Paranna nettinäkyvyyttä hakukoneoptimoinnilla

Useimmat netinkäyttäjät aloittavat istuntonsa hakemalla jotain – se jokin on tarve. Ihmiset käyttävät internetiä tyydyttääkseen tiedontarpeensa, olipa haettu tieto sitten Suomen kymmenes presidentti, paikallisen ravintolan menu, tuulenpitävä syystakki tai päivystävä putkimies.

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) on prosessi, jolla pyritään parantamaan verkkosivuston tai yksittäisen sivun hakukonenäkyvyyttä sekä kehittämään kävijäliikenteen laatua ja määrää.

Käytännössä sivustoja optimoidaan markkinaosuudeltaan ylivoimaista Googlea varten, mutta samat tekniikat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen myös vähemmän suosituissa hakukoneissa, kuten Bingissä.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi on prosessi, jolla sivusto pyritään saamaan sijoittumaan hakukoneiden hakutuloksissa mahdollisimman korkealle, kun joku kirjoittaa hakukoneeseen "myyräkalsarit" tai mikä ikinä tuotteesi onkaan.

Mitä korkeammalle verkkosivustosi sijoittuu hakutulossivulla, sitä enemmän se saa näkyvyyttä, kävijäliikennettä ja mahdollisia kauppoja.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

Hakukoneoptimointi on nopeatempoinen ja dynaaminen ala. Vaikka netti on pullollaan erilaisia sivustoja, kirjoja ja oppaita täynnä toki suurelta osin hyödyllistä, mutta osin myös virheellistä tai ristiriitaista tietoa.

Tämä johtuu siitä, että Google muuttaa algoritmejaan jatkuvasti ja hakukoneoptimoijat yrittävät pysyä ajan tasalla ja oppia sitä jatkuvasti.

Hakukonenäkyvyyden parantamiseksi on tärkeä ymmärtää kolme avainasiaa:

  1. Minkälaista sisältöä hakukoneiden käyttäjät ja asiakkaasi haluavat.
  2. Miten hakukoneet löytävät, indeksoivat ja tarjoavat sisältöjä hakutulossivulla.
  3. Miten optimoida sivustoa siten, että hakurobotit ymmärtävät sitä paremmin.

Miten parantaa hakukonenäkyvyyttä?

Alla kerromme, mitkä ovat tärkeimmät tekijät hakukoneoptimoinnissa ja hakukonenäkyvyyden parantamisessa.

1. Relevantti, optimoitu sisältö

Sivustorakenne, ankkuritekstit, URL-rakenne ja muut tekniset asiat vaikuttavat edelleen hakukoneoptimoinnissa, mutta sen selkäranka on edelleen korkealaatuinen ja optimoitu sisältö.

Avainsanatutkimuksella selvitetään, mitä hakusanoja käyttäjät käyttävät silloin, kun he etsivät sinun tarjoamiasi tuotteita ja palveluista netistä.

Sinun ei tarvitse luoda jokaiselle avainsanalle välttämättä omaa sivua, koska Googlen hakurobotit ovat entistä älykkäämpiä ja ymmärtävät, mistä sivulla on kyse, kun korkealaatuista sisältöä on riittävästi.

Huomioi avainsanat paitsi tekstisisällössä, myös sivuston titleissä, meta-kuvauksisssa, alt-tägeissä, otsikoissa, väliotsikoissa ja URL:eissa. Näin Google ymmärtää paremmin, että sivu on relevantti kyseisellä avainsanalla haettaessa.

Vältä ylioptimoimasta käyttämällä avainsanoja liikaa. Sisällön laajuudella on väliä, mutta sivuja lukevat ensisijaisesti ihmiset, eivät hakurobotit.

2. Metatiedot kuntoon

Sivun title ja meta-kuvaus ovat asioita, jotka näkyvät hakutulossivulla. Niiden tehtävä on kertoa käyttäjälle, mitä sivulta voi odottaa hakutuloslinkkiä klikatessa.

Käytä avainsanoja sivujen titleissä ja meta-kuvauksissa, mutta pidä molemmat lyhyinä ja ytimekkäinä.

3. Linkeillä on väliä

Sivustollesi muilta sivustoilta johtavia linkkejä kutsutaan paluulinkeiksi, ja ne ovat olleet merkitsevässä asemassa hakukoneoptimoinnissa aina Googlen perustamisesta lähtien.

Pohjimmiltaan paluulinkit ovat Googlelle merkkejä siitä, että muut sivustot pitävät tarjoamaasi sisältöä hyödyllisenä ja merkittävänä.

Mitä enemmän laadukkaita paluulinkkejä saat, sitä todennäköisemmin sijoitut hakutulossivuilla hyville tuloksille.

Muista kuitenkin, että paluulinkeissä laatu on paljon tärkeämpää kuin määrä. Ne kertovat, mikä on sivustosi arvo ja maine.

4. Käyttäjäkokemus vaikuttaa

Käyttäjäkokemus kattaa lukuisia tekijöitä sivuston rakenteesta, ulkoasuun, sisältöön ja muihin vastaaviin, mistä syystä sitä on hankala mitata.

Jos sivuillesi on asennettu Google Analytics, saatat jo tietää, mikä on välitön poistumisprosentti (engl. bounce rate). Se tarkoittaa niiden käyttäjien osuutta, jotka saapuvat sivustolle ja poistuvat siltä siirtymättä toiselle alasivulle.

Google luonnollisesti väittää, ettei se käytä välitöntä poistumisprosenttia osana hakualgoritmiaan, mutta itse uskon toisin.

Muita käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ovat Google Search Consolestakin löytyvät Page experience -signaalit: sivuston suorituskyky, johon kuuluvat sivun latautumisnopeus, responsiivisuus ja visuaalinen vakaus, mobiiliyhteensopivuus sekä HTTPS:n käyttö.

Vuonna 2018 Google siirtyi mobile first -indeksointiin, mikä tarkoittaa, että se käyttää sivuston mobiiliversiota asettaessaan sivustot järjestykseen hakutuloksissa.

Mitä hakukoneoptimointipalveluja tarjoamme?

Tarjoamme sivuston SEO-auditointia, joka voi sisältää:

  • Teknisten virheiden tunnistaminen
  • Sivustorakenteen virheiden tunnistaminen
  • Sivuston sisäiset ongelmat (on-page)
  • Mahdolliset sivuston ulkoiset ongelmat (off-page)
  • Paluulinkkianalyysit
  • Käyttäjäkokemusongelmat
  • Sisältömahdollisuudet
  • Paikallinen hakukoneoptimointi