Kohdennettuja
kävijöitä sivuille
Google-mainonnalla

Aloita mainosten näyttäminen heille, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista tai palveluista.

Tehokas Google-mainonta vaatii suunnittelua

Vuonna 2000 muuan Google-niminen hakukoneyhtiö julkaisi beta-version hakusanamainontaan tarkoitetusta AdWords-työkalusta. Vajaat 20 vuotta myöhemmin Google tienasi noin 105 miljardia euroa mainostuloja, mikä on noin kolmannes koko maailman mainostuloista. Vertailun vuoksi se on noin kaksi kertaa enemmän kuin Suomen valtion budjetti (Talousarvioesitys 2019) ja suurinpiirtein yhtä paljon kuin Suomen valtionvelka.

Nykyisin Google Ads -nimellä kulkeva online-mainontatyökalu on eittämättä yksi vaikuttavimmista 2000-luvun menestystarinoista. Suurin syy lienee siinä, että se on yksi kustannustehokkaimista mainontamenetelmistä kaiken kokoisille yrityksille. Sitä hyödyntävät liiketoiminnassaan niin äidin pikku putiikit kuin maailman suurimmat yhtiötkin.

Tehokkaan Google Ads -kampanjan toteuttaminen vaatii aina suunnittelua. Ennen kuin päätät sijoittaa Google-mainontaan euroakaan, on tärkeä ymmärtää sen vahvuudet ja heikkoudet. Parhaimmillaan Google Adsilla saavutetaan nopeasti erittäin kohdennettua yleisöä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista ja palveluista.
Kerromme tällä sivulla mitä hakukonemarkkinointi, -optimointi ja -mainonta ovat, miten Google Ads toimii ja miten saat siitä enemmän irti.
Google

Hakukonemarkkinointi

Hakukonemarkkinointi (myös hakukonemainonta tai hakusanamainonta, engl. Search Engine Marketing, SEM) on internet-markkinoinnin muoto, jossa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneiden hakutulossivulla pyritään parantamaan pääasiassa maksetun hakukonemainonnan mainonnan avulla.

Hakukonemarkkinointiin voi kuulua myös hakukoneoptimointi, jolla pyritään lisäämään verkkosivuston kävijäliikenteen määrää ja laatua.

Hakukonemarkkinointi-termi viittaa kaikkiin hakukoneisiin (Google, Bing, Yahoo! ym.), mutta Googlen ylivertaisen markkina-aseman vuoksi sillä tarkoitetaan käytännössä mainostamista Googlessa.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi (engl. Search Engine Optimization, SEO) on joukko toimenpiteitä, joiden avulla pyritään lisäämään verkkosivuston kävijämääriä parantamalla sen sijoituksia hakukoneiden hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi koskee siten ilmaisen haun hakutuloksia, joita kutsutaan myös luonnollisiksi tai orgaanisiksi hakutuloksiksi. Hakukoneoptimointi ei koske suoraa liikennettä tai maksettua sijoittelua.

Optimointitoimenpiteitä ovat esimerkiksi HTML-koodin muokkaaminen, sisällön lisääminen ja muokkaaminen, responsiivinen suunnittelu, paluulinkkien hankinta.
Google Ads

Google Adsissa maksat klikkauksista

Google Ads (aiemmin Google AdWords) on Googlen kehittämä online-mainonnan alusta, jossa mainostajat maksavat lyhyiden mainosten, palveluiden, tuotelistausten, videosisällön ja mobiilisovellusten näyttämisestä Googlen mainosverkostossa.

Google Ads tarjoaa palveluita klikkauskohtaisella (engl. pay-per-click, PPC) -hinnoittelumallilla, jossa mainostaja maksaa julkaisijalle, kun mainosta klikataan. Myös sosiaaliset verkostot, kuten Facebook ja Twitter, ovat ottaneet mainonnassa käyttöön PPC-hinnoittelun.

Muita online-mainonnan hinnoittelumalleja ovat muun muassa näyttökertakohtainen (engl. cost-per-impression, CPI), hinta tuhannesta näyttökerrasta (engl. cost-per-mille, CPM) ja hinta toiminnasta (cost-per-action, CPA).
Google Ads perustuu evästeisiin ja mainostajan määrittelemiin avainsanoihin, joiden perusteella se sijoittaa mainoksia niille sivuille, joiden se uskoo olevan relevantteja.

Tavoite

Google Adsissa kampanjalle määritellään tavoite, joka voi olla esimerkiksi myynti, liidi, liikenne verkkosivustolle, brändin tunnettavuus tai tavoitettavuus, tai sovelluksen mainostaminen.

Kampanjatyyppi

Kampanjatyyppi voi olla esimerkiksi hakuverkosto (Google.fi ja/tai hakukumppanit), display-verkosto, Shopping-tuotemainokset tai videomainokset YouTubessa tai display-verkostossa.

Mainostyyppi

Mainostyyppi voi olla tekstimainos, joka koostuu yhdisteltävistä otsikoista, kuvauksesta, URL-osoitteesta, Shopping-tuotemainos, kuvamainos sekä YouTuben ohitettava ja ei-ohitettava videomainos.

Kohdistaminen

Mainokset voidaan kohdistaa esimerkiksi sijainnin, kielen, demografisten tietojen ja ostoaikeiden perusteella.

Budjetti ja hinnoittelu

Voit määrittää korkeimman klikkauskohtaisen hintatarjouksen sekä kuinka paljon haluat käyttää rahaa mainostamiseen päivittäin.

Toimiiko Google-mainonta?

Google on maailmanlaajuisesti käytetyin hakukone ja sillä tehdään yli 3,5 miljardia hakua joka päivä. Se on monille välttämätön resurssi, joka yhdistelee orgaanisen haun tuloksia ja maksettuja mainoksia vastatakseen ihmisten sille esittämiin kysymyksiin.

Suomalaisista 78 % etsii netistä tietoa tuotteista ja palveluista. Se on yhtä yleistä kuin pankkipalveluiden käyttäminen ja verkkolehtien lukeminen.

Googlen omien arvioiden mukaan jokainen Google Adsiin käytetty euro tuo mainostajalle kahdeksan euroa voittoa. Yhtiön omiin arvioihin on syytä suhtautua skeptisesti, mutta mikä arvio on lähellekään oikea, on alusta sijoitetun päöoman tuottoaste (ROI) huikean korkea.

On mahdollista, että kilpailijasi käyttävät Google Adsia. Ja ne saattavat tehdä tarjouksia myös sinun yrityksesi nimellä. Jo yli 200 000 yritystä käyttää Google Adsia myynnin edistämiseen.

Siinä vain muutamia syitä ainakin kokeilla Google-mainontaa.
Musta Android-älypuhelin, jossa avoinna Googlen etusivu

Mitä tarjoamme?

  • Avainsanatutkimus
  • Kohderyhmän kartoitus
  • Kilpailija-analyysi
  • Tavoitteiden asettaminen
  • Laskeutumissivun suunnittelu
  • Kampanjan suunnittelu, ylläpito ja optimointi
  • Mainostekstien A/B split testaus
  • Tuottoasteen (ROI) mittaaminen
  • Raportointi

Pyydä ilmainen tarjous!

Kuvaile mahdollisimman tarkasti, mitä tarvitsette ja pyydä ilmainen tarjous.