Politiikkaan pyrkivät kohtaavat aina haasteen “miten erottua joukosta?” Ehdokkaana rakennat omaa henkilöbrändiä, joka on maineen ja imagon kokonaisuus. Se on oman itsesi markkinointia ja erilaistamista.

Rakenna totuudenmukainen henkilöbrändi olemalla oma itsesi ja erotu sillä. Henkilöbrändin tarkoitus on erottaa sinut muista ehdokkaista, joten unohda puolueesi käyttämät vaalilauseet, tyhjänpäiväiset sloganit ja mantrat. Sen sijaan:

  1. Kerro kuka olet, mitä osaat, missä olet hyvä ja mitä olet tehnyt aiemmin
  2. Miksi haluat mukaan ja miksi asia on intohimosi
  3. Mitkä ovat arvosi ja vaaliteemasi
  4. Mitkä ovat lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteesi
  5. Mitkä ovat vahvuutesi ja heikkoutesi
  6. Miten muut ihmiset kuvailisivat sinua
  7. Miksi olisit paras valinta

Verkkokampanjointi on koko ajan tärkemmässä osassa. Tee imagostasi näkyvä niin henkilökohtaisella tasolla kuin netissäkin. Netti tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia oman itsensä brändäykseen.

Kotisivut ehdokkaalle

Suunnitellaan ehdokkaalle asialliset ja tyylikkäät kotisivut omalla domainilla (etunimisukunimi.fi). Sivuille rakennetaan henkilökuva ehdokkaasta: esitellään hänet kuvin ja tekstein, kuvaillaan vaaliteemoja sekä kerrotaan miksi juuri hän olisi hyvä valinta. Sivut suunnitellaan ehdokkaan näköisiksi ja yhteydenotto tehdään mahdollisimman helpoksi.

Sivujen titleissä, otsikoissa, väliotsikoissa ja tekstisisällössä painotetaan tärkeitä avainsanoja (esim. eduskuntavaalit, kunnallisvaalit, seurakuntavaalit), jolloin ne löytyvät kyseisillä hauilla hakukoneista.

Sisältöä ehdokkaan sivuille

Sisältö on jälleen kerran kuningas. Sisällön suunnittelussa keskitytään myymään ehdokas kävijälle. Laimeiden sloganien ja ympäripyöreiden korulauseiden sijaan tarjotaan konkreettisia vastauksia kävijöiden tärkeimpiin kysymyksiin:

  • Miksi juuri tämä ehdokas on pätevä tähän tehtävään?
  • Miten juuri tämä ehdokas voi toimia äänestäjän hyväksi tässä tehtävässä?
  • Miksi juuri häntä kannattaa äänestää?

Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, videot vielä enemmän. Myös suositukset ja tukiryhmät toimivat.

Linkkien rakentaminen

Linkkien rakentaminen on osa hakukoneoptimointia. Hankitaan linkkejä arvostetuilta sivuilta, jolloin sivut saavat painoarvoa Googlelta ja sijoittuvat korkeammalle hakutuloksissa.

Näin ehdokkaan sivut löytyvät paremmin ja niille saadaan mahdollisimman paljon kävijöitä ja näkyvyyttä.

Blogi

Ehdokkaan blogissa kerrotaan ajankohtaisista asioista, kuten mitä mieltä ehdokas on päivän polttavista kysymyksistä ja missä ehdokas on tavattavissa.

Blogia päivitetään niin usein kuin mahdollista. Usein päivittyvä sisältö sitouttaa kävijöitä ja hakukoneetkin suosivat tiheästi päivittyvää sisältöä.

Sosiaalinen media

Ehdokkaalle luodaan oma sivu Facebookiin ja sivulle aletaan rakentamaan fanipohjaa. Facebook integroidaan liitännäisillä tiukasti kotisivuihin. Mikäli aikaa riittää ollaan tietysti mukana myös Twitterissä ja muualla somessa.

Keskustelu ja nettipresenssi

Ehdokas osallistuu aktiivisesti keskusteluun ja vastaa avoimesti kysymyksiin niin omien sivujen kommenteissa, keskustelufoorumeilla sekä Facebookissa ja muualla sosiaalisessa mediassa. Internet on täynnä kysymyksiä, joihin ehdokas voi tarjota vastauksia omilla sivuillaan.

Google-ilmoitusten avulla saat lähes reaaliaikaisesti tietoa mitä sinusta puhutaan netissä.

Sivujen markkinointi

Suunnitellaan Google-markkinointikampanja, jolla saadaan sivuille lisää kävijöitä ja näkyvyyttä. Avainsanatukimuksella selvitetään ensin mitä ihmiset hakevat. Kampanja kohdistetaan näihin hakusanoihin ja haluttuun vaalipiiriin.

Facebook-markkinointikampanja voidaan kohdistaa edellisten lisäksi pelkästään äänestysikäisiin. Facebook-markkinoinnilla voidaan hankkia joko tykkäyksiä, seuraajia tai lisää kävijöitä kotisivuille.

Vaalikoneet

Ehdokas vastaa kaikkiin mahdollisiin vaalikoneisiin niin pian kuin mahdollista. Profiileihin lisätään kuva ja linkki kotisivuille. Vaalikonekysymyksissä viitataan kotisivuille jos sieltä löytyy lisätietoa aiheesta. Ellei löydy, sitä voidaan luoda.

Lähteitä: