Hyvästi Googlen Verkkovastaavan ohjeet. Tervetuloa Google Search Essentials!
Google tiedotti viime viikolla julkaisevansa yksinkertaistetun version Verkkovastaan ohjeista ja nimeävänsä sen uudelleen Google Search Essentialsiksi.
Uuden ohjeistuksen suomenkieliseksi nimeksi saattaisi englanninkielisen nimen perusteella tulla siten esimerkiksi "Google-haun perusasiat", "Google-haun olennaiset asiat" tai ehkä "Google-haun tärkeät asiat"?
Paitsi, että Verkkovastaavan ohjeet oli julkaistu vuonna 2002, toinen motiivi päivitykselle oli Googlen mukaan luopuminen termistä verkkovastaava (engl. webmaster), joka on terminä paitsi vanhentunut, mutta keskittyi vain yhteen osaan verkkosivustojen parissa työskentelevistä, mukaan lukien nykyaikaiset sisällöntuottajat.
Kuten kaikessa yhtiön toiminnassa, mukaan lukien uudet päivitykset hakualgoritmeihin ja roskasivustojen poistaminen indeksistä, Search Essentials ei ole vielä saatavilla Suomen markkinoilla tai kielellä.
Tulevasta suomenkielisestä nimestä riippumatta, uusi Google Search Essentials koostuu vain kolmesta osiosta:
- Tekniset vaatimukset
- Verkkospämmikäytännöt (engl. spam policies)
- Tärkeimmät parhaat käytännöt
Tarkastelemme tässä jutussa hieman, mitä nämä osiot pitävät sisällään ja etenkin, mikä niissä on muuttunut.
1. Tekniset vaatimukset
Tekniset vaatimukset ovat sinällään yksinkertaiset: julkaise sisältöä muodossa, johon Google pääsee käsiksi ja jonka se voi indeksoida.
Tämä on ehdoton vähimmäisvaatimus, jotta sisältösi voi koskaan päästä Googlen hakutuloksiin.
Google kuitenkin kannustaa sisällöntuottajia pohtimaan myös etenkin parhaita käytäntöjä (katso kohta 3).
2. Verkkospämmikäytännöt
Vaikka englanniksi osion nimi spam policies suomentuisi muotoon "roskapostia koskevat käytännöt", miellän roskapostin pääasiassa sähköpostin kautta välitettäviin turhiin viesteihin. Kielitoimiston sanakirja näyttää sisällyttävän spämmi-termiin myös sosiaalisessa mediassa välitettävät viestit.
Google tarkoittaa termillä spam kuitenkin web spamia; verkon sisällä (ei välityksellä) kaikkiin hakuja tekeviin käyttäjiin (ei vain määriteltyyn joukkoon) vaikuttava (ei vain tietylle ryhmälle levitettävä) haitta (ei vain roskapostinomainen sähköposti- tai muu viesti), joka vaikuttaa siihen, mitä sivuja web spamin johdosta Google käyttäjille tarjoaa ja minkä "uhreiksi" sen asiakkaat joutuvat.
Tällaisia haittoja aiheuttavat esimerkiksi harhaanjohtavia black hat -tekniikoita, kuten cloakingia, porttisivuja, avainsanojen liikakäyttöä ja vastaavia, käyttävät verkkosivustot.
Suomenkielinen Google-haku "verkkospämmi" muuten palauttaa vain sivuja, joiden otsikko on "verkkohuijaus", joka sekään ei ole oikein osuva, koska hakutulokset sisältävät enimmäkseen verkkourkintaa ja tietojenkalastelua sisältävää materiaalia.
Hitto vie, toivottavasti jokin taho ottaa pian asiakseen päivittää tietotekniikan termejä suomeksi. :)
Ehkä paras määritelmä Googlen tarkoittamalle web spamille löytyy kuitenkin englanninkielisen Wikipedian Spamdexing-artikkelista, jonka mukaan kyseessä on "lukuisia menetelmiä käsittävä hakukonespämmi, black hat -optimointi, hakuspämmi ja verkkospämmi, jolla voidaan manipuloida hakusijoituksia [...] Spamdexing voidaan luokitella sisältöspämmiin ja linkkispämmiin".
Joka tapauksessa, Google ilmoittaa, että verkkosivustot eivät saa rikkoa Google-haun "verkkospämmikäytäntöjä". Käytäntöjen rikkominen voi johtaa automaattisiin tai manuaalisiin toimenpiteisiin, jotka johtavat sivustojen huonompiin hakutulossijoituksiin tai poistamiseen hakutuloksista kokonaan.
Googlen verkkospämmikäytännöissä nimetään seuraavat:
- Naamiointi eli cloaking - Sisältö, joka näyttäytyy hakurobotille eri tavalla kuin käyttäjälle esitettävä sisältö (maksumuuri ei ole naamiointia, mikäli Google-robotit pääsevät sivulle normaalisti).
- Porttisivut eli doorway pages - Portti- eli ovimattosivut on luotu sijoittumaan tietyillä hakusanoilla ohjatakseen käyttäjän toiselle sivulle, mutta jotka eivät ole yhtä hyödyllisiä käyttäjille kuin lopullinen kohde.
- Hakkeroitu sisältö - Mikä tahansa sivustolle tietoturva-aukkojen kautta luotu sisältö, joka tarjoaa huonoja hakutuloksia tai voi asentaa haitallista sisältöä käyttäjien käyttämille laitteille, mukaan lukien koodin, sivun tai sisällön injektointi, tai uudelleenohjaukset.
- Piilotettu teksti ja linkit - Sisällön sijoittaminen sivulle siten, että se on helposti hakurobotin, mutta ei käyttäjän havaittavissa, kuten valkoinen teksti valkoisella taustalla, tekstin sijoittaminen kuvan taakse tai linkin piilottaminen yhteen merkkiin.
- Avainsanojen liikakäyttö - Tärkeimpien avainsanojen ylimääräinen käyttö sivustolla hakutulosten manipuloimiseksi luonnottomalla tavalla tai irti kontekstistaan, ts. avainsanaluettelot, joilla sivun toivotaan sijoittuvan hakutuloksissa.
- Linkkispämmi - Linkkien ostaminen tai myyminen, linkkivaihto, linkkien luomisen automatisointi, linkkien vaatiminen osana käyttöehtoja tai sopimuksia, maksetut mainokset ja natiivimainonta, heikkolaatuiset hakemisto- ja kirjanmerkkisivustot, widgetteihin sijoitetut runsaasti avainsanoja sisältävät heikkolaatuiset linkit, template- ja footer-linkit sekä keskustelupalstoilla julkaistut postaukset tai allekirjoitukset.
- Google kertoo ymmärtävänsä, että linkkien ostaminen ja myyminen on osa verkkotaloutta mainonta- ja sponsorointimielessä. Se kehottaakin lisäämään näihin linkkeihin rel="nofollow" tai rel="sponsored" attribuutin.
- Automaattisesti luotu liikenne - Se kuluttaa resursseja ja häiritsee Googlen kykyä palvella käyttäjiä, koskien erityisesti hakutulossijoituksia seuraavia palveluja (vapiskaa Ahrefs ja SEMRush :).
- Haittaohjelmat - Ovat mitä tahansa ei-toivottuja ohjelmia, jotka käyttäytyvät harhaanjohtavasti, odottamattomasti tai vaikuttavat vaikuttavat negatiivisesti käyttäjän selaus-, tietojenkäsittely- tai käyttökokemukseen vahingoittamalla päätelaitetta, sitä käyttävää ohjelmistoa tai käyttäjää, tai jotka vuotavat yksityisiä tai henkilökohtaisia tietoja ilman käyttäjän lupaa.
- Varastettu sisältö eli scraped content - Sisältö, joka on kopioitu muilta sivustoilta ilman lupaa, alkuperäislähteeseen viittaamatta ja ilman tarjottua lisäarvoa.
- Harhaanjohtavat uudelleenohjaukset - Käyttäjän ohjaaminen toiseen osoitteeseen, kuin mihin hänellä oli tarkoitus mennä.
- Automaattisesti luotu roskasisältö - Ohjelmallisesti luotu sisältö ilman alkuperäistä tai lisäarvoa tuottavaa sisältöä tarkoituksena manipuloida hakusijoituksia tuottamatta lisäarvoa käyttäjille. Tähän lukeutuvat AI-generoitu sisältö, automaattisella työkaluilla ai prosesseilla luotu/käännetty sisältö ilman ihmisen kuratointia, syötteistä/hakutuloksista luotu sisältö tai eri verkkosivustojen sisältöjen yhdistäminen ilman lisäarvoa.
- Ohuet affiliate-sivut - Affiliate- eli kumppanuuslinkkejä sisältävät sivustot, joiden tuotekuvaukset tai arvostelut on kopioitu suoraan kauppiaalta ilman alkuperäistä sisältöä tai lisäarvoa tuottamatta.
- Käyttäjän luoma roskasisältö - Roskapostitilit, roskapostisisältö foorumisivusstoilla, roskapostikommentit blogikommenteissa ja roskapostitiedostot isännöintialustoilla.
Muut käytännöt, jotka voivat johtaa sivuston hakutulosten heikkenemiseen tai poistamiseen indeksistä:
- Tekijänoikeuspoistopyynnöt
- Verkkohäirintäpoistot - Kaikenlainen ahdistelu, häirintä ja kiusaaminen.
- Huijaukset ja petokset, kuten esiintyminen yrityksenä tai palveluna.
3. Parhaat käytännöt
Mutta kuten aikaisemmin totesin, Google kannustaa keskittymään erityisesti parhaisiin käytäntöihin.
Uusien Google Search Essentialsien mukaan on useita asioita, joita voit tehdä sivustosi hakukoneoptimoinnin parantamiseksi:
- Luo hyödyllistä, luotettavaa ja ihmisille suunnattua sisältöä.
- Käytä sanoja, joita ihmiset käyttäisivät etsiessään luomaasi sisältöä. Sijoita nämä sanat näkyvälle paikkalle sivua, kuten sivun title-tägiin, pääotsikkoon, sekä muihin paikkoihin, mukaan lukien kuvien alt-tägit ja linkkitekstit.
- Tee linkeistäsi indeksoitavia, jotta Google löytää kaikki sivusi.
- Kerro ihmisille sivustostasi. Ole aktiivinen yhteisöissä, joissa voit kertoa palveluistasi ja tuotteistasi.
- Jos sinulla on muunlaista (kuin tekstisisältöä), kuten kuvia, videoita, strukturoitua dataa tai JavaScriptiä, varmista, että Google näkee myös nämä osat sivustostasi.
- Ota käyttöön toiminnallisuuksia, jotka auttavat Googlea ymmärtämään sivustoasi.
- Jos sinulla on sisältöä, jota ei pitäisi löytyä hakutuloksista, käytä suositeltuja menetelmiä estääksesi niiden näkyminen hakutuloksissa.