Mitkä ovat hyvien nettisivujen ominaisuuksia? Kun tulet nettisivuille ja huomaat viihtyneesi niillä pidempään kuin ajattelit, mikä sai sinut pysymään sivuilla? Huumorista ja kivoista grafiikoista on apua, mutta hyvät nettisivut muodostuvat perusteellisemmasta joukosta ominaisuuksia. Tässä artikkelissa käsitellään hyvien nettisivujen ominaisuuksia ja ominaispiirteitä yleisellä tasolla.
Minkälaiset sitten ovat hyvät nettisivut?
1) Päämäärä
Hyvän sivuston kaikilla sivuilla tulisi olla määrätty päämäärä tai tarkoitus.
Päämäärä voi olla esimerkiksi informaation tai viihteen tarjoaminen, rekisteröityminen, lomakkeen täyttäminen, yhteydenotto puhelimitse, sähköpostin lähettäminen tai tuotteen tilaaminen verkkokaupasta.
Hyvät nettisivut ohjaavat kävijät sinne, minne heidän halutaan päätyvän.
Jos yrität myydä tuotetta, yritä vakuuttaa kävijä tekemään ostopäätös ja tee ostaminen mahdollisimman helpoksi.
Jos yrität myydä palvelua, kerro mitä tarjoat ja miten kävijä voisi hyötyä siitä.
2) Selkeä viesti
Ihmiset haluavat hakemansa tiedon nopeasti, joten on tärkeää viestiä selkeästi sekä tehdä informaatio helposti luettavaksi ja omaksuttavaksi.
Organisoi informaatio hyvin otsikoilla ja väliotsikoilla. Käytä listoja ja vältä ylipitkiä kappaleita.
Kävijöiden sitouttaminen on tärkeää, koska se kannustaa palaamaan sivuille ja parantaa konversiota.
Tarjoa eri välineitä ottaa yhteyttä:
- Käyntiosoite
- Puhelinnumero
- Blogi
- Sähköposti
- Lomakkeet
- Chat
- Skype
- Google+
- Uutiskirje
- RSS-syöte
- jne.
3) Ulkoasu
Sanotaan, että "kauneus on katsojan silmissä", mikä pitää kutinsa myös nettisivujen osalta.
Kauneus on aina subjektiivista, ja jokainen kävijä kokee myös nettisivujen "kauneuden" eri tavalla.
Web-suunnittelijan mielestä ulkoasultaan onnistuneet sivut eivät välttämättä miellytä asiakasta ja asiakkaan mielestä tyylikkäät sivut eivät välttämättä miellytä kävijöitä, koska jokainen kävijä tulkitsee ja käsittää nettisivut omalla tavallaan.
Huonosti suunnitellut sivut menestyvät usein huonosti erilaisilla metriikoilla mitattuna. Niitä ovat esimerkiksi Google Analytics -palvelusta saatavat:
- Poistumisprosentti (Bounce Rate)
- Sivustolla vietetty aika
- Sivujen katselukerrat/käynti
- Konversioprosentti
Yrityksen kotisivujen tulisi kuvastaa yritystä sekä sen tarjoamia tuotteita ja palveluja.
Nettisivut voi olla potentiaalisen asiakkaan ainoa kosketus yritykseesi. Siksi on tärkeää tehdä vaikutus kävijään, antaa positiivinen mielikuva ja erottua kilpailijoista.
Et saa toista mahdollisuutta antaa hyvää ensivaikutelmaa!
Käytä näitä keinoja tehdäksesi sivuistasi kohdeyleisöön vetoavat ja ammattimaiset:
- Hyvä värien käyttö. Värimallissa tulisi olla 2-3 pääväriä, jotka täydentävät toisiaan luoden sivuille tasapainoa ja harmoniaa. Värit eivät saa viedä huomiota tekstisisällöltä, mutta niillä voidaan korostaa sivujen tärkeimpiä elementtejä, kuten nappeja ja toimintakehotteita (call to action).
- Helppolukuisuus. Tekstin tulee erottua hyvin taustasta. Musta valkoisella on luettavin vaihtoehto, mutta myös monet muut yhdistelmät ovat hyviä, kunhan kontrasti on riittävä. Sans-serif -fontit, kuten Arial, Verdana ja Helvetica, ovat helpompia lukea. Älä sekoita liian montaa eri fonttia ja pidä kirjasimien koko riittävän suurena, jotta tekstiä on helppo lukea.
- Tarkoituksenmukaiset grafiikat. Pitkät tekstit ovat tylsiä lukea. Grafiikat tarjoavat visuaalista vaihtelevuutta ja rytmittävät lukemista. Grafiikat voivat myös tukea tekstisisältöä ja tarjota lisätietoa.
- Laadukkaat kuvat. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja oikeiden kuvien valitseminen voi auttaa kohdeyleisön saavuttamisessa. Verkkokaupoille korkealaatuisten kuvien käyttö on erityisen tärkeää. Harkitse myös videoiden käyttämistä.
- Yksinkertaisuus. Pidä sivut selkeinä ja jätä elementtien välille riittävästi valkoista tilaa, jotta kävijät voivat keskittyä viestiisi. Et tarvitse huippuluovia sivuja, jotka voittavat palkintoja, vaan sivut, jotka myyvät tuotteitasi ja palvelujasi.
4) Helppokäyttöisyys
Miten nettisivusi toimivat, kun ihmiset käyvät sivuilla? Ovatko valikot ja sivurakenne selkeitä? Onko resurssien ja sisällön löytäminen helppoa?
Sivuston navigaatio ratkaisee, miten ihmiset toimivat ja liikkuvat nettisivuillasi sekä minkälainen käyttäjäkokemuksesta siitä muodostuu. Tee sivuilla liikkumisesta helppoa:
- Käytä selkeää sivuhierarkiaa. Luonnostele hierarkia vaikka ensin paperille ja ota se sitten käyttöön nettisivuillasi.
- Käytä leivänmurusia. Leivänmuruset (breadcrumbs) ovat niitä liikkumista helpottavia linkkejä, jotka kertovat missä kohti sivustoa olet nyt menossa. Katso esimerkki tämän sivun otsikon yläpuolelta.
- Käytä painettavia nappuloita. Ohjaa kävijöitä ottamaan seuraava askel sivustolla.
- Käytä kolmen klikkauksen sääntöä. Miltä tahansa sivulta pitäisi päästä mille tahansa toiselle sivulle maksimissaan kolmella klikkauksella.
Tehokas sivurakenne auttaa myös hakukoneiden indeksointibotteja löytämään tärkeimmän sisällön.
5) Sisältö
Sisältöstrategian luomisen ja noudattamisen tulisi olla iso osa kaikkea netissä tapahtuvaa liiketoimintaa.
Google ja muut hakukoneet pitävät uutta sisältöä erittäin tärkeänä - onpa se sitten blogipostaus, päivitetty sivu, video tai vaikkapa e-kirja. Ja hakukoneista tuleva liikenne on noin 75 prosentin luokkaa pk-yrityksen nettisivujen kokonaisliikenteestä.
Jatkuvasti tuotetulla uudella sisällöllä on suora merkitys hakukoneoptimointiin, joka parantaa sivujen löydettävyyttä. Korkealaatuinen sisältö tuo myös uusia kävijöitä ja saa heidät linkittämään siihen.
Jos vannot staattisten sivujen nimeen (kerran tehty ja sillä hyvä), nettisivuihin ei välttämättä kannata edes investoida.
6) Sivujen latautumisaika
Kaikki vihaavat hitaasti latautuvia nettisivuja. Sivujen nopea latautuminen onkin yksi tärkeimmistä positiiviseen käyttäjäkokemukseen vaikuttavista asioista.
Nopeat latausajat takaavat, että käyttäjän tarkkaavaisuus kohdistuu itse sisältöön, eikä kuvien ja skriptien latautumisen odotteluun.
Tutkimusten mukaan käyttäjät kyllästyvät odotteluun jo neljässä sekunnissa. Jos sivu latautuu hitaasti, käyttäjä lähtee muualle.
Sivujen latautumisaika on myös yksi Googlen käyttämistä parametreista, kun se järjestää sivuja tarjotakseen käyttäjille parasta mahdollista sisältöä.
Kiinnitä huomiota webhotellin valintaan, optimoi kuvat, käytä gzip-pakkausta, minifoi HTML, CSS ja JavaScript, ja yhdistä ne tarvittaessa. Testaa latautumisaikoja esim. GTmetrixillä.
7) Responsiivisuus
Nykypäivänä internetiä käytetään niin monenlaisilla laitteilla ja eri kokoisilla näytöillä, että kannattaa kysyä itseltään: Ovatko meidän nettisivut mobiiliystävälliset?
Mobiili ohitti PC-tietokoneet netin käytössä vuoden 2014 alussa, joten on entistä tärkeämpää, että sivuilla oleva tieto on myös mobiilikäyttäjien saavutettavissa.
Responsiivisella suunnittelulla varmistetaan, että samoja nettisivuja voidaan käyttää riippumatta siitä tarkastellaanko niitä tietokoneella, läppärillä, tabletilla tai kännykällä. Responsiivisella suunnittelulla tehdyt sivut mukautuvat kaikille päätelaitteille ilman, että niiden käyttökokemus kärsii.
8) Yhteenveto
Kyse ei ole enää siitä tarvitsetko nettisivut, vaan miten saat hyvät nettisivut tai teet nykyisistä sivuistasi paremmat. Nykyään yrityksille on tarjolla paljon vaihtoehtoja. Valitettavasti monet laittavat nettisivut pystyyn mahdollisimman edullisesti miettimättä sen kummemmin mikä sivujen tarkoitus on. Tästä syystä sivut eivät myöskään täytä niille asetettuja odotuksia.
Tarvitsetko suunnittelijan, joka ottaa huomioon sinun tarvoitteesi? Pyydä tarjous!