Mitä Googlen core-päivitykset ovat ja mitä ne muuttavat?

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  18.2.2022. Päivitetty:  18.2.2022.

Google julkaisee päivittäin yhden tai useampia päivityksiä hakualgoritmeihinsa tarkoituksenaan tehdä hakutuloksistaan jollain tapaa parempia. Useimmat päivityksistä eivät ole mitenkään havaittavissa.

Joskus algoritmipäivitys on selkeämmin huomattavissa ja se on sivustojen omistajille, sisällöntuottajille ja muille niin merkityksellinen, että Google vahvistaa erikseen päivityksen tapahtuneen.

Sellaisia ovat olleet esimerkiksi Panda-, Penguin-, Hummingbird- ja Mobilegeddon-päivitykset. Toisinaan se myös varoittaa tulevista isoista päivityksistään etukäteen.

Laajoja ja merkittäviä päivityksiä Google kutsuu core-päivityksiksi (core on suomeksi ydin, so. ydinpäivitys).

"Ydinpäivitysten" jälkeen biljoonien verkkosivujen hakukonesijoitukset ja -näkyvyys voivat muuttua joko parempaan tai huonompaan suuntaan.

Mitä core-päivitykset ovat?

Core-päivitykset ovat merkittäviä ja laajoja muutoksia Googlen hakualgoritmeissa ja -järjestelmissä, ja ne on suunniteltu varmistamaan, että hakukone tarjoaa käyttäjilleen mahdollisimman osuvaa ja arvovaltaista sisältöä.

Google tekee core-päivityksiä useita kertoja vuodessa, tyypillisesti 3-4 kuukauden välein.

Siinä, missä pienet päivitykset vaikuttavat 0,1-1 prosenttiin kaikista hauista, core-päivitykset voivat vaikuttaa 5-10 prosenttiin kaikista hauista.

Tätä kirjoitettaessa helmikuun 2022 puolivälissä, edellinen Googlen core-päivitys tapahtui marraskuun 2021 puolivälissä, ja seuraavaa odotetaan (ja joissakin piireissä myös pelätään) tapahtuvaksi mahdollisesti lähiviikkoina.

Mihin core-päivitykset vaikuttavat?

Core-päivitykset voivat ravistella ja sekoittaa verkkosivustojen sijoituksia hakutulossivuilla, eli vaikuttaa paitsi siihen, miten usein tietty sivusto näkyy hakutuloksissa, kun ihmiset tekevät sen sisältöön liittyviä hakuja, mutta myös siihen, miten moni heistä päätyy Google-haun kautta juuri kyseiselle sivustolle.

Jos sivustosi hakusijoitukset kohentuvat core-päivityksen jälkeen, olet luultavasti tehnyt Googlen silmissä jotain oikein. Onnittelut!

Yleisemmin core-päivitykseen herätään kuitenkin silloin, kun Googlesta tuleva hakuliikenne äkillisesti ja merkittävästi vähenee.

Googlen mukaan core-päivityksen jälkeen huonommin suoriutuvissa sivustoissa ei ole mitään vikaa: ne eivät ole rikkoneet Googlen verkkovastaavan ohjeita, eivätkä ne ole saaneet Googlelta manuaalista tai algoritmista rangaistusta, koska core-päivitykset eivät koskaan kohdistu tiettyihin sivuihin tai sivustoihin.

Sen sijaan: core-päivitykset parantavat sitä, miten Googlen järjestelmät arvioivat sisältöä yleisesti.

Keskity sisältöön

Googlen mukaan core-päivityksen jälkeen huonommin suoriutuvilla verkkosivustoilla ei ole mitään korjattavaa, vaan se suosittelee keskittymään tarjoamaan parasta mahdollista sisältöä – sellaiseen, josta sen algoritmit pyrkivät palkitsemaan.

Hakukoneyhtiö tietää ja myöntää, että verkkosivustojen laadukkuuden arviointi algoritmien avulla on erittäin vaikeaa.

Se kuitenkin tarjoaa pitkän listan kysymyksiä, joita voi käyttää sivuston laadukkuuden itsearviointiin.

Sivustoon liittyvät:

  • Sisältääkö sivusto identtisiä, päällekkäisiä tai toistavia artikkeleja samasta tai samankaltaisista aiheista hieman erilaisilla avainsanamuunnelmilla?
  • Olisitko valmis antamaan luottokorttitietosi tälle sivustolle?
  • Ohjaavatko sivuston aiheita lukijoiden aito kiinnostus vai luoko sivusto sisältöä sijoittuakseen hakukoneissa?
  • Voidaanko sivustoa pitää aihepiirin tunnustettuna auktoriteettina?
  • Onko sivustolla oleva sisältö massatuotettua tai ulkoistettu suurelle määrälle sisällöntuottajia?
  • Luottaisitko tämän sivuston tarjoamiin tietoihin terveyteen liittyvissä kysymyksissä?
  • Tunnistaisitko tämän sivuston arvovaltaiseksi lähteeksi, kun se mainitaan nimeltä?
  • Onko sivut tuotettu huolella ja onko yksityiskohtiin kiinnitetty tarpeeksi huomiota?
  • Valittaisivatko käyttäjät nähdessään sivuja tältä sivustolta?

Artikkeliin liittyvät:

  • Luottaisitko tässä artikkelissa esitettyyn informaatioon?
  • Onko tämän artikkelin kirjoittanut asiantuntija tai harrastaja, joka tuntee aiheen hyvin, vai onko aihetta käsitelty pinnallisesti?
  • Sisältääkö artikkeli kirjoitus-, tyyli- tai asiavirheitä?
  • Tarjoaako artikkeli alkuperäistä sisältöä, tietoa, raportointia, tutkimusta tai analyysia?
  • Tarjoaa sivu lisäarvoa muihin hakutuloksissa oleviin sivuihin verrattuna?
  • Kuinka paljon laadunvalvontaa sisällölle tehdään?
  • Kuvataanko artikkelissa tarinan molemmat puolet?
  • Onko artikkeli editoitu hyvin, vai näyttääkö se huolimattomasti tai hätäisesti tuotetulta?
  • Tarjoaako artikkeli täydellisen tai kattavan kuvauksen aiheesta?
  • Sisältääkö artikkeli oivaltavaa analyysia tai mielenkiintoista tietoa, joka ei ole ilmeistä?
  • Onko tämä sellainen sivu, jonka voisit lisätä kirjanmerkkeihin, jakaa ystävälle tai suositella?
  • Onko artikkelissa liikaa pääasiallista sisältöä häiritseviä mainoksia?
  • Voisitko olettaa näkeväsi tämän artikkelin painetussa lehdessä, tietosanakirjassa tai kirjassa?
  • Ovatko artikkelit lyhyitä ja merkityksettömiä, tai puuttuuko niistä hyödyllisiä yksityiskohtia?

Huomaathan, että vaikka vastaisit kaikkiin kysymyksiin omalta kannaltasi myönteisesti, se ei vielä tarkoita, että muut käyttäjät tai varsinkaan Googlen algoritmit näkisivät asiat samoin.

Yllä oleva kysymyspatteri on kuitenkin hyvä lukea ja palata siihen aina välillä uutta sisältöä luodessa.

Sen lisäksi, että kysyt nämä kysymykset itseltäsi, voit antaa niihin vastaamisen tehtäväksi muille saadaksesi erilaisia näkökulmia.

Tunne myös E-A-T

Toinen tärkeä käsite, mikä on hyvä tuntea korkealaatuista sisältöä tuotettaessa, on Googlen laadunarvioijien ohjeissa mainittu ja edellisiin sisältökysymyksiin tiukasti liittyvä E-A-T.

E-A-T on lyhenne sanoista Expertise, Authoritativeness ja Trustworthiness – asiantuntemus, auktoriteetti ja luotettavuus.

Google on kertonut, että sen laadunarvioijat käyttävät E-A-T:ia arvioidessaan algoritmimuutosten toimivuutta hakutulossivuja tarkasteltaessa.

Laadunarvioijat eivät määrittele verkkosivustojen paremmuutta, vaan E-A-T kertoo paremminkin mihin suuntaan Google haluaisi sen algoritmien kehittyvän.

Tässä E-A-T lyhyesti:

  • Asiantuntemus – Miten hyvin sisällön luoja tuntee aihepiirin, josta hän kirjoittaa? Tuoko hän aiheeseen oivaltavia näkemyksiä, analyyseja ja lisäarvoa?
  • Auktoriteetti – Miten arvostettuna, kunnioitettuna tai vaikutusvaltaisena aihepiirin asiantuntijana sisältöä ja/tai sen luojaa voidaan pitää?
  • Luotettavuus – Miten luotettavana sisältöä ja/tai sen luojaa voidaan pitää?

Lue toinen blogijuttumme Mikä on E-A-T?

Mitä tehdä jos hakusijoitukset heikkenevät core-päivityksen jälkeen?

Jos sivustosi hakukonesijoitukset ja hakuliikenteen määrä sukeltavat core-päivityksen jälkeen, se ei ole merkki siitä, että sivustollasi olisi jotain vikaa tai että kyse olisi minkäänlaisesta rangaistuksesta.

Se on merkki siitä, että Googlen algoritmien ja järjestelmien tapa arvioida sisältöjen laatua on jollain tavalla muuttunut.

Miten? Sitä Google ei paljasta, koska se ei halua hakukoneoptimoinnin olevan peliä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Google haluaa tarjota käyttäjilleen osuvaa ja arvovaltaista sisältöä. Se on sen hakuliiketoiminnan ydin, core.

Jos Google-näkyvyys ja -liikenne romahtaa core-päivityksen jälkeen, on aika tehdä muutoksia sivuston sisältöön.

Aikaa siihen on 3-4 kuukautta, koska sisältö, johon core-päivitys vaikutti, ei todennäköisesti palaudu ennen seuraavaa core-päivitystä. Tuon ajan Google käyttää seuraavan laajan päivityksen testaamiseen.

Tässä muutama vinkki sisällön laadun parantamiseen:

  • Osoita olevasi alan hyvin tunteva asiantuntija luomalla kattavampaa alkuperäistä sisältöä. Raportoi, tutki ja analysoi.
  • Tee Google-hakuja hakutermeillä, joilla haluaisit sijoittua. Analysoi, mitä kilpailijat tekevät. Seuraa esimerkkiä, mutta älä kopioi.
  • Jos sivustolla on ohutta, ei lisäarvoa tuottavaa tai merkityksetöntä sisältöä, poista se tai yhdistele tarkoituksenmukaiseksi sisällöksi.
  • Oikolue tai oikolueta tekstit, tee kielenhuoltoa ja tarkista sisällössä esitetyt faktat.
  • Lue uudestaan sivustosi vanhoja sisältöjä. Tee korjauksia ja täydennyksiä. Käytä arvovaltaisia lähteitä.

On tärkeää huomata, että Google ei ymmärrä sisältöjä samalla tavalla kuin ihmiset. Se etsii signaaleja ja merkkejä siitä, miksi joku sisältö on toista merkityksellisempi.

Yksi tärkeimmistä signaaleista sille ovat paluulinkit muilta verkkosivustoilta. Jos luot niin hyvää sisältöä, että alasi arvovaltainen toimija eli auktoriteetti on valmis linkittämään siihen ts. käyttämään sitä lähteenä, voit olla varma, että hakukonenäkyvyyteesi paranee.

Artikkelikuva: veeterzy

Lisää juttuja aiheesta

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen
Jukka Peltoperä

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue juttu
8.2.2022
Mikä on Googlen E-A-T?
Jukka Peltoperä

E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Käsite on avattu yksityiskohtaisesti Googlen laadunarvioijien ohjeissa. Hyvän E-A-T:n osoittaminen sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella voi parantaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa. Lyhenne E-A-T tulee […]

Lue juttu
4.2.2022
Onko nofollow-linkeistä hyötyä hakukone­optimoinnissa?
Jukka Peltoperä

Ajan ja resurssien käyttäminen paluulinkkien hankkimiseen verkkosivustollesi on varsin mälsää puuhaa, etkä todennäköisesti saavuta sillä mitään tuloksia vielä päiviin, viikkoihin tai edes kuukausiin. Lopulta saatat huomata, että iso osa saamistasi […]

Lue juttu
8.12.2021
Title-tagi ja parhaat käytännöt
Jukka Peltoperä

Hyvän otsikon kirjoittaminen olennainen taito jokaiselle, joka tekee hakukoneoptimointia. Miksikö? Koska se on ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät hakutuloksissa ja yksi tärkeistä tekijöistä, joita Google käyttää arvioidessaan sivun aihetta. Mikä […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.