Mikä on paluulinkki?

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  20.6.2022. Päivitetty:  20.6.2022.

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua ja osuvuutta arvioidessaan sivun tärkeyttä ja merkittävyyttä (SEO).

Mikä merkitys paluulinkeillä on?

Hakukoneet pitävät linkkejä eräänlaisina "ääninä" tietylle sivulle. Kun joku linkittää toiselle sivulle, linkitettävän sivun täytyy olla jollain tavalla hyvä resurssi. Kun linkittäjä on auktoriteetti, linkin ja "äänen" painoarvo on suurempi.

Korkealaatuiset paluulinkit auttavat parantamaan sivuston sijoitusta ja näkyvyyttä hakutuloksissa. Mitä enemmän ja arvovaltaisempia "ääniä" verkkosivusto saa, sitä korkeammalle se sijoittuu hakutuloksissa.

Paluulinkkien konsepti ei ole uusi, sillä se mainitaan jo Googlen PageRank-dokumentaatiossa vuodelta 1998.

Vaikka Google on 24 vuoden aikana kehittänyt algoritmejaan, paluulinkit ovat edelleen yksi tärkeimmistä rankkausperusteista.

Minkälaiset paluulinkit ovat arvokkaita?

Kaikki paluulinkit eivät ole saman arvoisia. Itse asiassa, suurin osa niistä on arvotonta roskaa, joka voi heikentää sivustosi sijoituksia.

Jos haluat parantaa sivustosi sijoituksia hakutuloksissa, keskity paluulinkkien laatuun, älä määrään.

Toisin sanoen, yksi laadukas ja relevantti paluulinkki arvovaltaiselta sivustolta voi olla arvokkaampi kuin tuhat huonolaatuista paluulinkkiä.

1. Arvovaltaiset paluulinkit

Haluaisitko paluulinkin verkkosivuillesi mieluummin Yleisradion tai jonkin yliopiston sivuilta vai satunnaisen bloggaajan sivuilta?

Google on samaa mieltä.

Konseptin nimi on domain-auktoriteetti (engl. Domain Authority, DA).

Mitä arvovaltaisempi, luotettavampi ja merkittävämpi linkkaava taho on, sitä enemmän auktoriteettia paluulinkki välittää linkitettävälle sivulle.

Arvovaltaisia paluulinkkejä on vaikea saada, mutta ne ovat sen arvoisia.

2. Avainsana paluulinkin ankkuritekstissä

Linkin ankkuriteksti on HTML-hyperlinkin näkyvä osa.

Esimerkiksi tässä linkissä ankkuriteksti on "Web-suunnittelu Pokis":

<a href="https://pokis.fi/">Web-suunnittelu Pokis</a>

Jos ja kun haluan luonnollisesti olla brändini nimellä Googlen hakutuloksissa ensimmäisenä, yllä olevan kaltaiset paluulinkit sivuilleni ovat kannaltani hyödyllisiä.

Kun haluan sijoittua esimerkiksi hakutermillä "kotisivut yritykselle" toivon saavani paluulinkkejä, jossa ankkuriteksti sisältää kyseisiä avainsanoja.

Googlen Penguin-päivitys rankaisee sivustoja, jotka se katsoo ylioptimoivan ankkuritekstejä.

3. Paluulinkin relevanssi

Kun jokin verkkosivusto linkittää toiselle sivustolle, Google haluaa nähdä, että ne liittyvät jollain tavoin toisiinsa.

Kuvitellaan, että myyt sähköpöytiä, mutta saat paluulinkin sivustolta, joka testaa juoksulenkkareita.

Näiden sivustojen aiheet eivät liity mitenkään toisiinsa, joten Google saattaa ajatella, että niiden välinen linkki ei ole niin merkittävä.

Google arvostaa paluulinkkejä sivustoilta, jotka ovat esimerkiksi sähköpöytävalmistajia, sähköpöytien maahantuojia, sähköpöytiä testaavia blogeja ja vastaavia.

4. Dofollow- ja nofollow-paluulinkit

Google huomioi myös sen, onko paluulinkkeihin määritelty linkin relaatio, toisin sanoen onko linkki dofollow tai nofollow.

Vain dofollow-linkit välittävät PageRankia.

Oletuksena paluulinkki on dofollow:

<a href="https://pokis.fi/">Web-suunnittelu Pokis</a>

Jos paluulinkki on esimerkiksi blogikommentti, lehdistötiedote tai maksettu mainos, se on yleensä nofollow, tähän tyyliin:

<a href="https://pokis.fi/" rel="nofollow">Web-suunnittelu Pokis</a>

Mutta nofollow-linkitkään eivät ole hyödyttömiä.

5. Paluulinkit verkkotunnuksista jotka eivät ole linkittäneet sivullesi aiemmin

Löydät hyvän yhteistyökumppanin, joka lisää verkkosivuilleen paluulinkin sivustollesi. Hienoa!

Mutta entä jos hän lisää toisen linkin ja kolmannen ja neljännen jne. Onko niistä hyötyä?

Ei.

Samasta verkkotunnuksesta (domain) tulevat paluulinkit menettävät arvoaan, mitä enemmän niitä on.

On parempi saada sata linkkiä sadasta eri verkkotunnuksesta, kuin tuhat paluulinkkiä yhdestä verkkotunnuksesta.

Parhaat käytännöt

Eikä sisältö olekaan enää kuningas? Sisältö on edelleen kuningas.

Vaikka teen enimmäkseen pikkufirmojen verkkosivustojen suunnittelua ja erilaisia sivustojen päivitystöitä, pidän itseäni myös jonkinasteisena hakukoneoptimoijana, koska etenkin sivuston sisäinen hakukoneoptimointi kiehtoo minua.

Mutta en ole esimerkiksi tälle sivustolle rakentanut ensimmäistäkään paluulinkkiä, eli varta vasten pyrkinyt lisäämään sivustolle suuntautuvien linkkien määrää saadakseni sivuston sijoittumaan paremmin hakukoneissa.

Miksikö? Olen täystyöllistetty, eli en ehdi, ja olen samaa mieltä Googlen kanssa siinä, että en halua optimoinnin olevan mitään peliä, jossa eniten spämmiä tuottava voittaa.

Yritän julkaista mielenkiintoista sisältöä, joka saattaisi kiinnostaa jotakuta, enkä anna juuri ajatusta paluulinkeille.

Jos teet verkkoon niin hyvän resurssin, että se kerää paluulinkkejä luonnollisesti – onneksi olkoon, olet hyvässä asemassa!

Resurssi voi olla sivu, artikkeli, video, äppi, visailu, kysely tai mikä tahansa muu, johon ihmiset haluavat linkittää tai jonka he haluavat jakaa.

Useimmissa tapauksissa resurssi on niin loistavaa sisältöä, että se ansaitsee sijoituksensa. Kaikilla aloilla tilanne ei ole sama.

Lisää juttuja aiheesta

22.8.2022
Googlen hyödyllisen sisällön päivitys
Jukka Peltoperä

Google tiedotti viikolla julkaisevansa ensi viikolla uuden päivityksen, jonka nimeksi on annettu helpful content update, so. hyödyllisen sisällön päivitys. Monet meistä ovat kokeneet turhautumista vieraillessaan verkkosivulla, joka hakutulossivulla näyttää tarjoavan […]

Lue juttu
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen
Jukka Peltoperä

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue juttu
18.2.2022
Mitä Googlen core-päivitykset ovat ja mitä ne muuttavat?
Jukka Peltoperä

Google julkaisee päivittäin yhden tai useampia päivityksiä hakualgoritmeihinsa tarkoituksenaan tehdä hakutuloksistaan jollain tapaa parempia. Useimmat päivityksistä eivät ole mitenkään havaittavissa. Joskus algoritmipäivitys on selkeämmin huomattavissa ja se on sivustojen omistajille, […]

Lue juttu
8.2.2022
Mikä on Googlen E-A-T?
Jukka Peltoperä

E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Käsite on avattu yksityiskohtaisesti Googlen laadunarvioijien ohjeissa. Hyvän E-A-T:n osoittaminen sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella voi parantaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa. Lyhenne E-A-T tulee […]

Lue juttu
4.2.2022
Onko nofollow-linkeistä hyötyä hakukone­optimoinnissa?
Jukka Peltoperä

Ajan ja resurssien käyttäminen paluulinkkien hankkimiseen verkkosivustollesi on varsin mälsää puuhaa, etkä todennäköisesti saavuta sillä mitään tuloksia vielä päiviin, viikkoihin tai edes kuukausiin. Lopulta saatat huomata, että iso osa saamistasi […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.