Verkkokaupan perustaminen

Oletko harkinnut verkkokaupan perustaminen ja tuotteiden myymistä netissä? Älä harkitse enää!

Suomi on jo pitkään ollut sähköisessä kaupankäynnissä muuhun Eurooppaan nähden jälkijunassa, mutta viime vuosina kauppa on kääntynyt jyrkkään nousuun:

“Suomalaiset ostivat viime vuonna verkosta tavaroita ja palveluita yhteensä yli 10 miljardilla eurolla. Kasvua edellisvuodesta kertyi 10 prosenttia. Verkkokauppa vähittäiskaupan tuotteilla kasvoi koko verkkokauppaa nopeammin.”TNS Gallup

Verkkokaupan edut, haitat ja riskit yritykselle

Verkkokaupan edut:

  • Ei maantieteellisiä esteitä, verkkokauppa mahdollistaa yrityksellesi laajemman asiakaskunnan
  • Verkkokauppa on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, joten asiakkaasi voivat tehdä ostoksia milloin tahansa
  • Asiakkaat voivat tehdä ostoksia missä tahansa netin välityksellä
  • Mahdollisuus ylläpitää laajempaa tuotevalikoimaa
  • Tuotetietojen päivittäminen on helppoa ja kustannustehokasta, vrt. esim. esitejakelut
  • Asiakastietojen kerääminen ja personoitu palvelu niiden perusteella
  • Toiminnan tehostuminen ja kustannussäästöt

Verkkokaupan haitat ja riskit:

  • Verkkokaupan perustamis- ja markkinointikustannuksia on hankala arvioida, koska jokainen projekti ja alan kilpailutilanne on erilainen
  • Lisäarvon tuominen ja erottuminen muista kaupoista voi olla haastavaa
  • Verkkoliiketoiminnan ymmärtäminen ja kannattavaksi saaminen voi olla joskus hankalaa

Ratkaisut:

  • Panosta verkkokauppaasi. Pelkkä verkkokaupan pystyttäminen ei juuri koskaan riitä, vaan sen ylläpitäminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.
  • Mieti miten erotut kilpailijoista ja mitkä ovat kilpailuvalttejasi:
    • Panosta ulkoasuun
    • Panosta sivurakenteeseen ja käytettävyyteen
    • Panosta On-Page -optimointiin
    • Näytä enemmän ja korkealaatuisempia tuotekuvia ja näytä niitä useammasta kuvakulmasta
    • Kirjoita paremmat tuotekuvaukset ja copyt
    • Mahdollista ostoskorin tallentaminen
    • Kerää sähköpostiosoitteita ja tee sähköpostimarkkinointia
    • Kehota asiakasta palaamaan ostoksille
    • Hyödynnä kuluttajaetuja (erikoistarjoukset, kampanjat, uudet tuotteet, alennuskoodit, ilmainen toimitus jne.)
    • Kehota asiakkaita arvostelemaan tuotteita
    • Kehitä kaupan hakutoimintoa
    • Kerro kuka olet, missä olet ja miten sinuun saa yhteyden. Kerro puhelinnumero ja lisää chat-toiminto.
    • Tarjoa enemmän maksutapoja
    • Tarjoa enemmän toimitustapoja
    • Tarjoa maailman parasta asiakaspalvelua
    • Mainosta Googlessa ja Facebookissa
    • Markkinoi somessa
    • Päivitä kaupan sisältöä koko ajan ja jatkuvasti
    • Testaa, testaa ja testaa. Vertaile tuloksia.
    • jne jne.

Autamme verkkokauppa-asioissa

Kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu, pysy mukana kilpailussa!

  • Rakennamme yrityksellenne nykypäivän vaatimuksiin istuvan verkkokaupan
  • Toteutamme verkkokaupan tarpeisiinne parhaiten soveltuvalla ohjelmistolla, jonka avulla verkkokaupan päivittäminen on helppoa
  • Suunnittelemme verkkokauppalle yrityksenne imagoa vastaavan nykyaikaisen ja tyylikkään ulkoasun
  • Lisäämme verkkokauppaanne käytetyimmät verkkopankkien maksupainikkeet ja
  • Markkinoimme valmista verkkokauppaa

Verkkokauppaohjelmiston valinta

Verkkokauppa-alusta (ohjelmisto) valitaan pitkäksi ajaksi eteenpäin ja se voi olla suurin yksittäinen investointi verkkokaupan perustamisessa. Siksi ohjelmisto kannattaa valita huolella.

Kiinnitä ohjelmiston valinnassa huomiota ainakin näihin:

  • Helppokäyttöinen ohjelmisto. Kaikki verkkokauppaohjelmistot ovat erilaisia. Lähtökohtaisesti suomalaiset verkkokauppapalvelut ovat helppokäyttöisimpiä. Suosituilla alustoilla on puolellaan iso yhteisö ja sieltä saatava tuki.
  • Hinnoittelumalli. Oletko valmis sitoutumaan kuukausimaksulliseen ohjelmistoon tai maksamaan kertaluonteisen lisenssimaksun vai haluatko ilmaisen, avoimeen lähdekoodiin perustuvan ohjelmiston?
  • Kuinka paljon teillä on tuotteita? Jotkut kuukausimaksullisuuteen perustuvat verkkokauppapalvelut ovat jopa ilmaisia jos myytäviä tuotteita on vähän. Joidenkin ohjelmistojen käyttäminen on hankalampaa jos myytäviä tuotteita on tuhansia.
  • Mitä maksutapoja tarvitaan? Laskun lisäksi on suositeltavaa, että verkkokauppaan voidaan integroida ainakin yleisimpien verkkopankkien maksupainikkeet sekä VISA, Mastercard ja Klarna-lasku. Vaikkei maksutapoja otettaisi käyttöön heti, on hyvä tarkistaa ohjelmiston tuki niille etukäteen. Katso tästä maksutapojen vertailu.
  • Tarvitsetteko integraatioita muihin järjestelmiin? Kaikki ohjelmistot eivät taivu suoriin integraatioihin esim. varasto-, kirjanpito- ja toiminnanohjausjärjestelmiin.

Kerro meille mitä ominaisuuksia tarvitsette, suosittelemme tarpeisiinne parhaiten sopivaa ohjelmistoa ja annamme teille lyömättömän tarjouksen verkkokaupan toteutuksesta!

Verkkokauppapalvelu:

  • Valmis alusta, jota käytetään selaimella web-käyttöliittymän kautta. Lähes aina kuukausimaksullisia.
  • Esimerkiksi MyCashflow, Wosbee, Omaverkkokauppa, Suomalainen verkkokauppa ja Kotisivukone
  • Etuina helppo käyttöönotto ja ennakoitavat kulut
  • Huonoina puolina kuukausihinnoittelu, ei mahdollisuutta räätälöintiin ja sitoutuminen samaan palveluntarjoajaan

Verkkokauppatuote:

  • Omalle tai vuokrapalvelimelle asennettava ohjelmisto. Saatavilla sekä maksullisia että avoimeen lähdekoodiin perustuvia ratkaisuja.
  • Esimerkiksi Magento, osCommerce, Clover Shop, Zen Cart, PrestaShop ja Virtuemart
  • Etuina avoimeen lähdekoodin perustuvat, ilmaiset tuotteet, jotka ovat räätälöitävissä ja laajennettavissa. Verkkokauppatuotteet kehittyvät nopeasti ja niillä on laaja yhteisön tuki.
  • Suurin osa tuotteista tehty Yhdysvaltain markkinoille. Käyttöönotto ja muokkaus vaatii usein ulkopuolista apua. Integrointi muihin järjestelmiin voi tuoda lisäkustannuksia.

Kuinka paljon verkkokauppa maksaa?

Verkkokaupan perustamiskustannukset vaihtelevat merkittävästi riippuen mm. valittavasta verkkokauppasovelluksesta, käyttöoikeus- ja kuukausimaksuista, webhotelli- ja verkkotunnusmaksuista sekä suunnittelutyöstä.

Alla suuntaa antava esimerkki kustannuksista:

  • Webhotelli (palvelintila): 100 € / vuosi
  • Fi-verkkotunnus (domain): 12 € / vuosi
  • Verkkokauppasovellus:
    • Ohjelmistolisenssi (ikuinen): 0 – 1 500 € tai
    • Palvelun käyttöoikeus-/kuukausimaksut: 29 – 149 €/kk tai
    • Open Source -ohjelmisto: 0 €
  • Maksutavat:
    • Pelkkä lasku: 0 € tai
    • Suomen Verkkomaksut: 59 €/kk, transaktiomaksu 0,35 – 0,50 € sekä provisio 2-3 % tai
    • Checkout: 25-45 €/kk, transaktiomaksu 0,35 € sekä provisio 2 %
  • Suunnittelukulut:
    • Verkkokauppaohjelmiston asennus ja konfigurointi
    • Ulkoasun suunnittelu
    • Verkkomaksupainikkeiden asennus
    • Sisällön laittaminen sivuille
    • Integrointi muihin järjestelmiin
    • Hinta yleensä alkaen 1 500 €
  • Markkinointikulut: 0 € – rajattomasti /kk (päätä oma budjettisi)

Verkkokauppaprojektin eteneminen

  1. Lähetä tarjouspyyntö ja kerro tarpeistanne
  2. Vastaamme tarjouspyyntöön
  3. Luomme vaatimusmäärittelyn, suosittelemme teille verkkokauppaohjelmistoa ja annamme tarjouksen
  4. Tarjouksen ja vaatimusmäärittelyn hyväksyminen
  5. Lähetämme teille ulkoasuehdotelman (tai useampia) toiveidenne mukaisesti
  6. Mahdolliset korjaukset ulkoasuun ja hyväksyntä
  7. Webhotellin ja verkkotunnuksen varaus yrityksenne nimiin
  8. Verkkokauppaan tulevan materiaalin, kuten tekstin ja kuvien, toimittaminen (ei tuotteet)
  9. Suunnittelu, koodaus ja toimitetun sisällön laittaminen sivuille
  10. Käytön opastus
  11. Verkkokaupan julkaisu

PYYDÄ ILMAINEN TARJOUS

Kuvaile mahdollisimman tarkasti mitä tarvitsette ja pyydä ilmainen tarjous.