Google

Googlen Panda- ja Penguin-päivitykset pähkinänkuoressa

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  7.9.2012. Päivitetty:  22.3.2022.

Google on ajanut parin viime vuoden aikana kaksi suurta muutosta algoritmeihinsa, jotka vaikuttavat siihen, miten sivustot rankkautuvat toisiinsa nähden hakutuloksissa tietyillä hakusanoilla. Algoritmipäivitykset kantavat nimiä Google Panda ja Google Penguin.

Google Panda -päivitys 2011

Googlen Panda-päivitys julkaistiin ensimmäisen kerran helmikuussa 2011, mutta se otettiin maailmanlaajuisesti käyttöön huhtikuussa 2011. Päivityksen tarkoitus oli alentaa heikkolaatuisten sivustojen näkyvyyttä hakutuloksissa. Google sai pian julkaisun jälkeen paljon kritiikkiä siitä, että Panda näytti suosivan muilta sivuilta sisältöä "lainaavia" ja tekijänoikeuksia rikkovia sivustoja, minkä perusteella se muuttikin algoritmejaan useaan otteeseen.

CNET:in tekemässä tutkimuksessa uutissivustot ja sosiaalisen median sivustot pärjäsivät päivityksen jälkeen parhaiten kun taas paljon mainoksia sisältävät sivustot olivat suurimmat kärsijät.

Google julkaisi toukokuussa 2011 blogipostauksen, jonka tarkoituksena oli auttaa julkaisijoita "astumaan Googlen ajattelutapaan". Hakukoneyhtiö ei luonnollisesti paljastanut algoritmejaan, mutta julkaisi 23-kohtaisen listan kysymyksiä, jotka auttavat hahmottamaan sivuston laatua. Alla muutama kohta listalta:

  • Luottaisitko tässä artikkelissa esitettyihin tietoihin?
  • Onko artikkelin kirjoittaja alan asiantuntija tai innokas harrastaja, joka tuntee aiheen hyvin?
  • Antaisitko luottokorttitietosi tälle sivustolle?
  • Sisältääkö artikkeli kirjoitus- tai asiavirheitä?
  • Onko artikkeli hyvin kirjoitettu, käsitteleekö se aihetta kattavasti, sisältääkö se tietoa tai analyysejä, jotka eivät ole ilmeisiä?
  • Jne. jne.

Google Penguin -päivitys 2012

Google Penguin on Googlen algoritmipäivitys, josta ilmoitettiin ensimmäisen kerran huhtikuussa 2012. Päivityksen tavoitteena oli pudottaa hakutuloksista sivuja, jotka rikkovat Googlen verkkovastaavan ohjeita käyttämällä ns. blackhat-tekniikoita, kuten liiallista avainsanojen käyttöä (engl. keyword stuffing), sisällön piilottamista (engl. cloaking), luonnottomia linkkiprofiileita (engl. link schemes) tai tarkoituksenomaista tuplasisältöä (eng. duplicate content).

Lyhykäisyydessään Google Penguin -päivitys haluaa:

  • Sivustoilta laadukasta ja uniikkia sisältöä, joissa käytetään luonnollisia lauseita.
  • Että Googlen spiderit eli sisällön indeksoijat näkevät tismalleen saman sisällön kuin luonnolliset käyttäjät.
  • Että sivustot eivät yritä manipuloida PageRank-järjestelmää hankkimalla linkkejä spämmäämällä, linkkivaihdolla ("linkitä tänne, niin linkitämme takaisin") tai ostamalla/myymällä niitä.

Lisää juttuja aiheesta

16.11.2023
Mikä on robots.txt-tiedosto ja miten se vaikuttaa SEO:on?
Jukka Peltoperä

Verkkosivustojen maailmassa monet elementit vaikuttavat siihen, miten sivusto näkyy ja toimii hakukoneissa. Yksi vähemmän tunnettu, mutta erittäin tärkeä osa tätä palapeliä on pieni, mutta vaikutusvaltainen tiedosto nimeltään robots.txt. Tämä tiedosto […]

Lue juttu
6.9.2023
Sisäiset linkit ja linkitys hakukoneoptimoinnissa
Jukka Peltoperä

Ennen kuin verkkosivusto voi sijoittua hakukoneissa hyville sijoituksille, se tarvitsee linkkejä. Google löytää artikkelisi ja sivusi parhaiten, kun niihin johtaa ulkoisia linkkejä eli paluulinkkejä. Toinen tapa parantaa hakukonelöydettävyyttä on parantaa […]

Lue juttu
3.8.2023
Mikä on orgaaninen eli luonnollinen haku?
Jukka Peltoperä

Mikä on orgaaninen haku, jota kutsutaan myös nimellä luonnollinen haku? Orgaanisella haulla viitataan maksuttomiin hakutuloksiin. Toisin kuin maksetut hakutulokset (ks. napsautuskohtainen mainonta), jotka täytetään eräänlaisen huutokauppajärjestelmän kautta, orgaaniset hakutulokset perustuvat […]

Lue juttu
28.7.2023
Välilehtien takana oleva sisältö SEO:n kannalta
Jukka Peltoperä

Välilehdet eli tabit on kätevä keino ryhmitellä verkkosivulla olevaa sisältöä muutoin kuin väliotsikoiden alle. Kun välilehden otsikkoa klikkaa, sen takaa avautuu käyttäjälle kokonaan uutta sisältöä. Mutta miten Google suhtautuu välilehtiin? […]

Lue juttu
19.10.2022
404-virhesivut hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
Jukka Peltoperä

Yksi yleisimmistä vastaan tulevista HTTP-tilakoodeista on 404 Not Found, mikä tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että asiakkaan pyytämää resurssia ei löytynyt, kun sitä pyydettiin palvelimelta. Jos suunnittelet verkkosivuja, ylläpidät verkkokauppaa tai […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.