hyvää sisältöä tekevien sivustojen välillä. Pyrimme tekemään Googlebotista fiksumman, palauttamaan relevantimpia tuloksia ja tunnistamaan myös väärinkäytöksiä, kuten liiallista avainsanojen käyttöä, yliampuvaa linkkien vaihtoa ja muita asioita, jotka menevät normaalin yli. Tiimissäni olevat insinöörit työskentelevät tämän parissa tälläkin hetkellä.

Mihin muutos vaikuttaa?

Google päivittää hakualgoritmejaan 500-600 kertaa vuodessa tarjotakseen käyttäjilleen mahdollisimman relevantteja ts. käyttäjän kannalta merkityksellisiä hakutuloksia. Se pyrkii järjestämään hakutulokset ja ohjaamaan siten käyttäjät niille sivuille, joilta se uskoo heidän löytävän haluamansa tiedon.

Googlen hakualgoritmi sisältää yli 200 muuttujaa, joista osa on tunnettuja ja osa vähemmän tunnettuja. Sivuille osoittavat ulkoiset linkit ovat jo pitkään olleet tärkein yksittäinen asia, jonka avulla hakurobotit arvioivat sivujen auktoriteettiä. Google näkee asian näin: "Mitä useampi linkittää tälle sivustolle, sitä laadukkaampi sen täytyy olla."

Koska webissä on nykyään kirjaimellisesti tuhansia sosiaalisen median verkostoja, kuten yhteisöjä, blogeja ja mikroblogeja, wikejä, kuvien ja videoiden jakopalveluja sekä muita vastaavia, sivujen omistajat ja hakukoneoptimoijat ovat helposti voineet hankkia sivuilleen ulkoisia linkkejä näistä palveluista - ja voivat toki edelleenkin. Vaikka "linkkien rakentaminen" on sekin työtä, ei-luonnollisesti syntyvät linkit vääristävät osin Googlen luonnollisen haun tuloksia.

Cuttsin mainitsema ylioptimointipäivitys, kuten monet aikaisemmatkin päivitykset antavat kuitenkin entistä enemmän viitteitä siitä, mihin suuntaan hakukoneet ovat kehittymässä: linkkien merkitys tulee vähenemään ja laadukkaan sisällön merkitys kasvamaan.

Noudattele siis näitä ohjeita:

  1. Luo hyödyllistä ja mukaansatempaavaa sisältöä.
  2. Kiinnostava sisältö saa ihmiset puhumaan siitä ja jakamaan sitä muille.
  3. Hanki suosituksia oikeilta ihmisiltä ja tee tiedon jakaminen helpoksi.
  4. Jatka edelleen optimointia. ;)

Lisää juttuja aiheesta

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen
Jukka Peltoperä

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue juttu
18.2.2022
Mitä Googlen core-päivitykset ovat ja mitä ne muuttavat?
Jukka Peltoperä

Google julkaisee päivittäin yhden tai useampia päivityksiä hakualgoritmeihinsa tarkoituksenaan tehdä hakutuloksistaan jollain tapaa parempia. Useimmat päivityksistä eivät ole mitenkään havaittavissa. Joskus algoritmipäivitys on selkeämmin huomattavissa ja se on sivustojen omistajille, […]

Lue juttu
8.2.2022
Mikä on Googlen E-A-T?
Jukka Peltoperä

E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Käsite on avattu yksityiskohtaisesti Googlen laadunarvioijien ohjeissa. Hyvän E-A-T:n osoittaminen sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella voi parantaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa. Lyhenne E-A-T tulee […]

Lue juttu
4.2.2022
Onko nofollow-linkeistä hyötyä hakukone­optimoinnissa?
Jukka Peltoperä

Ajan ja resurssien käyttäminen paluulinkkien hankkimiseen verkkosivustollesi on varsin mälsää puuhaa, etkä todennäköisesti saavuta sillä mitään tuloksia vielä päiviin, viikkoihin tai edes kuukausiin. Lopulta saatat huomata, että iso osa saamistasi […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.