Facebook-mainonta

Facebook on Googlen ja YouTuben jälkeen maailman toiseksi suosituin verkkosivusto. Suomessa se on suurin sosiaalinen media ja YouTubea suositumpi.

Viimeisen vuoden aikana Facebook on menettänyt hieman suomalaisia käyttäjiään, mutta esimerkiksi kesäkuussa 2019 sitä käytti reilut 2,6 miljoonaa suomalaista eli liki puolet koko väestöstä. Käyttäjistä 54 % on naisia ja 46 % miehiä. Suurin ikäryhmä on 25-34 -vuotiaat (610 000).

Käyttäjämäärä ei silti ole kaikki kaikessa, vaan Facebookin saama huomioarvo. Suomalaiset käyttävät somessa aikaa keskimäärin 57 minuuttia päivässä. Monille Facebook on internet ja Facebook-sivu organisaation, yrityksen, brändin, julkkiksen tai urheiluseuran julkinen preesens.

Tykkääjät saavat FB-sivun päivityksiä uutisvirtaansa ja yritys huomion lisäksi mahdollisuuden mainostaa, kerätä tietoa ja keskustella “faniensa” kanssa.

Facebook on yksi tehokkaimmista markkinointikanavista internetissä ja sen avulla voidaan ainakin teoriassa saavuttaa lähes yhtä suuri yleisö kuin Google-mainonnallakin.

Onko kohderyhmäsi Facebookissa?

Vastaus: Luultavasti on.

NapoleonCatin mukaan suomalaisia Facebook-käyttäjiä on kaikissa ikäryhmissä, eniten 25-34- ja 35-44 -vuotiaissa. Kohderyhmän iästä riippumatta heitä siis kyllä riittää. Naisia ja miehiä on kutakuinkin yhtä suuri osuus käyttäjistä.

Facebook-käyttäjät Suomessa 06/2019

Facebook-markkinoinnin etuja ja haittoja

Kuten kaikilla mainostusmuodoilla, myös Facebook-markkinoinnilla on omat etunsa ja rajoitteensa, jotka kannattaa huomioida ennen markkinoinnin aloittamista.

Edut:

  • Laaja yleisö. Useimmat yritykset haluavat tavoittaa mahdollisimman suuren yleisön. Facebookin kautta voit tavoittaa teoriassa noin 2,6 miljoonaa suomalaista. Olet ja näyt siellä, missä asiakkaasikin ovat.
  • Kohdistaminen. Mainostajan ei tarvitse käyttää aikaa ja rahaa kohdistaakseen mainonta kaikille käyttäjille, vaan hän voi keskittyä ihmisiin, jotka voisivat olla kiinnostunut hänen myymistään tuotteista tai palveluista. Facebook tarjoaa laajan valikoiman kohdistusmahdollisuuksia. Voit kohdistaa mainokset sijainnin, iän, sukupuolen, harrastukset, kiinnostuksen kohteet, siviilisäädyn ja lukuisien muiden kriteerien perusteella.
  • Sopii pienellekin budjetille. Televisio- tai radiomainonnan aloittaminen vaatii merkittävän mainosbudjetin, kun taas Facebookissa minimi päiväbudjetti on 1 euro. Voit vaikuttaa myös klikkihintoihin.
  • Joustavuus. Voit lisätä mainokseen kuvan, lyhyen tai pidemmän tekstin, videon, tapahtuman, tuotteen tai julkaisun, mikä tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia mainoksen suunnitteluun. Mainosmuodot toimivat myös kaikilla mobiililaitteilla.
  • Helppokäyttöisyys. Facebook-kampanjan käynnistäminen on suhteellisen helppoa, eikä siihen välttämättä tarvita ammattilaisen apua.

Haitat:

  • Aikaisemmin Facebookissa sai orgaanista näkyvyyttä ilmaiseksi, mutta nykyään kaikki näkyvyys on pay-to-play eli maksullista. Jotta markkinointi olisi tehokasta, Facebook-sivua joutuu päivittämään jatkuvasti. Tämän lisäksi alustan algoritmit rajoittavat viestien näkymistä, joten vain osa tykkääjistä näkee sivupäivitykset.
  • Kilpailu on kovaa, koska kilpailijoiden matkiminen on helppoa, ja kova kilpailu nostaa klikkaushintoja. Yritysten on helppo seurata kilpailijoidensa markkinointia omalla tai feikkiprofiililla.
  • Jokainen yritys kohtaa tyytymättömiä asiakkaita ennemmin tai myöhemmin. Närkästyneiden asiakkaiden sivuille jättämät arvostelut ja kommentit vaikuttavat helposti yrityksen maineeseen – masinoiduista lokakampanjoista puhumattakaan.

Mitä ja miten Facebookissa voi markkinoida

  • Voit mainostaa oman yrityksen, tuotteen tai palvelun Facebook-sivua (hankkia tykkäyksiä ja seuraajia viestinnällesi).
  • Voit mainostaa myös suoraan omia kotisivujasi tai verkkokauppaasi (suora liikenne).
  • Voit käyttää videoita, tarjouksia, liidejä, canvaksia, tuotekaruselleja ja monia muita mainostyyppejä, joista jokaisella on omat etunsa.
  • Voit käyttää sosiaalisia mainostuskeinoja: “Kaverisi tykkää jo tästä, miksi et sinäkin?”
  • Voit luoda omia kyselyitä.

Mainosten kohdentaminen

Facebook-markkinoinnissa voidaan määritellä erittäin tarkasti kenelle mainoksia näytetään. Mainosten targetointi eli kohdentaminen voidaan tehdä peräti 27 eri kriteerin perusteella. Voit kohdentaa mainoksen esimerkiksi tietyssä kaupungissa tai alueella asuviin käyttäjiin tai tietystä sivusta tai harrastuksesta pitäviin käyttäjiin. Kohdentaminen onnistuu myös iän, koulutuksen, sukupuolen ja muiden demografisten tietojen perusteella.

  • Sijainti (maa, lääni tai kaupunki)
  • Avainsana (kiinnostuksen kohteet, harrastukset, suosikkikirjat, tv-ohjelmat, elokuvat ym.)
  • Suhteiden (tietystä sivusta, ryhmästä, sovelluksesta tai tapahtumasta pitävät)
  • Parisuhdestatus (sinkut, parisuhteessa, avioliitossa, avoliitossa tai kihloissa olevat)
  • Ikä
  • Syntymäpäivä
  • Koulutus
  • Sukupuoli
  • Työpaikka
  • Kieli

Vinkkejä Facebook-markkinointiin

  • Määritä tavoitteet. Onko kampanjan tavoitteena myynti, rekisteröityminen vai tykkääjien hankkiminen yrityksen Facebook-sivulle?
  • Kohderyhmän määrittely. Älä markkinoi kaikille FB-käyttäjille, vaan kohdenna sellaisiin käyttäjiin, jotka saattaisivat olla kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista ja palveluista. Jos sinulla on parturi-kampaamo Rovaniemellä, älä tuhlaa rahaa markkinoimalla helsinkiläisille.
  • Mieti sanomaasi. Facebook-mainoksen tekstin tulee olla lyhyt ja ytimekäs.
  • Mieti mitä tarjoat faneillesi? Mitä hyötyä heille on siitä? Käytä toimintakehotteita (call-to-action) ja tarjoaa toiminnasta porkkanaa.
  • Valitse mainokseen hyvä kuva, joka tukee sanomaasi.
  • Maksa vain klikkauksista, älä impressioista eli mainosnäytöistä.
  • Tarjoa klikkauksista ensin ehdotettua alempaa hintaa.
  • Aikatauluta mainosten näyttäminen jos siihen on perusteita.
  • Testaa useampaa mainosta ja katso mikä toimii parhaiten.
  • Optimoi kampanjan aikana!

Tehokkuuden seuraaminen

Facebookin mainosraporttien kautta voidaan seurata mainosten tehokkuutta reaaliajassa. Sivulta näkee suoraan kuinka moni on nähnyt mainoksesi, klikkausprosentin ja -määrät, mainoskattavuuden sekä tähän asti käytetyn budjetin ja paljonko budjetista on vielä jäljellä.

Mikäli liikenne ohjataan kotisivuillesi tai verkkokauppaasi, kannattaa sivuilla olla jokin analytiikkapalvelu, kuten Google Analytics tai Snoobi. Analytiikkapalveluilla näet suoraan kuinka paljon kävijöitä Facebook-markkinointi on sivuillesi tuonut.

Analytiikkapalveluun voidaan lisäksi määritellä tavoitteet, joiden avulla voidaan seurata kuinka monta prosenttia kävijöistä konvertoituu asiakkaaksi.

Paljonko Facebook-mainonta maksaa?

Facebook-mainonnassa päätät budjetin ja aikataulun itse. Mitä isompi budjetti on, sitä enemmän sillä tavoitetaan kohderyhmää ja saavutetaan tavoitteita. Budjetti voi olla joko päiväbudjetti (kuinka paljon olet valmis käyttämään mainostamiseen per päivä) tai kokonaisbudjetti (suurin summa, jonka olet valmis käyttämään koko kampanjan aikana). Kampanja-aika voi olla esimerkiksi viikko, kuukausi tai vuosi.

Mitä budjetilla saavutetaan riippuu kampanjalle asetettavista tavoitteista, jotka voivat olla esim. brändin tunnettavuuden parantaminen, liikenne, sitoutuminen, sovelluksen asentaminen, videon näyttö tai verkkokaupassa vierailu.

Kuinka paljon yhden tavoitteen saavuttaminen kuluttaa budjettia on lähes mahdotonta arvioida etukäteen, koska se riippuu kohdentamisesta ja sen hetkisestä kilpailutilanteesta. Mutta sitä voidaan kokeilla.

Jos tavoitteena on esimerkiksi kävijöiden saaminen sivuille, voidaan budjetinmäärittelyvaiheessa asettaa manuaalinen tarjous, jolloin Facebook ehdottaa kilpailukykyistä hintaa klikkaukselle. Usein toimiva ja kohderyhmää tavoittava kampanja saadaan aikaiseksi Facebookin ehdottamaa pienemmällä hintatarjouksella.

Hinta määräytyy huutokauppaperiaattella, joten se voi vaihdella. Mitä useampi muu mainostaja tavoittelee samaa kohderyhmää, sitä korkeampi hinta sille muodostuu.

Mitä tarjoamme?

Antamienne pohjatietojen perusteella suunnittelemme Facebook-kampanjan ja määrittelemme sille budjetin, kampanja-ajan ja kohderyhmän. Suunnittelemme kohderyhmälle suunnatut kuva- ja tekstimainokset, ja lähetämme loppuraportin sähköpostitse.

Peruspalvelun hinta on 290 € + alv.

Lisäpalveluna tarjoamme kampanjan optimointia sen aikana hintaan 62 € + alv/alkava tunti. Lisäpalveluihin voivat kuulua erilaisten mainosten suunnittelu, mainosten välinen A/B split testaus sekä eri mainostyyppien ja kohderyhmien kokeileminen.

Lisäpalveluiden hinta on 62 € + alv/alkava tunti.

Kampanjan budjetti ja peruspalvelun hinta veloitetaan aina etukäteen. Lisäpalveluista voidaan sopia erikseen.

PYYDÄ ILMAINEN TARJOUS

Kuvaile mahdollisimman tarkasti mitä tarvitsette ja pyydä ilmainen tarjous.