Onko nofollow-linkeistä hyötyä hakukone­optimoinnissa?

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  4.2.2022. Päivitetty:  20.6.2022.

Ajan ja resurssien käyttäminen paluulinkkien hankkimiseen verkkosivustollesi on varsin mälsää puuhaa, etkä todennäköisesti saavuta sillä mitään tuloksia vielä päiviin, viikkoihin tai edes kuukausiin. Lopulta saatat huomata, että iso osa saamistasi paluulinkeistä olivatkin nofollow-linkkejä, jotka eivät välitä sivustollesi hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeää "linkkimehua" ja mahdollisesti paranna sen hakukonesijoituksia.

Tässä jutussa kerromme, mitä nofollow-linkit ovat ja annamme lopullisen vastauksen kysymykseen: onko nofollow-linkeistä mitään hyötyä hakukoneoptimoinnissa?

Mitä nofollow-linkit ovat?

Nofollow-linkit ovat tavallisia HTML-hyperlinkkejä, joille on annettu rel="nofollow"-määrite, eli näin:

<a href="https://www.google.fi" rel="nofollow"> www.google.fi</a>

Linkit, joilla ei ole rel="nofollow"-määritettä, ovat dofollow-linkkejä:

<a href="https://www.google.fi"> www.google.fi</a>

Edellä mainituissa esimerkeissä rel-attribuutti tarkoittaa relaatiota, eli kyseisen hyperlinkin lähde- ja kohderesurssin välistä suhdetta.

Nofollow ei ole mikään uusi käsite, vaan se esiteltiin jo vuonna 2004 WWW:n standardeja ja suosituksia ylläpitävän World Wide Web Consortiumin eli W3C:n patentissa.

Alunperin nofollow-määritteen tarkoitus oli rajoittaa blogeissa esiintynyttä roskapostia, josta sekä bloggaajat että blogien lukijat olivat tuohon aikaan hyvin tietoisia.

Vuonna 2005 Googlen Matt Cutts ja bloggaaja Jason Shellen suunnittelivat nofollow-määritteen roskapostiongelman ratkaisemiseksi.

Nofollow-linkit eivät vaikuta kohde-URL:n hakukonesijoituksiin, koska Google ei välitä nofollow-linkkien välillä PageRank-arvoa, joka mittaa verkkosivustojen tärkeyttä, merkittävyyttä ja laatua.

PageRankin taustalla on oletus siitä, että tärkeät, merkittävät ja korkealaatuiset verkkosivustot saavat todennäköisesti enemmän linkkejä muilta verkkosivustoilta.

Google Search Central myös kehottaa määrittelemään ulkoiset linkit niiden välisen suhteen selventämiseksi.

Nofollow-linkkien huono maine

Pian nofollow-määritteen julkaisemisen jälkeen Google suositteli verkkovastaaville käyttämään sitä kaikissa linkeissä, joissa mainostettiin jotain.

Toisin sanoen, Google halusi tietää oliko linkeistä maksettu, jotta se pystyi erottamaan luonnollisesti syntyneet linkit maksetuista linkeistä. Tästä oli hyötyä verkkosivustojen omistajille, mutta ei linkkien ostajille.

Jos verkkosivuston omistajat olivat rehellisiä ja merkitsivät maksetut linkit nofollow-määritteellä, siitä ei ollut haittaa lähdesivuston omistajille.

Tämän perusteella useimmat hakukoneoptimoijat päätyivät siihen johtopäätökseen, että kaikki nofollow-linkit ovat hakukoneoptimoinnin kannalta arvottomia.

Google sai, mitä se halusi: linkkien ostaminen ja myyminen väheni merkittävästi.

Eli ovatko kaikki nofollow-linkit arvottomia?

Miten Google käsittelee nofollow-linkkejä?

Nofollow-linkit toimivat edelleen tavallisen hyperlinkin tavoin: kun joku klikkaa linkkiä, hän päätyy sivustollesi.

Ainoa ero dofollow- ja nofollow-linkin välillä on, että nofollow-linkki vinkkaa Googlea olemaan yhdistämättä linkin lähde- ja kohdesivustoa keskenään.

Nofollow-linkit eivät kasvata (tai kasvattavat vähemmän) verkkosivustosi auktoriteettia Googlen silmissä dofollow-linkkeihin verrattuna .

Huomioiko Google nofollow-määritteen? 100-prosenttisen varmasti. Vaikuttavatko nofollow-linkit hakukonesijoituksiin? Jos, niin huomattavasti dofollow-linkkejä vähemmän.

Itse asiassa, myös nofollow-linkit voivat olla erinomainen tapa tuoda liikennettä sivustolle, tehostaa hakukoneoptimointia, sekä hyödyntää sosiaalisia signaaleja ja vaikuttajamarkkinointia.

Vuonna 2020 Google suositteli merkitsemään maksetut linkit rel="sponsored"-määritteellä ja käyttäjien luoman sisällön rel="ugc"-määritteellä.

Samalla Google ilmoitti, että mitä tulee sen hakukonerobottien tekemään indeksointiin, se käyttää nofollow-määritettä ehdotuksena tai vihjeenä.

Sanatarkasti: "For crawling and indexing purposes, nofollow will become a hint as of March 1, 2020".

Toisin sanoen, Google valitsee linkin relaatiomääritteestä huolimatta, mitkä sivut sen hakurobotit käyvät läpi ja mitkä sivut se lisää indeksiinsä.

On luultavaa, että se jättää heikkolaatuiset ja ohuet sisällöt edelleen kokonaan indeksoimatta.

Miksi nofollow-linkeistäkin on hyötyä

Miksi Google sitten käyttää nofollow-linkkejä vain vihjeenä?

Neil Patelin mukaan yksi mahdollinen syy on, että monet verkkosivustojen omistajat suojelevat omaa hakukoneoptimointiaan käyttämällä vain ja ainoastaan nofollow-linkkejä, koska tällöin ne eivät välitä optimointihyötyjä muille sivustoille.

Google tietää tämän, ja siksi oman domain-auktoriteetin protektionismi käyttämällä pelkkiä nofollow-linkkejä näyttäytyy sille epäilyttävältä toiminnalta.

Koska Google käyttää nofollow-määritettä vain vihjeenä, emme voi tietää antaako sen algoritmit kohdesivustolle sijoitushyötyjä yhdestä tai useammasta nofollow-linkistä.

Linkin laadun ja kontekstin perusteella Google voi a) laskea linkin kohdesivuston hyödyksi, b) jättää signaalin kokonaan huomioimatta ja/tai c) huomioida sen arvioidessaan erilaisia roskapostisignaaleja.

Nofollow-linkkien vaikutuksista löytyy mielenkiintoisia tapaustutkimuksia:

Semrushin mukaan ensimmäisenä hakutuloksissa olevien verkkosivustojen linkeistä arviolta 20-40 % on nofollow-linkkejä – joskus enemmänkin.

Artikkelista löytyy myös kiinnostava tapaustutkimus. Kirjoittaja oli halunnut sijoittua hakusanalla "backlink software" ja ostanut sille yhden sivustonlaajuisen exact match nofollow-linkin aihepiiriin liittyvän blogin sivupalkista.

Vain yhdessä viikossa sivusto sijoittui ensimmäiseksi kyseisellä hakutermillä. Kirjoittajan mukaan hänen sivustolleen ei ollut muita linkkejä kyseisellä ankkuritekstillä.

Tulokset eivät valehtele: nofollow-linkeillä todellakin on merkitystä hakukoneoptimoinnissa.

Nofollow-linkkien hyötyihin vaikuttavat varmasti monet signaalit ja tekijät, kuten brändiluottamus ja relevanssi.

Ja ennen kuin ryntäät hankkimaan sivustonlaajuista linkkiä toiselta sivustolta, älä tee sitä. Ne eivät ole tänä päivänä yhtä tehokkaita.

Voidaan kuitenkin perustellusti olettaa, että sisällöltään köyhillä, heikkolaatuisilla ja epäolennaisilla sivustoilla olevat nofollow-linkit ovat Googlelle edelleen nofollow, eivätkä ne välitä lisäarvoa kohdesivustolle.

Sen sijaan, asiayhteyteen liittyvät, hyvin sijoitetut linkit saattavat hyvinkin olla muutoinkin hyödyllisiä kuin liikenteen kasvattamisen kannalta.

Toinen merkittävä nofollow-linkkien hyöty on kaikkien paluulinkkien dominoefekti: Ellei verkkosivustollesi ole paluulinkkejä, et löydy netistä. Ja kun et löydy netistä, ihmiset eivät tiedä sinusta.

Sen sijaan, kun verkkosivustolle johtaa runsaasti paluulinkkejä, olivatpa ne sitten do- tai nofollow-linkkejä, muut voivat käyttää sivustoasi resurssina.

Sillä kukapa esimerkiksi markkinointia tekevistä ei googlettaisi asiaa, josta alkaa kirjoittamaan blogijuttua.

Linkkien ansaitseminen on kerääntyvää. Mitä enemmän sivustollesi johtaa linkkejä, sitä enemmän saat niitä jatkossakin.

Vaikka joku paluulinkki olisi nofollow, se voi muuttua toisella sivustolla dofollow-linkiksi, kun sitä käytetään resurssina.

Lisää juttuja aiheesta

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen
Jukka Peltoperä

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue juttu
18.2.2022
Mitä Googlen core-päivitykset ovat ja mitä ne muuttavat?
Jukka Peltoperä

Google julkaisee päivittäin yhden tai useampia päivityksiä hakualgoritmeihinsa tarkoituksenaan tehdä hakutuloksistaan jollain tapaa parempia. Useimmat päivityksistä eivät ole mitenkään havaittavissa. Joskus algoritmipäivitys on selkeämmin huomattavissa ja se on sivustojen omistajille, […]

Lue juttu
8.2.2022
Mikä on Googlen E-A-T?
Jukka Peltoperä

E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Käsite on avattu yksityiskohtaisesti Googlen laadunarvioijien ohjeissa. Hyvän E-A-T:n osoittaminen sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella voi parantaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa. Lyhenne E-A-T tulee […]

Lue juttu
8.12.2021
Title-tagi ja parhaat käytännöt
Jukka Peltoperä

Hyvän otsikon kirjoittaminen olennainen taito jokaiselle, joka tekee hakukoneoptimointia. Miksikö? Koska se on ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät hakutuloksissa ja yksi tärkeistä tekijöistä, joita Google käyttää arvioidessaan sivun aihetta. Mikä […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.