Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  25.2.2022. Päivitetty:  20.6.2022.

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja puolustautuaksesi siltä.

Mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on?

Negatiivinen SEO eli negatiivinen hakukoneoptimointi tarkoittaa mitä tahansa toimia, joiden tarkoituksena on sabotoida kilpailijan verkkosivuston hakukonesijoituksia.

Negatiivinen hakukoneoptimointi on jyrkästi Googlen ja muiden hakukoneiden ohjeistusten vastaista, ja jotkin negatiivisen SEO:n muodoista ovat joissakin maissa jopa laittomia.

Negatiivinen hakukoneoptimointi on kaikilla tavoin epäeettinen, ns. black hat -optimointistrategia.

Mitä black hat- ja white hat -optimointi ovat?

Hakukoneoptimoinnissa on olemassa selkeä raja ns. white hat- ja black hat -optimointistrategioiden välillä. Käytännössä white hat -optimoijat ovat optimointimaailman hyviksiä ja black hat -optimoijat pahiksia.

Valkohatut noudattavat optimointitoimissaan Googlen verkkovastaavien ohjeita, keskittyvät tarjoamaan korkealaatuista ja hyödyllistä sisältöä ihmiskäyttäjille sekä parantamaan monin tavoin sivuston käyttökokemusta.

White hat -tekniikat vaativat enemmän aikaa ja työtä, mikä tarkoittaa, että niillä saavutetaan tuloksia hitaammin. Mutta white hat -tekniikat ovat riskittömiä ja kestävämpiä – vain niillä saavutetaan pitkäkestoisia tuloksia.

Mustahatut ovat valkohattujen vastakohta. Black hat -tekniikat pohjautuvat Googlen algoritmeja manipuloiviin taktiikoihin ja rikkovat verkkovastaavien ohjeita. Ne on suunniteltu saamaan Google ajattelemaan, että sivusto tarjoaa käyttäjille enemmän arvoa kuin se todellisuudessa tekee. Petolliset black hat -tekniikat keskittyvät nopeisiin voittoihin.

Vaikka black hat -tekniikat voivat johtaa parempiin hakukonesijoituksiin nopeammin, tulokset ovat useimmiten lyhytaikaisia. Tämä johtuu siitä, että Google parantaa jatkuvasti algoritmejaan estääkseen epärehellisiä keinoja ja tarjotakseen käyttäjilleen parempia hakutuloksia.

Miksi edes välittää?

Vaikka useimmat verkkosivustojen omistajista ovat varmasti kiinnostuneet parantamaan sivustonsa hakusijoituksia, vain harva heistä päätyy käyttämään epäeettisiä black hat -strategioita.

Negatiivisessa hakukoneoptimoinnissa kyse ei olekaan siitä, kumman lähestymistavan sinä valitset, vaan siitä päätyykö yksikään kilpailijoistasi valitsemaan moraalittomia keinoja.

Ikävä kyllä joukossa voi olla myös mätiä omenia.

Keskityn tässä jutussa enimmäkseen viheliäiseen negatiivisen hakukoneoptimoinnin muotoon: epäluonnollisten linkkien luomiseen kilpailijan sivustolle.

Google tekee parhaansa tunnistaakseen epäluonnolliset linkit arvioidessaan verkkosivuston auktoriteettia. Alunperin se jätti roskalinkit kokonaan huomiotta – heikkolaatuiset linkit eivät välittäneet lainkaan sivustojen paremmuuteen vaikuttavaa "linkkimehua".

Black hat -optimoijat käyttivät porsaanreikää hyväkseen ostamalla satoja, tuhansia tai jopa miljoonia paluulinkkejä. Pieni osa linkeistä auttoi sivustoja saamaan parempia hakusijoituksia – ja se riitti heille.

Vuonna 2012 Google julkaisi Penguin-päivityksen, joka puuttui epäluonnollisiin ja manipuloiviin linkkiprofiileihin. Se rankaisi heikommilla hakusijoituksilla sivustoja, joille johti suuri määrä roskalinkkejä.

Syyskuussa 2016 Google julkaisi Penguin 4.0:n, jonka uskotaan rankaisevan sivustoja epäluonnollisista paluulinkeistä.

Samalla päivitys loi black hat -optimoijille uudet markkinat: nyt he pystyivät nyt ostamaan heikkolaatuisia linkkejä kilpailijoiden sivuille.

Negatiivinen hakukoneoptimointi oli syntynyt.

Fiverr.com linkkien rakennus

Fiverr-palvelusta voi ostaa miljoona linkkiä alle 5 eurolla.

Negatiivisen hakukoneoptimoinnin tyyppejä

Negatiivisella hakukoneoptimoinnilla on olemassa monenlaisia muotoja:

1. Toksisten paluulinkkien luominen

Linkkifarmit, automatisoidut ohjelmistot ja julkiset blogiverkostot (PBN:t) ovat tapoja tehdä hallaa kilpailijoiden sivustoille ja saada ne näyttämään epäluotettavalta Googlen silmissä.

Tuhannet ja tuhannet heikkolaatuiset sivustollesi lähetetetyt linkit johtavat ennen pitkää rangaistukseen.

Löydä ja korjaa: Seuraa sivuston linkkiprofiilia, uusia paluulinkkejä ja ankkuritekstejä. Jos linkit vaikuttavat epäilyttäviltä, käytä Googlen linkkien hylkäystyökalua.

2. Väärennetyt poistopyynnöt

Hyökkääjät voivat lähettää epärehellisiä linkkien poistopyyntöjä sellaisten sivustojen omistajille, joilta sinun sivustolle on laadukkaita paluulinkkejä.

Löydä ja korjaa: Et voi estää poistopyyntöjä. Seuraa hävinneitä linkkejä ja tutki lisää, mikäli poistot vaikuttavat epäilyttäviltä. Ota yhteyttä sivustoihin ja kerro, että yrityksesi ei ollut poistopyynnön takana.

3. Sisällön varastaminen ja uudelleenjulkaisu

Kokonaisten verkkosivustojen sisällön skreippaaminen, kloonaus ja luvaton julkaisu toisaalla rikkovat tekijänoikeuksia ja heikentävät alkuperäissisällön mainetta.

Google ei pidä siitä, että useilta verkkosivustoilta löytyy päällekkäistä sisältöä. Se valitsee niistä yhden, joka on sille ensisijainen.

Löydä ja korjaa: Jos Google ei indeksoi sivua, kopioi pidempi tekstinpätkä sivulta ja hae sitä Googlesta. Jos löydät varastettua sisältöä, pyydä sivuston omistajalta attribuutiolinkkiä. Mikäli et saa vastausta, tee DMCA-poistoilmoitus Googlelle.

4. Väärennetyt negatiiviset arvostelut

Ihmiset etsivät arvosteluja netistä esimerkiksi paikallista palvelua etsittäessä ja ennen tuotteen tilaamista ennalta tuntemattomasta verkkokaupasta. Perusteettomat negatiiviset arvostelut voivat pilata verkkosivuston maineen.

Löydä ja korjaa: Tee säännöllisesti Google-hakuja brändisi nimellä. Ota yhteyttä arvosteluja julkaisevan sivuston ylläpitäjään ja pyydä selvitystä. Ilmianna väärennettyjä arvosteluja julkaisevat sivustot Googlelle.

5. Sivuston hakkerointi

Hakkerointi ja kyberhyökkäykset ovat negatiivisen hakukoneoptimoinnin muoto, joka menee jo rikollisuuden puolelle.

Verkkosivuston järjestelmiin pääsevä pahantahtoinen hakkeri voi tehdä sivustolle mitä tahansa, mukaan lukien heikentää sen hakukoneoptimointia esimerkiksi robots.txt-tiedostoa muokkaamalla.

Löydä ja korjaa: Google tarjoaa jonkin verran suojaa sivuston hakkeroinnilta ilmoittamalla omistajalle, mikäli jokin sivustolla näyttää epäilyttävältä. Tärkein keino estää hakkerointeja on kuitenkin ennaltaehkäisy. Tee tarvittavia suojaustoimia turvataksesi sivusto, mukaan lukien tietoturvalaajennokset, vahvat salasanat, ohjelmistopäivitykset ja kaksivaiheinen tunnistautuminen.

6. DDoS-hyökkäykset

Palvelunestohyökkäykset (Distributed Denial of ServiceDDoS) on verkkohyökkäys, jossa verkkosivustolle lähetetään niin paljon liikennettä, että se estää sivuston tarkoituksenmukaisen käytön.

Jos sivusto on pidempään saavuttamattomissa, se voi johtaa sen poistamiseen hakuindeksistä.

Löydä ja korjaa: Palvelunestohyökkäyksiä voi ehkäistä ottamalla käyttöön CDN ja dedikoitu palvelin, sekä tietoturvaohjelmistoratkaisuilla.

Miksi negatiivinen hakukoneoptimointi on vaikea tunnistaa?

Verkkosivustojen ylläpitäjät uskovat helposti olevansa negatiivisen hakukoneoptimoinnin uhreja silloin, kun hakusijoitukset alkavat ponnisteluista huolimatta laskemaan.

Monet hakukoneoptimoijat sanovat, että hakusijoitusten heikkenemiselle löytyy lähes aina negatiivista hakukoneoptimointia uskottavampi selitys, kuten:

  1. Googlen core-päivityksen tuoma muutos siihen, miten se arvioi sisältöjen laatua tai
  2. Googlen algoritminen suodatus eli sivustonlaajuinen rangaistus.

Välttääksesi algoritmipäivitysten vaikutukset hakusijoituksiin ja algoritmisen suodatuksen, sinun tulee varmistaa, että sivuston sisältö on Googlen laatuohjeiden mukainen, sekä pitää hyvää huolta sivuston linkkiprofiilista.

Linkkiprofiili tarkoittaa niiden URL-osoitteiden joukkoa, jotka sisältävät yhden tai useamman verkkosivustollesi johtavan linkin.

Linkkiprofiilin linkeillä on useita ominaisuuksia, kuten linkin tyyppi (teksti, kuva, sisältö, sivustonlaajuinen sivupalkki tai footer), linkin kautta tulevan liikenteen määrä, linkkirelaatio (dofollow, nofollow, ugc, sponsored), ankkuriteksti, relevanssi, verkkotunnuksen ja sivun auktoriteetti (DA ja PA) jne.

Paluulinkkien auditointi on erittäin tärkeää, koska verkkosivustolla voi jo olla linkkiprofiili, jota Googlen järjestelmät pitävät roskapostinomaisena (engl. spammy).

Korkealaatuisen ja käyttäjälähtöisen sisällön lisäksi on syytä huolehtia, että sivuston linkkiprofiili pysyy puhtaana ja luotettavana.

Mitä Google sanoo negatiivisesta SEO:sta?

Google on alusta alkaen vakuuttanut tunnistavansa epäluonnolliset roskalinkit ja jättävänsä ne automaattisesti huomioimatta tai antavansa niille niin vähän painoarvoa, että negatiivisesta hakukoneoptimoinnista ei tarvitse välittää.

Googlen web spam -yksikön johtaja Matt Cutts joulukuussa 2012 negatiivisesta SEO:sta:

Useimpien ei tarvitse välittää negatiivisesta SEO:sta. Erittäin kilpailuilla aloilla toimivia sivustoja varten Google on julkaissut disavow-työkalun, jonka avulla voit pyytää Googlea sivuuttamaan haluamasi linkit. Työskentelemme kovasti sen eteen, että kukaan ei voi vahingoittaa toista. Useimmat ihmiset ja yritykset eivät todennäköisesti kohtaa negatiivista SEO:a, eikä siitä tarvitse huolehtia.

Googlen Webmaster Trends -analyytikko John Mueller syyskuussa 2017 kysymykseen, miten negatiivisella SEO:lla kiristämiseen tulisi suhtautua:

Google on harjoitellut paljon negatiivisen SEO:n kanssa toimimista. En olisi siitä huolissani.

Googlen Webmaster Trends -analyytikko Gary Illyes maaliskuussa 2019:

Olen käynyt läpi satoja oletettuja negatiivisen SEO:n tapauksia, mutta missään niistä se ei ole ollut todellinen syy verkkosivuston putoamiseen.

John Mueller toukokuussa 2019 kysymykseen joutuvatko verkkovastaavat hylkäämään roskapostinomaisia linkkejä viikoittain:

Yleisesti ottaen huomioimme ne [epäluonnolliset linkit] ja jätämme ne automaattisesti huomiotta. Luulen, että se toimii suurelta osin melko hyvin.

Linkkien hylkäämisen (disavow) osalta epäilen, että jos ne ovat normaaleja roskalinkkejä, en olisi niistä kovin huolissani. Luultavasti selvitämme ne itse.

Mitä Google on todennut disavow-hylkäystyökalun käytöstä?

John Mueller joulukuussa 2018 kysymykseen voivatko linkit, joita Google ei tunnista roskapostiksi olla itse asiassa hyödyllisiä ja niiden hylkääminen johtaa vain huonompiin hakukonesijoituksiin:

Useimpien sivustojen ei tarvitse tehdä mitään tällaista. Jos jokin satunnainen työkalu voi kertoa sinulle, mitkä linkit on hylättävä, olemme todennäköisesti jo jättänyt ne huomioimatta.

John Mueller tammikuussa 2019 Google Webmaster hangoutissa:

Minun mielestäni tarkastelisin sitä tapauksissa, jossa sivustolle on kohdistettu manuaalinen toimenpide, mutta myös tapauksissa, joissa Googlen web spam -tiimi tarkastellessa todennäköisesti kohdistaisi siihen manuaalisen toimenpiteen.

Manuaalinen toimenpide voidaan kohdistaa sivustoihin, jos tarkastaja havaitsee sivustolla Googlen verkkovastaavan laatusääntöjen rikkomuksia. Se on rangaistus, josta Google ilmoittaa erikseen sivuston verkkovastaavalle.

Samalla videolla Mueller vahvistaa, että Google saattaa luottaa paluulinkkeihisi enemmän, jos hylkäät huonot linkit.

Näin voi varmasti olla. Jos algoritmimme näkevät, että täällä on paljon huonoja linkkejä, joten ehkä he ovat varovaisempia linkkien suhteen yleensä. Jos puhdistat ne, algoritmit katsovat, että se on ok. Se ei ole huono.

John Mueller jatkaa:

Google ei rohkaise käyttämään disavow-työkalua ja siksi se on piilotettu tarkoituksella ja tietoisesti Google Search Consolessa.

Jos olet kuitenkin huolissasi niistä, menetät yöunesi niiden takia ja haluat varmistaa, että Google käsittelee ne oikein, niin disavow-työkalun käyttö on aivan ok.

Disavow-työkalu ei ole syyllisyyden tunnustamista tai vastaavaa. Kerrot vain järjestelmille, että näitä linkkejä ei pidä ottaa huomioon sivustollani. Ja syitä siihen on monia.

John Mueller toukokuussa 2020 Twitterissä:

Tarkoituksena ei ole heittää bensaa liekkeihin, mutta negatiivinen SEO ei ole syy, miksi meillä on tämä työkalu -- enkä oikeasti muista tilannetta, jolloin sivuston olisi tarvinut käyttää hylkäystyökalua siihen. Varmasti niitäkin tapauksia on kourallinen, mutta se on suurimmaksi osaksi turhaan käytettyä aikaa.

John Mueller toukokuussa 2020 kysymykseen väittääkö Google edelleen, ettei huonoilla linkeillä ole väliä:

Tämä [heikkolaatuiset paluulinkit] on varmasti asia, jonka eteen järjestelmämme työskentelevät todella kovasti varmistaakseen, että kaikenlainen negatiivinen SEO, epäolennaiset ja luonnottomat paluulinkit voitaisiin jättää kokonaan huomiotta.

Yleensä negatiivisen hakukoneoptimoinnin tapaukset ovat sellaisia, jotka manuaalisesti katsottuna näyttävät siltä, että joku on rakentanut nämä linkit menneisyydessä. Ei varsinaisesti kilpailija, vaan kenties yritykselle työskennellyt hakukoneoptimoija.

Web spam -tiimimme [Googlen verkkoroskapostitiimi] saattaisi pitää epätodennäköisenä, että kilpailija on rakentanut linkkejä sivustollesi viimeisen vuosikymmenen ajan, ja saattaisi kehottaa sinua puhdistamaan nuo linkit.

Maaliskuussa 2021 Mueller kutsui negatiivista hakukoneoptimointia meemiksi.

Onko negatiivinen SEO todellinen ongelma?

Olen sitä mieltä, että kyllä on.

Esimerkiksi omille sivustoilleni on kohdistunut jo vuosien ajan negatiivisen hakukoneoptimoinnin hyökkäyksiä, jotka ovat nähdäkseni vähentäneet näiden sivustojen hakukonenäkyvyyttä.

Valtaosa näistä linkeistä tulee erittäin huonomaineisilta linkkifarmeilta. Linkkifarmit ovat saman omistajan hallinnoima sivustojen verkosto, jonka tarkoitus on välittää "linkkimehua" yhdelle keskeiselle sivustolle tarkoituksena parantaa kyseisen sivuston hakukonesijoituksia.

Mutta linkkiverkostoja voidaan käyttää myös päinvastaisessa tarkoituksessa negatiiviseen hakukoneoptimointiin. Tuolloin massiivinen määrä epäluonnollisia linkkejä lähetetään kohdesivustolle roskasivustojen verkostosta.

Joko Google ei tunnista linkkiverkostoista tulevia linkkejä roskasisällöksi (ja jätä niitä huomioimatta), tai se ymmärtää ne itse rakennetuiksi. Koska nämä sivustot on löytyvät Googlen indeksistä, epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa.

Negatiivinen SEO paluulinkit

Esimerkiksi nämä paluulinkit tulevat väärennetyiltä kuvagalleriasivustoilta.

Mikä linkkifarmeista tekee erityisen hankalia on, että niitä on vaikea tunnistaa ja niihin kuuluvien sivustojen jäljet on usein peitelty hyvin.

Verkoston sivustot eivät linkitä toisiinsa tai käytä samaa hostia tai IP-osoitetta. Verkkotunnusten WHOIS-tiedot on piilotettu, joten et voi tietää kuka on niiden takana.

Sivustojen sisällöt on yksilöllisiä tai ne on luotu automaattisesti niin hyvin, että Google ei kykene tunnistamaan sisältöä siansaksaksi. Oikeita yhteystietoja sivustoilta ei löydy.

Paluulinkkejä linkkifarmeilta ei löydy linkkityökalujen tietokannoista, koska niiden robottien pääsy sivustolle on estetty edistyneillä menetelmillä. Tai jos ulkoisten työkalujen robotit ovat joskus nähneet linkin, ne tulkitsevat linkin lopulta kuolleeksi.

Koska sivulle pääsee vain Googlen hakurobotit paluulinkit näkee vain Search Consolesta. Kun yrität tarkistaa, mitä linkittävältä sivulta löytyy, sivu on tyhjä, linkkiä ei ole olemassa tai palvelin palauttaa 404- tai 500-virheilmoituksen. Sisältö on cloakattu, eli hakukoneille esitetty sisältö on eri kuin käyttäjille esitetty sisältö.

Toinen tapa on luoda ohjelmallisesti lukematon määrä roskasivustoja ilmaiseen blogipalveluun, kuten Blogspotiin, ja lähettää niistä valtava määrä roskalinkkejä hämärällä tai tyhjällä ankkuritekstillä kohdesivustolle. Luulen tosin, että Google tunnistaa nämä paremmin.

Jos Muellerin lausuntoihin on luottaminen, ongelma on, että Google katsoo nämä roskalinkit itse rakennetuiksi – tai sanatarkasti "ei kilpailijan, vaan yritykselle työskennelleen hakukoneoptimoijan" rakentamiksi.

On ilmeistä, että tällaiset internetin pimeimmistä nurkista tulevat linkit ovat manipulatiivisia ja voivat mahdollisesti johtaa algoritmiseen rangaistukseen.

Netistä löytyy runsaasti esimerkkejä epäillystä negatiivisesta hakukoneoptimoinnista ja siitä, miten osa sivustoista on onnistunut toipumaan linkkien hylkäämisen jälkeen:

Michael Cottam on kategorisoinut ja listannut domaineja, joita käytetään negatiiviseen hakukoneoptimointiin.

Negatiivinen hakukoneoptimointi meemi

Mikä disavow-työkalu on?

Heikkolaatuisiin paluulinkkeihin ja ylioptimoituihin ankkutageihin puuttuneen Penguin-päivityksen jälkeen SEO-yhteisö vaati Googlelta työkalua huonojen linkkien hylkäämiseen, ja lopulta se myöntyi julkaisemaan sellaisen.

Se kuitenkin kehottaa hylkäämään sivustolle johtavia linkkejä vain siinä tapauksessa, että:

  1. Sivustoon kohdistuu manuaalisia toimenpiteitä tai
  2. Jos epäilet, että sivustoon on kohdistumassa manuaalisia toimenpiteitä linkkien tai laatusääntöjä rikkovien linkkijärjestelyiden takia.

Disavow linkkien hylkäys

Google varoittaa erikseen, että disavow-työkalu on edistyneiden käyttäjien ominaisuus, jota tulee käyttää varoen.

Jos työkalua käyttää väärin, se voi heikentää sivustosi sijoitusta Googlen hakutuloksissa.

Disavow-työkalua kannattaa käyttää linkkien hylkäämiseen vain, jos uskot, että sivustolle johtaa huomattavia määriä roska-, keinotekoisia- tai huonolaatuisia linkkejä, jotka aiheuttavat mielestäsi ongelmia sivustollesi.

Miten puolustautua negatiiviselta SEO:lta?

Ensiksi sinun on varmistettava, että Google rakastaa sivustoasi:

  • Luo hyödyllinen, runsaasti tietoa sisältävä sivusto. Varmista, että jokainen verkkosivuston sivu on löydettävissä jonkin toisen sivun kautta ja Googlen selattavissa. Käytä sisäisissä linkeissä ankkuritekstejä ja kuvalinkeissä alt-attribuuttia.
  • Pohdi avainsanoja, joita ihmiset saattaisivat käyttää löytääksesi sivusi. Varmista, että käytät näitä avainsanoja title-tageissä, otsikoissa ja alt-tageissä.
  • Pyri käyttämään tärkeän sisällön esittämisessä tekstiä. Varmista, että linkit toimivat, HTML on validia ja sivut latautuvat nopeasti.
  • Käytä responsiivista suunnittelua, jotta sivut toimivat kaikentyyppisillä ja -kokoisilla laitteilla, mukaan lukien pöytäkoneet, tabletit ja älypuhelimet.
  • Suojaa sivuston yhteydet HTTPS:llä.
  • Luo sivut käyttäjille, ei hakukoneille.
  • Mieti, mikä tekee sivustostasi ainutlaatuisen, arvokkaan tai kiinnostavan.

Toiseksi, pidä verkkosivustosi linkkiprofiili puhtaana:

  • Älä rakenna linkkejä, vaan tienaa niitä. Keskity linkkien hankinnassa laatuun, älä määrään.
  • Seuraa verkkosivustosi suorituskykyä ja kehitystä Google Analyticsissä ja Search Consolessa.
  • Monitoroi linkkiprofiiliasi. Kerää kaikki sivustollesi osoittavat linkit säännöllisin väliajoin.
    • Lataa näytelinkit Search Consolesta (Linkit > Vie ulkoiset linkit) Excel- tai CSV-tiedostona tai Google Sheetsiin.
    • Vinkki: Lisää Search Consoleen sekä URL-etuliite-omaisuus että verkkotunnus-omaisuus. Näin saat ladattua enemmän näytelinkkejä Consolesta.
    • Vinkki: Tee Google haku "omasivusto.fi" -inurl:omasivusto.fi löytääksesi lisää Googlen tuntemia linkkejä.
    • Käytä ilmaisia paluulinkkityökaluja, kuten Ahrefs ja OpenLinkProfiler.
    • Käytä maksullisia paluulinkkityökaluja, kuten SEMRush, LinkMiner ja Ubersuggest.
  • Käy läpi linkit ja arvioi, mitkä niistä vaikuttavat epäluonnollisilta, keinotekoisilta tai manipuloivilta.
  • Listaa kyseenalaiset linkit disavow.txt-tiedostoon ja lähetä se Googlelle.
  • Älä hylkää yksittäisiä URL:eja, vaan hylkää koko domain.
  • Päivitä disavow-tiedostoa säännöllisesti.

Yhteenveto

Negatiivinen hakukoneoptimointi on epäeettinen black hat -optimointitekniikka, jonka tarkoitus on sabotoida kilpailijan verkkosivuston hakukonesijoituksia. Yksi osa negatiivista hakukoneoptimointia on toksisten paluulinkkien luominen linkkifarmeilta.

Google tekee parhaansa tunnistaakseen epäluonnolliset linkit ja jättääkseen ne kokonaan huomiomatta arvioidessaan verkkosivustojen merkittävyyttä. Vuonna 2012 julkaistun Penguin-algoritmipäivityksen tavoite oli laskea sellaisten sivustojen hakukonenäkyvyyttä, joiden linkkiprofiili vaikuttaa epäluonnolliselta.

Hakukoneyhtiön mukaan useimpien sivustojen ei tarvitse huolehtia negatiivisesta hakukoneoptimoinnista ja se kehottaakin käyttämään linkkien hylkäystyökalua vain äärimmäisissä tapauksissa.

On varmasti totta, että suurimmassa osassa tapauksista hakusijoitusten heikentyminen johtuu muista syistä, kuten Googlen algoritmipäivityksistä ja algoritmisista suodatuksista.

Edelleen, verkosta löytyy useita luotettavalta vaikuttavia tapaustutkimuksia, joissa jopa pelkkä disavow-työkalun käyttö on johtanut hakusijoitusten palautumiseen.

Suosittelen seuraamaan sivuston kehitystä ja linkkiprofiilia, sekä tekemään tarvittavia muutoksia sivuston sisällä optimoinnin parantamiseksi.

Epäiletko negatiivista hakukoneoptimointia?

Auditoimme verkkosivustonne paluulinkit ja annamme suosituksemme hylätä (tai olla hylkäämättä) selvästi epäluonnollisilta vaikuttavat linkit.

Paluulinkkien auditointi ja raportointi alkaen 790 € + alv. Lopullinen hinta riippuu paluulinkkien määrästä. Pyydä tarjous!

Artikkelikuva: Jay Wennington

Lisää juttuja aiheesta

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
18.2.2022
Mitä Googlen core-päivitykset ovat ja mitä ne muuttavat?
Jukka Peltoperä

Google julkaisee päivittäin yhden tai useampia päivityksiä hakualgoritmeihinsa tarkoituksenaan tehdä hakutuloksistaan jollain tapaa parempia. Useimmat päivityksistä eivät ole mitenkään havaittavissa. Joskus algoritmipäivitys on selkeämmin huomattavissa ja se on sivustojen omistajille, […]

Lue juttu
8.2.2022
Mikä on Googlen E-A-T?
Jukka Peltoperä

E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Käsite on avattu yksityiskohtaisesti Googlen laadunarvioijien ohjeissa. Hyvän E-A-T:n osoittaminen sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella voi parantaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa. Lyhenne E-A-T tulee […]

Lue juttu
4.2.2022
Onko nofollow-linkeistä hyötyä hakukone­optimoinnissa?
Jukka Peltoperä

Ajan ja resurssien käyttäminen paluulinkkien hankkimiseen verkkosivustollesi on varsin mälsää puuhaa, etkä todennäköisesti saavuta sillä mitään tuloksia vielä päiviin, viikkoihin tai edes kuukausiin. Lopulta saatat huomata, että iso osa saamistasi […]

Lue juttu
8.12.2021
Title-tagi ja parhaat käytännöt
Jukka Peltoperä

Hyvän otsikon kirjoittaminen olennainen taito jokaiselle, joka tekee hakukoneoptimointia. Miksikö? Koska se on ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät hakutuloksissa ja yksi tärkeistä tekijöistä, joita Google käyttää arvioidessaan sivun aihetta. Mikä […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.