Sain toukokuussa 2014 ensimmäistä kertaa Googlen Verkkovastaavan työkaluista ilmoituksen, että erääseen omistamaani sivustoon johtaa luonnottomia linkkejä. Tämä tarkoittaa siis, että Googlen mielestä olen joko ostanut linkkejä tai osallistunut PageRankiin vaikuttaviin linkkijärjestelyihin, jotka ovat Googlen sääntöjen vastaista.

Sääntöjen rikkomisesta seuraa, että Google ei anna sivustolle sen aikaisemmin ansaitsemia hakukonesijoituksia, jolloin useimmissa tapauksissa sivuston kävijämäärät romahtavat. Rangaistuksen voi kumota korjaamalla virheet ja raportoimalla tehdyistä korjauksista Googlelle.

Tältä ilmoitus siis näyttää Googlen Verkkovastaavan työkaluissa, Ouch!

Googlen Verkkovastaavan työkalut - luonnottomia linkkejäTäytyy heti ensalkuun mainita, että olin lähes kokonaan unohtanut kyseisen sivuston, enkä varmasti ole tehnyt mitään hankkiakseni sivustolle johtavia linkkejä ainakaan viimeiseen kolmeen vuoteen. Joko Googlen roskapostialgoritmi on siis tiukentunut, joku muualla maailmassa ensin testattu algoritmin osa otettu käyttöön myös Suomessa tai joku muu on “hankkinut” sivustolleni osoittavia linkkejä epäselvin tarkoitusperin.

En paljasta mikä sivusto on kyseessä, mutta voin kertoa, että kyseessä on vuonna 2008 perustettu sivusto, joka on puhtaasti sisältösivusto. Saitti on suhteellisen hyvin on-page optimoitu ja sisältö on 100 % uniikkia. Linkkejä sivustolle on rakennettu vain sen alkuaikoina, lähinnä linkkihakemistoista ja linkkivaihdon kautta saman aihepiirin sivustojen kanssa, jota ei optimointitekniikkana vielä tuolloin pidetty kummoisena syntinä. Lisäksi 90 % näistä “linkkipartnereista” on kuollut matkan varrella, joten suurta haittaa tuosta tuskin olisi muutenkaan. Yhtään sivustolle osoittavaa linkkiä ei ole kuitenkaan missään vaiheessa ostettu.

Kävijöitä saitilla on ollut melko tasaisesti vain n. 200/päivä ja se on monetarisoitu Googlen omilla Adsense-mainoksilla, joten taloudellisesti tämä ei ole mitenkään merkittävä sivusto. Ilmoituksen jälkeen kävijämäärä tipahti noin puoleen:

Google Analytics - Kävijämäärän tipahtaminen

Verkkovastaavan työkaluista hakuliikenteen romahtamisen näkee vielä selvemmin:

Hakukoneliikenne

Toisaalta nyt ei olisi hirveästi aikaa alkaa tutkimaan tätä ongelmaa, mutta ajattelin että selvitetään nyt, kun ensimmäistä kertaa joudun/pääsen käytännössä asiaan perehtymään ja voin tehdä samalla aiheen ympärille pitkästä aikaa blogipostauksen.

Verkkovastaavan työkaluissa suositellaan tekemään seuraavat toimenpiteet:

Suositellut toimenpiteet

Eli lyhyesti:

  1. Lataa sivustoon osoittavat linkit
  2. Poista “luonnottomat” linkit
  3. Lähetä uudelleenarviointipyyntö
  4. Odota

Ihan ensiksi latasin kaikki sivustolle johtavat linkit Verkkovastaavan työkaluista. Suoraan työkaluista saa näkymään vain osan linkeistä, joten kannattaa ladata enemmän linkkejä kohdasta Hakuliikenne -> Linkit sivustoosi -> Lisää -> Lataa lisää näytelinkkejä. Tässäkään ei vielä ole kaikkia sivustolle osoittavia linkkejä, koska Google ei niitä halua kertoa edes verkkovastaaville, mutta netissä on paljon maksullisia ja ilmaisiakin työkaluja sivuille osoittavien linkkien löytämiseen.

Huomasin linkkilistasta suoraan, että siellä oli linkkejä:

  • kotimaisilta sivustoilta, joille olen itse joskus lisännyt linkin
  • kotimaisilta sivustoilta, jotka näyttivät oikeilta ja luonnollisilta, joita en ollut itse lisännyt, esim. aiheeseen liittyvät sivustot ja keskustelufoorumit
  • ulkomaisilta sivustoilta, jotka näyttivät suoralta kädeltä epämääräisiltä

Googlen ohjeista saa vihiä mitkä linkit ovat epäluonnollisia ja siten Verkkovastaavan ohjeita rikkovia. Näitä ovat esim.:

  • PageRankia välittävät tekstimainokset ts. mainos, jonka linkissä ei ole nofollow-attribuuttia
  • Maksetut mainosartikkelit tai mainokset, joiden linkeissä ei ole nofollow-attribuuttia
  • Muilla sivustoilla olevat artikkelit tai tiedotteet, joissa on ns. exact match -ankkuriteksti*
  • Heikkolaatuiset linkkihakemistot ja kirjanmerkkisivustojen linkit
  • Useiden sivustojen vimpaimissa olevat toistuvat linkit, esim. “Kotisivujen suunnittelu by nönnönnöö” -linkit sivupalkissa ja alapalkissa
  • Keskusteluryhmien signaturet eli allekirjoitukset, joissa on linkkejä exact match -ankkuritekstillä

*) Exact Match -ankkuritekstillä tarkoitetaan sivustolle osoittavia linkkejä, joissa linkin teksti on tismalleen sama kuin sivun kohdennetut avainsanat.

Myös seuraavat linkkityypit voivat olla enemmän haitallisia kuin hyödyllisiä sivustollesi:

  • Linkit, joita ei löydy sivulta vaikka pitäisi.
  • Linkit sivuilta, joita ei ole enää olemassa.
  • Linkit epäilyttävistä ulkomaisista domaineista. Harva suomalainen yritys hyötyy venäläisestä linkkihakemistosta tulevasta linkistä (.ru-domainit).
  • Linkit scraper-sivustoilta eli sivustoilta, jotka kopioivat sisältönsä muilta sivustoilta.
  • Linkit roskapostisivustoilta eli kaikenmaailman casino-, pikavippi- ja pornosivustot.
  • Linkit epäolennaisilta, aiheeseen liittymättömiltä sivustoilta.
  • Koko sivuston laajuiset (ts. joka sivulla olevat) linkit ja ns. blogroll-linkit.

Googlen Webspam-tiimin johtaja Matt Cutts selventää lisää mitä luonnottomat linkit ovat:

Sivustolleni osoittavia linkkejä oli yhteensä vain vähän reilut 500, joten lähdin käymään linkkejä läpi “käsin”. Samasta domainista voi olla satakin linkkiä, joten niiden hyväksyminen tai poissulkeminen käy näppärästi.

Linkkien manuaalinen tarkastaminen on toki melko puisevaa hommaa, mutta luonnollisten linkkien kohdalla on myös mielenkiintoista nähdä missä yhteydessä sivustoosi on linkitetty ja mitä siitä netissä puhutaan.

Sivuston “merkittävyyden” arviointiin käytin ylläolevan listan lisäksi ainoastaan lappilaisen maalaisen maalaisjärkeä sekä Web of Trust- ja SEO Toolbar by Moz -lisäosia, joista ensimmäinen kertoo sivuston maineesta käyttäjien keskuudessa ja jälkimmäinen kertoo kyseisen sivun ja domainin auktoriteetin. Lisäksi tarkistin Firebug-lisäosalla epämääräisten linkkien osalta onko linkki nofollow vai dofollow. Nofollow-linkkeihin ei periaatteessa tarvitse kiinnittää huomiota, koska ne eivät välitä PageRankia.

Kannattaa merkitä myös valmiiksi ylös läpikäydyistä linkeistä selvästi epäluonnolliset linkit tekstinkäsittelyohjelmaan. Käytä heikkolaatuisten linkkien merkinnässä seuraavanlaista formaattia:

Disavow esimerkki

Kirjoita ensin kommenttirivi aloittaen #-merkillä ja sen jälkeen omalle rivilleen osoite, jonka haluat Googlen jättävän huomioimatta (disavow). Jos sivustollesi linkitetään samasta roskadomainista useilta eri sivuilta voit jättää koko domainin huomioimatta lisäämällä sen eteen “domain:” -määritteen. Jätä myös www-etuliite pois, koska domainilla voi olla muita alidomaineja.

Google tai sen työntekijät eivät luultavasti lue disavow-tiedoston kommenttirivejä, joten ne ovat vain itseäsi varten. Voit merkitä niihin hylkäyksen syyn lisäksi esimerkiksi päivämäärän, jolloin olet ottanut yhteyttä sivuston ylläpitäjään.

Jos löydät epäilyttäviä linkkejä sivustoilta, joille olet itse rekisteröitynyt tai joilta löydät ylläpidon yhteystiedot, voit poistaa linkin itse tai ottaa yhteyttä ylläpitoon ja pyytää ystävällisesti linkin poistamista. Myös nämä sivut kannattaa silti merkitä disavow.txt -tiedostoon poistettavaksi.

Aloin siis käymään linkkejä läpi. Joukossa oli paljon heikkolaatuisia hakemistoja, roskasivustoja, uudelleenohjauksia sekä sivustoja, joilla oli huono maine, havaittu viruksia, toimimattomia sivustoja sekä sivustoja, joita ei ollut enää olemassa.

Lisäksi löysin omasta sivustostani täydellisen kopion, jonka domain-pääte oli .eu. Tuolla sivustolla oli täysin sama sisältö kuin omallani, eli joku oli “skreipannut” sisällön sivu sivulta ja julkaissut sen omanaan teksteineen ja kuvineen päivineen, tarkoituksenaan luultavasti kaupata tuota domain-nimeä minulle. Hauskaa oli, että kopioiden tehtailija ei ollut viitsinyt vaihtaa edes AdSense-mainoksiin omaa koodiaan. Outoa oli kuitenkin, että tämä sivusto sijoittui hakutuloksissa nyt “brändin” nimellä haettaessa oman sivustoni edelle.

Olen lukenut jostain, että Google on uudelleenarviointipyynnöissä hyvin tarkka, joten lisäsin poistettaviin linkkeihin myös kaikki vähänkään epäilyttävät tapaukset. Käytyäni linkit läpi, oli disavow.txt -tiedostoon kertynyt kaikkiaan 7 URL-osoitetta ja 27 domainia.

Tämän jälkeen suunnistin lähettämään disavow-tiedoston Googlelle osoitteeseen:

https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

Tiedostossani oli väärä merkistö, joten jouduin konvertoimaan sen vielä tekstieditorilla oikeaksi. Käypiä merkistökoodauksia disavow-tiedostolle ovat UTF-8 ja ASCII.

Sivustolleni on mahdollista rekisteröityä käyttäjäksi ja jokaisella käyttäjällä on sivustolla oma profiilisivunsa. Käyttäjien on mahdollista määrittää profiiliinsa muiden tietojen ohessa myös omien kotisivujen osoite, ja kun kyseinen linkki oli unohtunut edellisen ohjelmistopäivityksen jäljiltä dofollow-linkiksi, oli se saanut roskapostittajat menemään pähkinöiksi. Onnekseni huomasin, että myös profiilisivuille oli linkkejä muilta sivuilta (ilmeisesti jonkin sortin linkkipyramidin seurauksena) ja poistin profiililinkit kokonaan näkyvistä.

Kun olin hylännyt epämääräiset linkit disavow-työkalulla lähetin Googlelle raportin, jossa selitin mitä “roskasisältötoimenpiteitä” olin tehnyt ja pyysin hakukoneyhtiötä uudelleenarvioimaan sivustoni laadun. Uudelleenarviointipyyntö lähetetään osoitteesta:

https://www.google.com/webmasters/tools/reconsideration

Noin viikko uudelleenarviointipyynnön lähettämisestä sain sähköpostiini ja Verkkovastaavan työkaluihin viestin, jonka mukaan manuaaliset roskasisältötoimenpiteet on peruutettu. Jee!

Manuaaliset roskasisältötoimenpiteet peruutettu

Ajattelin, että korjaukset oli tällä selvä, enkä muistanut kuin vasta reilun kuukauden jälkeen tarkistaa onko hakuliikenne normalisoitunut. Kirjauduin Analyticsiin ja huomasin, että hakuliikenne näytti olevan edelleen lähes pyöreä nolla. Kirjauduin Verkkovastaavan työkaluihin ja sielläkin hakuliikennettä kuvaava käyrä laahasi edelleen pohjamudissa. Ei uusia viestejä, manuaalisia toimenpiteitä tai indeksointivirheitä.

Verkkovastaavan työkaluista kohdasta Hakuliikenne -> Hakulausekkeet -> Muutokset, näkee miten sivuston hakukonesijoitukset ovat muuttuneet viimeisen kuukauden aikana. Suurimmassa osassa kyselyistä keskimääräisen sijoituksen muutos oli edelleen -40 tai -50, joten manuaalinen rangaistus vaikutti olevan edelleen voimassa.

Lähetin Googlelle uuden uudelleenarviointipyynnön, jossa selitin, että olen tehnyt aiemmassa pyynnössä mainitut korjaukset ja saanut vastauksen, jonka mukaan roskasisältötoimenpiteet on peruutettu, mutta 40-50 sijoituksen manuaalinen rangaistus näyttäisi olevan yhä voimassa. Vasta myöhemmin Search Engine Watchin artikkelista huomasin, että korjauksista huolimatta muutosten päivittyminen indeksiin voi kestää jopa kuukausia.

Kymmenen päivää toisen uudelleenarviointipyynnön lähettämisen jälkeen sain saman vastauksen: “vaikuttaa siltä, että laatusääntörikkomukset on korjattu.” Tällä kertaa sivustolle alkoi tulemaan päivä päivältä enemmän myös hakukoneliikennettä.

Analytics - Disavow lopputulos

Summa summarum

  1. Lataa sivustolle osoittavat linkit Verkkovastaavan työkaluista tai muusta linkkityökalusta.
  2. Käy linkit läpi, kerää keinotekoiset ja epäluonnolliset linkit disavow.txt -tekstitiedostoon. Kommentoi linkit, jotta muistat mitä ne sisältävät.
  3. Ota yhteyttä sivustojen ylläpitäjiin ja pyydä linkkien poistamista jos mahdollista.
  4. Käytä Googlen Disavow-työkalua.
  5. Lähetä Googlelle uudelleenarviointipyyntö.
  6. Odota noin viikko vastausta.
  7. Jos vastaus on kielteinen palaa kohtaan 1. Voit päivittää aiemmin lähettämääsi disavow-tiedostoa ja lähettää sen uudelleen.
  8. Jos vastaus on myönteinen odota, kunnes hakutulokset normalisoituvat.

Ellet jo ole, niin kannattaa rekisteröityä Verkkovastaavan työkaluihin ja tilata sähköposti-ilmoitukset viimeistään nyt, jotta saat tiedon mikäli Google pitää sivustoasi jollain tapaa huonolaatuisena.

Jos yrityksen liiketoiminta on hakukonesijoituksista riippuvainen, kuten se usein on, kannattaa olla hereillä. Googlen väitteistä huolimatta kuka tahansa voi rakentaa sivustollesi epämääräisiä linkkejä, jotka huonontavat sen mainetta (negatiivinen hakukoneoptimointi). Mahdollisesta rangaistuksesta toipumiseen voi mennä kuukausia.

Tarvitseko apua sivustosi maineen korjaamisessa? Ota yhteyttä!

Lähteet: