Kotisivut yritykselle

Web-suunnittelu Pokis suunnittelee edustavat, kaikilla laitteilla pöytäkoneista älypuhelimiin toimivat, salamannopeasti latautuvat ja myyvät kotisivut niin yrityksille, yhteisöille, yksityishenkilöille, tapahtumille kuin kaikille muillekin. Räätälöimme ulkoasun vastaamaan aina asiakkaan toiveita. Käytämme avoimen lähdekoodin WordPress-julkaisujärjestelmää, jonka avulla sivuja voi päivittää helposti myös itse.

Hoidamme tarvittaessa verkkotunnuksen ja webhotellin varaamisen asiakkaan nimiin, WordPressin ja tarvittavien lisäosien asentamisen, ulkoasun suunnittelun, sisällöt ja käyttäjähallinnan. Asennamme sivuillenne valmiiksi markkinoiden parhaat hakukoneoptimointi-, varmuuskopiointi- ja tietoturvalaajennokset, sekä autamme halutessanne myös sisällöntuotannossa.

Kotisivut yritykselle

Kotisivujen hyödyt ja merkitys yritykselle

Tapaan paljon yrittäjiä ja kuulen usein, että "emme tarvitse kotisivuja", "asiakkaita riittää muutenkin" tai "meille riittää se Facebook-sivu".

Ymmärrän pointin, mutta kotisivut eivät ole yritystä, vaan sen uusia ja vanhoja asiakkaita varten. Älä ymmärrä väärin: kaikki yritykset eivät tarvitse kotisivuja – ja kerron kohta miksi.

Ihmiset etsivät luultavasti tälläkin hetkellä tietoa yrityksestäsi: sen tarjoamista tuotteista ja palveluista, mutta myös aukioloajoista, sijainnista, hinnoista ja vastaavista.

Miten ihmiset etsivät näitä tietoja? Tekemällä Google-hakuja eli googlettamalla.

Googlen markkinaosuus Suomessa on yli 94 prosenttia ja se suosii hakutuloksissaan yritysten virallisia kotisivuja Facebookin, Twitterin, Instagramin ja muiden somepalveluiden ylitse.

  • 86 % käyttäjistä etsii yrityksen fyysistä sijaintia Google-kartoista.
  • 85 % käyttäjistä hakee tietoa netistä ennen ostopäätöstä.
  • 76 % paikallista yritystä googlettavista vierailee kyseisessä yrityksessä 24 tunnin kuluessa.
  • 61 % mobiilikäyttäjistä suosii paikallista yritystä, jos sillä on mobiiliystävälliset kotisivut.
  • 56 % kuluttajista on hakenut tietoa paikallisista yrityksistä älypuhelimellaan.
  • 18 % paikallishauista päätyy ostokseen 24 tunnin sisällä.

Siksi netistä kannattaa löytyä!

Kotisivujen edut yritykselle

Mitä etuja kotisivuilla sitten on yritykselle? Kotisivut on edullinen ja tehokas kanava, joka on aina auki, säästää sekä sinun että asiakkaidesi aikaa ja ennen kaikkea: kasvattaa yrityksesi myyntiä.

Kotisivujen etuja yritykselle:

  • Internet on tehokas ja edullinen viestintä- ja markkinointikanava. Saat pienillä kustannuksilla julkaistua rajattomasti markkinointimateriaalia.
  • Kotisivuilla kerrot yrityksen tarjoamista tuotteista ja palveluista. Mieti viesti, jonka haluat tarjoamistasi tuotteista tai palveluista kertoa. Netin välityksellä se voi tavoittaa tuhansia potentiaalisia asiakkaita.
  • Kotisivut ovat avoinna 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Voit viestiä asiakkaidesi kanssa silloinkin, kun yritys on kiinni tai olet nukkumassa.
  • Kotisivut säästävät aikaa. Kun viestintäsi on saatavilla netissä, säästä sekä omaa että asiakkaiden aikaa etsiä vastauksia muualta.
  • Kotisivut on erinomainen palautekanava. Niiden kautta saat arvokasta palautetta, jotta ihmiset eivät välttämättä muuten antaisi. Voit käyttää palautetta toiminnan kehittämiseen.
  • Kotisivut kasvattavat yrityksesi myyntiä. Netti on kuluttajien tutkimusalusta ja yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa myyntiä. Ilman sitä on vaikeaa luoda luottamusta.

WordPress-kotisivut

WordPress-kotisivuja on helppo päivittää

Suunnittelemme yrityksesi kotisivut helppokäyttöisellä, turvallisella ja suomenkielisellä julkaisujärjestelmällä, joka on käytössä yli 60 miljoonalla sivustolla, mukaan lukien kolmannes maailman 10 miljoonasta suosituimmasta sivustosta.

WordPress on PHP-ohjelmointikieltä ja SQL-tietokantoja hyödyntävä ilmainen julkaisu-/sisällönhallintajärjestelmä, jolla kotisivujen sisältöä on helppo päivittää itse. Sinun ei tarvitse maksaa siitä, että joku käy vaihtamassa tekstin tai kuvan toiseksi.

Tekstien asettelu, muotoilu ja muokkaaminen sekä kuvien ja videoiden lisääminen on WordPressissä helppoa. Jos osaat käyttää tekstinkäsittelyohjelmistoa, osaat todennäköisesti myös muokata kotisivujen sisältöjä.

WordPressin ulkoasua ja toiminnallisuuksia hallitaan ulkoasuteemoilla ja lisäosilla. Jos haluat lisätä sivuillesi toiminnallisuuksia, kuten verkkokaupan, lomakkeen, kartan tai uutiskirjeen, se onnistuu lähes 60 000 maksuttoman lisäosan tai tuhansien maksullisten lisäosien avulla.

Jos joskus kyllästyt kotisivujen ulkoasuun, on ulkoasuteema helposti vaihdettavissa ja sisältö säilyy ennallaan.

Tyylikkäät ja responsiiviset kotisivut

Web-suunnittelu Pokis suunnittelee yrityksellesi korkealaatuiset, visuaalisesti tyylikkäät ja nykyaikaiset kotisivut, jotka ovat käyttäjäystävälliset ja rakenteeltaan hyvin jäsennellyt. Katso referenssimme, ellet usko!

Ulkoasu suunnitellaan aina vastaamaan asiakkaan toiveita tai yrityksen olemassa olevaa yritysilmettä vastaavaksi. Voit toimittaa meille mielestäsi toimivia esimerkkejä tai antaa vapaat kädet, valinta on sinun.

Responsiivinen suunnittelu tarkoittaa sitä, että sivut näyttävät hyvältä ja toimivat kaikenkokoisilla laitteilla pöytäkoneista tabletteihin ja älypuhelimiin. Siinä sisältö, ulkoasu ja suorituskyky kaikilla laitteilla on käytettävyyden ja käyttäjätyytyväisyyden lähtökohta.

Verkkosivujen responsiivisuus eli mobiiliystävällisyys on ollut vuodesta 2015 lähtien osa Googlen hakualgoritmia, joka määrittelee mitkä verkkosivustot sijoittuvat korkeimmalle käyttäjien etsiessä tietoa tietyillä hakusanoilla.

Google-optimoidut kotisivut

Tapasin kerran yrittäjän, joka kysyi minulta "teetkö sinäkin niitä optimointijuttuja?"

Vastattuani myöntävästi hän jatkoi "meidänpä sivut ovat jo ykkösenä Googlessa."

Tein nopean Google-haun puhelimellani (toimiala+paikkakunta) ja yrityksen sivut löytyivät luonnollisen haun hakutuloksista sijalta kahdeksan.

"No ainakin viime viikolla oltiin."

Ero on merkittävä, koska kolme ensimmäistä hakutulosta kerää 62 % klikkauksista ja kahdeksas vain 3 %.

Miksi yrittäjä luuli, että hänen yrityksensä on toimialahaulla Google-haussa ensimmäisenä?

Siksi, että Google tarjoaa juuri hänelle räätälöityjä hakutuloksia perustuen muun muassa sijaintiin, edellisiin hakuihin, selaimen sivuhistoriaan ja käytettyyn laitteeseen.

Yrittäjä on todennäköisesti tehnyt saman haun ennenkin ja vierailee luonnollisesti usein oman yrityksen kotisivuilla.

Jos hän olisi tehnyt haun omalla puhelimellaan, hän olisi todennäköisesti ollut oikeassa. Hänen yrityksensä sivut olisivat luultavasti olleet hakutuloksissa ensimmäisenä – mutta vain hänelle.

Ikävä kyllä, Googlen yksilöidyt hakutulokset vääristävät ihmisten käsitystä totuudenmukaisista sijoituksista hakutulossivulla.

Hakukoneoptimoinnin avulla varmistamme, että kotisivut näkyvät hakutuloksissa mahdollisimman korkealla kaikilla.

Kuva Google Search Consolesta

Miten huomioimme Google-optimoinnin kotisivujen suunnittelussa

Google järjestää hakutulokset salaisen algoritminsa perusteella, joka perustui ennen 200:een ja nykyään tuntemattomaan määrään muuttujia, joita se parantaa jatkuvasti tekemällä algoritmiin pieniä hienosäätöjä.

Web-suunnittelu Pokis suunnittelee yrityksesi kotisivut siten, että ne ovat tekniikaltaan ja rakenteeltaan hakukoneystävälliset. Asennamme ja konfiguroimme sivuille valmiiksi markkinoiden parhaan hakukoneoptimointilisäosan, ja kerromme, mitä voit tehdä kotisivujen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi.

Optimoinnissa kiinnitämme huomiota muun muassa title-tägeihin, otsikoihin ja väliotsikoihin, metatietoihin, osoiterakenteeseen, kuvien alt-tägeihin, tärkeisiin avainsanoihin, sisäiseen linkitykseen, sivujen latautumisnopeuteen, käytettävyyteen ja lukuisiin muihin asioihin yli 20 vuoden kokemuksella.

Mutta niistä sinun ei tarvitse välittää.

  • Autamme liiketoimintasi kannalta tärkeiden ja olennaisten hakusanojen ja avainsanojen löytämisessä.
  • Pidämme huolen, että sivut ovat tekniikaltaan ja rakenteeltaan hakukoneystävälliset.
  • Noudatamme responsiivista suunnittelua, jotta sivut taittuvat hyvin myös mobiililaitteille.
  • Asennamme sivuille valmiiksi WordPress-hakukoneoptimointilisäosan.
  • Pidämme huolen, että haun kannalta olennaiset avainsanat löytyvät niin titleistä, otsikoista, descriptionista, URL-osoitteista, alt-tägeistä ja sisällöstä.
  • Pidämme huolen, että sivut latautuvat nopeasti mm. välimuistituksen, gzip-pakkauksen ja kuvien koko-optimoinnin avulla.
  • Autamme kasvattamaan sivujen näkyvyyttä netissä hakukoneoptimoinnilla.
  • Autamme tarvittaessa myös sisällöntuotannossa ja markkinoinnissa.

Mitä kotisivujen suunnittelu sisältää

Kokemuksen mukaan jokainen projekti on erilainen. Siihen voi kuulua esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Webhotellin ja verkkotunnuksen tilaaminen asiakkaan nimiin hyväksi havaituilta kumppaneiltamme.
  • Projektin määrittely, suunnittelu ja toteutus.
  • WordPress-julkaisujärjestelmän asentaminen ja konfigurointi.
  • Hakukoneoptimointi-, tietoturva- ja varmuuskopiointilisäosien asentaminen ja konfigurointi.
  • Muiden tarvittavien lisäosien asentaminen.
  • Ulkoasun suunnittelu asiakkaan toiveiden mukaisesti.
  • Asiakkaan toimittaman sisällön oikoluku ja taittaminen sivustolle.
  • Blogi-, uutis- tai ajankohtaisosio.
  • Yhteydenottolomakkeen asentaminen.
  • Google-kartan asentaminen.
  • Google Analytics -kävijäseurannan asentaminen.
  • Käyttäjätunnusten luonti.
  • Aina maksuton 2 kk:n sähköposti- ja puhelintuki kotisivujen päivittämistä varten!

Tarvitsetko lisäksi jotain? Todennäköisesti onnistuu!

Mistä webhotelli ja domain

Olen huomannut, että monet vasta perustetut yrityksetkin ovat jo hankkineet kotisivuilleen sivutilan webhotellin muodossa ja varanneet esimerkiksi .fi-verkkotunnuksen ennen kotisivujen tekijän etsimistä. Ja se on ihan fine, koska useimmat palveluntarjoajat tarjoavat perusmuotoisten WordPress-sivujen pyörittämiseen riittäviä webhotelleja.

Jos kuitenkin tarvitset suositteluja oikeasti hyvän webhotellin valintaan, autamme mielellämme!

Tässä kolme palveluntarjoajaa, joita voin yli 20 vuoden kokemuksella tällä hetkellä suositella:

  1. Zoner* ei ole ehkä halvin vaihtoehto, mutta ehdottomasti yksi luotettavimmista. Sen palvelimet sijaitsevat Suomessa, enkä edes muista koska ne olisivat viimeksi olleet pidempään alhaalla. Ja jos joskus tarvitset nopeaa apua, Zonerin asiakaspalvelu ei vastaa muutamassa päivässä tai tunnissa, vaan oikeasti minuuteissa (suosittelen käyttämään tähän chattia ;)
  2. Hostaan* on palveluntarjoaja, josta en ollut aiemmin kuullutkaan (ehkä siksi että yritys on perustettu vasta 2018), mutta jonka suositteluihin törmäsin jatkuvasti seuraamissani alan keskusteluissa. Niinpä avasin sieltä kokeeksi ensimmäisen webhotellini ja vakuutuin heti tilausvahvistusviestistä lähtien. Hostaanin ylläpitämät sivut latautuvat äärimmäisen nopeasti, ja aspa selvittelee tarvittaessa ongelmat nopeasti ja perinpohjin.
  3. Domainhotelli* on palveluntarjoaja, jolla minulla on suurin osa omista ja asiakkaiden sivuista, koska rakastan heidän hallintapaneeliaan. Omistajanvaihdoksen myötä se ei ole enää halvin, enkä pidä siitä, että suunnitelluista ja odottamattomista katkoksista ei tiedoteta millään kanavalla, mutta muutoin sen aspa kyllä vastailee mukavasti.

Tähdellä (*) merkityt linkit ovat suosittelulinkkejä, joiden kautta saan pienen komission tehdyistä varauksista. En milloinkaan suosittelisi palvelua, jota en itsekin käyttäisi.

Voisin listata tähän myös kymmenkunta palveluntarjoajaa, joita en käyttäisi vaikka siitä maksettaisiin. Webhotellikustannukset eivät ole oikea paikka säästää muutamaa euroa.

Kotisivujen hinta ja sen määräytyminen

Web-suunnittelu Pokis on kotitoimistosta käsin toimiva yhden miehen yritys ja uskallan väittää, että hinta-laatusuhteemme on markkinoiden parhaita, ellei paras.

Miksikö? Koska useimmat tarjouksemme ovat menneet hyväksyttynä läpi ja asiakkaaamme ovat poikkeuksetta olleet tyytyväisiä lopputulokseen.

Suuremmat, useita henkilöitä työllistävät mainostoimistot veloittavat samasta työstä jopa monikymmenkertaisia hintoja.

Web-suunnittelu Pokiksen hinnoissa ei ole ilmaa: me myymme osaamistamme, näkemystämme ja ennen kaikkea aikaamme.

Mikäli yhteisymmärrys syntyy nopeasti, hinta on alhainen. Mikäli vaatimukset muuttuvat projektin edetessä ja muutoskierrosten laskemisessa loppuu sormet, lopullinen hinta on auttamatta korkeampi.

Lähtökohtamme on, että asiakas pysyy kuitenkin aina ajan tasalla siitä, miten paljon työtunteja on kertynyt ja mitä niiden aikana on saatu aikaan.

Paljonko kotisivujen suunnittelu sitten maksaa?

Kotisivut ovat yrityksesi tärkein myynti- ja markkinointityökalu. Ne ovat sisältömarkkinoinnin ydin ja ykkösasia, jonka potentiaaliset asiakkaasi haluavat nähdä ennen ostopäätöstä tai edes ennen puhumista ihmiselle. Ne ovat tapa erottua kilpailijoista.

Kotisivujen hinta riippuu monesta tekijästä:

  • Luodaanko yksinkertaiset perussivut ilmaisteemalla, kolmannen osapuolen ulkoasulla vai täysin kustomoidulla ulkoasulla?
  • Mitä ominaisuuksia kotisivuilta vaaditaan? Ulkoasuun tehtävät muutokset, galleriat, lomakkeet, kartat, varauskalenterit, kieliversiot ja muut vaativat kaikki työpanosta.
  • Kuinka monta sisältösivua ja erilaista sivupohjaa tarvitaan? Kuka laittaa sisällöt sivuille?
  • Tarvitaanko logoa, kuvankäsittelyä, tekstien oikolukua ja/tai käsittelyä?
  • Muutoskierrosten määrä sekä muutosten laatu ja määrä.

Esimerkkihintoja:

  • Toiminimiyrittäjän käyntikortti-kotisivut ~ alk. 590 € + alv.
  • Pienyrittäjän perussivut 3-5 sisältösivulla ~ alk. 1090 € + alv.
  • Kokonaan kustomoidut kotisivut pk-yritykselle ~ 1490 € + alv.
  • WooCommerce-verkkokauppa  ~ alk. 2090 € + alv.

Pyydä tarjous kotisivujen suunnittelusta ja kerro, mitä tarvitset. Saatat yllättyä!