Google

Googlen tuleva päivitys rankaisee ylioptimoinnista

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  19.3.2012. Päivitetty:  16.11.2021.

Googlen Matt Cutts paljasti viime viikolla pidetyssä SXSW-konferenssissa hakukoneyhtiön valmistelevan hakualgoritmeihinsa muutoksia, jotka tulevat koskemaan erityisesti "ylioptimoituja" sivustoja ja tasavertaistamaan kilpailua hakukoneoptimoinnin saralla. Alla vapaa käännös Cuttsin kommentista:

Entä sitten he, jotka optimoivat sivujaan todella paljon? Emme normaalisti kerro muutoksista etukäteen, mutta olemme työskennelleet tämän  parissa muutaman kuukauden ajan ja tulemme julkaisemaan sen seuraavien kuukausien tai viikkojen aikana. Tavoitteenamme on tasavertaistaa hieman kilpailua pelkästään hakukoneoptimointiin keskittyvien ja hyvää sisältöä tekevien sivustojen välillä. Pyrimme tekemään Googlebotista fiksumman, palauttamaan relevantimpia tuloksia ja tunnistamaan myös väärinkäytöksiä, kuten liiallista avainsanojen käyttöä, yliampuvaa linkkien vaihtoa ja muita asioita, jotka menevät normaalin yli. Tiimissäni olevat insinöörit työskentelevät tämän parissa tälläkin hetkellä.

Mihin muutos vaikuttaa?

Google päivittää hakualgoritmejaan 500-600 kertaa vuodessa tarjotakseen käyttäjilleen mahdollisimman relevantteja ts. käyttäjän kannalta merkityksellisiä hakutuloksia. Se pyrkii järjestämään hakutulokset ja ohjaamaan siten käyttäjät niille sivuille, joilta se uskoo heidän löytävän haluamansa tiedon.

Googlen hakualgoritmi sisältää yli 200 muuttujaa, joista osa on tunnettuja ja osa vähemmän tunnettuja. Sivuille osoittavat ulkoiset linkit ovat jo pitkään olleet tärkein yksittäinen asia, jonka avulla hakurobotit arvioivat sivujen auktoriteettiä. Google näkee asian näin: "Mitä useampi linkittää tälle sivustolle, sitä laadukkaampi sen täytyy olla."

Koska webissä on nykyään kirjaimellisesti tuhansia sosiaalisen median verkostoja, kuten yhteisöjä, blogeja ja mikroblogeja, wikejä, kuvien ja videoiden jakopalveluja sekä muita vastaavia, sivujen omistajat ja hakukoneoptimoijat ovat helposti voineet hankkia sivuilleen ulkoisia linkkejä näistä palveluista - ja voivat toki edelleenkin. Vaikka "linkkien rakentaminen" on sekin työtä, ei-luonnollisesti syntyvät linkit vääristävät osin Googlen luonnollisen haun tuloksia.

Cuttsin mainitsema ylioptimointipäivitys, kuten monet aikaisemmatkin päivitykset antavat kuitenkin entistä enemmän viitteitä siitä, mihin suuntaan hakukoneet ovat kehittymässä: linkkien merkitys tulee vähenemään ja laadukkaan sisällön merkitys kasvamaan.

Noudattele siis näitä ohjeita:

  1. Luo hyödyllistä ja mukaansatempaavaa sisältöä.
  2. Kiinnostava sisältö saa ihmiset puhumaan siitä ja jakamaan sitä muille.
  3. Hanki suosituksia oikeilta ihmisiltä ja tee tiedon jakaminen helpoksi.
  4. Jatka edelleen optimointia. ;)

Lisää juttuja aiheesta

6.9.2023
Sisäiset linkit ja linkitys hakukoneoptimoinnissa
Jukka Peltoperä

Ennen kuin verkkosivusto voi sijoittua hakukoneissa hyville sijoituksille, se tarvitsee linkkejä. Google löytää artikkelisi ja sivusi parhaiten, kun niihin johtaa ulkoisia linkkejä eli paluulinkkejä. Toinen tapa parantaa hakukonelöydettävyyttä on parantaa […]

Lue juttu
3.8.2023
Mikä on orgaaninen eli luonnollinen haku?
Jukka Peltoperä

Mikä on orgaaninen haku, jota kutsutaan myös nimellä luonnollinen haku? Orgaanisella haulla viitataan maksuttomiin hakutuloksiin. Toisin kuin maksetut hakutulokset (ks. napsautuskohtainen mainonta), jotka täytetään eräänlaisen huutokauppajärjestelmän kautta, orgaaniset hakutulokset perustuvat […]

Lue juttu
28.7.2023
Välilehtien takana oleva sisältö SEO:n kannalta
Jukka Peltoperä

Välilehdet eli tabit on kätevä keino ryhmitellä verkkosivulla olevaa sisältöä muutoin kuin väliotsikoiden alle. Kun välilehden otsikkoa klikkaa, sen takaa avautuu käyttäjälle kokonaan uutta sisältöä. Mutta miten Google suhtautuu välilehtiin? […]

Lue juttu
19.10.2022
404-virhesivut hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
Jukka Peltoperä

Yksi yleisimmistä vastaan tulevista HTTP-tilakoodeista on 404 Not Found, mikä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että asiakkaan pyytämää resurssia ei löytynyt, kun sitä pyydettiin palvelimelta. Jos suunnittelet verkkosivuja, ylläpidät verkkokauppaa tai […]

Lue juttu
18.10.2022
Googlen verkkovastaavan ohjeet on nyt Search Essentials
Jukka Peltoperä

Hyvästi Googlen Verkkovastaavan ohjeet. Tervetuloa Google Search Essentials! Google tiedotti viime viikolla julkaisevansa yksinkertaistetun version Verkkovastaan ohjeista ja nimeävänsä sen uudelleen Google Search Essentialsiksi. Uuden ohjeistuksen suomenkieliseksi nimeksi saattaisi englanninkielisen […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.