SEO

Kaikkea hakukoneoptimointiin (SEO) liittyvää: uutisia, Googlen algoritmipäivityksiä, oppaita, ohjeita, vinkkejä ja muuta!

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue lisää
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue lisää
18.2.2022
Mitä Googlen core-päivitykset ovat ja mitä ne muuttavat?

Google julkaisee päivittäin yhden tai useampia päivityksiä hakualgoritmeihinsa tarkoituksenaan tehdä hakutuloksistaan jollain tapaa parempia. Useimmat päivityksistä eivät ole mitenkään havaittavissa. Joskus algoritmipäivitys on selkeämmin huomattavissa ja se on sivustojen omistajille, […]

Lue lisää
8.2.2022
Mikä on Googlen E-A-T?

E-A-T tarkoittaa hakukoneoptimoinnissa asiantuntemusta, auktoriteettia ja luotettavuutta. Käsite on avattu yksityiskohtaisesti Googlen laadunarvioijien ohjeissa. Hyvän E-A-T:n osoittaminen sekä verkkosivustolla että sen ulkopuolella voi parantaa sivuston sijoituksia hakutuloksissa. Lyhenne E-A-T tulee […]

Lue lisää
4.2.2022
Onko nofollow-linkeistä hyötyä hakukone­optimoinnissa?

Ajan ja resurssien käyttäminen paluulinkkien hankkimiseen verkkosivustollesi on varsin mälsää puuhaa, etkä todennäköisesti saavuta sillä mitään tuloksia vielä päiviin, viikkoihin tai edes kuukausiin. Lopulta saatat huomata, että iso osa saamistasi […]

Lue lisää
8.12.2021
Title-tagi ja parhaat käytännöt

Hyvän otsikon kirjoittaminen olennainen taito jokaiselle, joka tekee hakukoneoptimointia. Miksikö? Koska se on ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät hakutuloksissa ja yksi tärkeistä tekijöistä, joita Google käyttää arvioidessaan sivun aihetta. Mikä […]

Lue lisää
17.11.2021
Googlen tärkeimmät algoritmipäivitykset

Google päivittää algoritmejaan jatkuvasti. Useimmat algoritmipäivityksistä ovat pieniä ja vaikuttavat vain pieneen osaan käyttäjistä. Mutta silloin tällöin Google kertoo tehdeensä algoritmeihinsa niin perusteellisia muutoksia, että sillä on vaikutuksia useimpiin verkkosivustoihin […]

Lue lisää
16.11.2021
Kannattaako blogissa sallia kommentointi?

Oletko harkinnut kommentoinnin estämistä blogissasi? Niin minäkin. Blogikommenttien moderointi on aikaa vievää, ja onko se lopulta edes kaiken vaivan arvoista? Tässä jutussa käsittelemme kommentoinnin mahdollistamista ja estämistä muutamasta näkökulmasta. Kommentointi­mahdollisuuden […]

Lue lisää
2.9.2019
Responsiivinen web-suunnittelu

Olen pistänyt merkille, että yhä useampi asiakkaista on tehnyt ennen tarjouksen pyytämistä taustatyötä ainakin sen verran, että tietävät vaatia uusilta verkkosivuiltaan responsiivisuutta. Tämä on liiketoiminnan kannalta erittäin valveutunutta ja hienoa […]

Lue lisää
1.8.2014
Luonnottomia sivustoon johtavia linkkejä... ja sen korjaaminen

Sain toukokuussa 2014 ensimmäistä kertaa Googlen Verkkovastaavan työkaluista ilmoituksen, että erääseen omistamaani sivustoon johtaa luonnottomia linkkejä. Tämä tarkoittaa siis, että Googlen mielestä olen joko ostanut linkkejä tai osallistunut PageRankiin vaikuttaviin […]

Lue lisää