Title-tagi ja parhaat käytännöt

Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
Julkaistu:  8.12.2021. Päivitetty:  8.12.2021.

Hyvän otsikon kirjoittaminen olennainen taito jokaiselle, joka tekee hakukoneoptimointia. Miksikö? Koska se on ensimmäinen asia, jonka käyttäjät näkevät hakutuloksissa ja yksi tärkeistä tekijöistä, joita Google käyttää arvioidessaan sivun aihetta. Mikä title-tagi on ja mitkä ovat parhaat käytännöt sen käytössä?

Mikä title-tagi on?

Otsikkolinkki on Google-haun ja lukuisten muiden sivustojen käyttämä hakutulosten otsikko, joka toimii linkkinä verkkosivustolle. Google määrittää otsikkolinkin automaattisesti, mutta voit vaikuttaa siihen määrittämällä sivulle sisältöä hyvin kuvaavan <title>-tagin.

Jos tarkastelet minkä tahansa sivun lähdekoodia, löydät sen head-osiosta title-tagin, joka näyttää suurin piirtein tältä:

<title>Tämä on esimerkkiotsikko - Esimerkki.fi</title>

HTML-merkintäkielessä <title> määrittää sivun otsikon. Se on vaadittu tagi HTML-dokumentissa ja dokumentissa voi olla vain yksi <title>-tagi.

<title>-elementti:

  • Määrittää otsikon selaimen työkalupalkissa
  • Antaa selaimen suosikkeihin lisätyille sivuille otsikon
  • Näyttää sivun otsikon hakukoneen hakutuloksissa

Lisäksi se näkyy otsikkolinkkinä, kun sivu jaetaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

W3Schools näyttää suosittelevan pidemmän <title>-tagin kirjoittamista (kuitenkin enintään 50-60 merkkiä), mutta esimerkiksi yllä linkkaamani sivun title-tagi on vain kolmen sanan mittainen.

Itse asiassa syy, miksi aloin kirjoittamaan tätä juttua on, että pohdin tänään sivuston nimen poistamista erään verkkosivuston title-tagien lopusta, ja aloin googlettamaan title-tagin parhaita käytäntöjä hakukoneoptimoinnissa.

Katsotaanpa ensin, mitä Google suosittelee.

Googlen parhaat käytännöt kuvaavan title-tagin kirjoittamiseen

Google Search Central kertoo, miksi title-tagit ovat tärkeitä:

  • Title-tagit ovat tärkeitä, jotta käyttäjät saavat nopean käsityksen hakutulosten sisällöstä ja siitä, miksi se liittyy heidän hakuunsa.
  • Title-tagit ovat ensisijainen tieto, jota ihmiset käyttävät päättäessään, mitä hakutulosta he napsauttavat.

Googlen parhaat käytännöt title-tagien kirjoittamiseen:

  • Varmista, että joka sivulla on <title>-elementti.
  • Kirjoita <title>-elementille kuvaava ja ytimekäs teksti. Vältä epämääräisiä kuvauksia, kuten "etusivu" tai "profiili".
  • Vältä tarpeettoman pitkää tai monisanaista tekstiä, koska se luultavasti katkaistaan hakutuloksissa.
  • Vältä avainsanojen liikakäyttöä (engl. keyword stuffing). Avainsanalistaukset otsikossa, kuten "Foobar, foo bar, foobars" eivät auta käyttäjää.
  • Vältä toistavaa ja ylimääräistä tekstiä <title>-elementeissä. On tärkeää, että jokaisella sivulla on ainutlaatuinen, selkeä ja kuvaava otsikko. Vältä pitkiä tekstejä, joiden title vaihtelee sivulta toiselle vain yhdellä sanalla.
  • Kirjoita <title>, joka vastaa sivun todellista sisältöä. Esimerkki: Sisällytä sana video titleen vain jos kyseisellä sivulla todella on video.
  • Nimeä titlet ytimekkäästi: Esimerkki: <title>ExampleSocialSite - a place for people to meet and mingle</title>.
  • Harkitse sivuston nimen lisäämistä jokaisen <title>-elementin alkuun tai loppuun erotettuna erottimella, kuten yhdysviivalla, kaksoispisteellä tai pystyviivalla.
  • Varo estämästä hakukoneiden indeksoimista esim. robots.txt-tiedostolla.

Miten Google luo otsikkolinkit hakutulossivulla

Googlen otsikkolinkkien luominen on automatisoitua ja siinä huomioidaan sekä sivulla oleva sisältö että muualla verkossa olevat viittaukset sille.

Huomaathan, että vaikka Google kutsuu hakutulossivujen otsikkoja otsikkolinkeiksi, niitä ei tule sekoittaa sivun otsikkoon, eli esimerkiksi ensimmäistä nähtävää <h1>-tagia sivulle klikkaamisen jälkeen.

Google käyttää seuraavia lähteitä määritellessään otsikkolinkkejä:

  • <title>-elementin sisältö
  • Sivulla näkyvä pääotsikko tai otsikko
  • Otsikkoelementit, kuten <h1>
  • Muut suuret ja näkyvät sisältöelementit
  • Sivun muu sisältö
  • Ankkuriteksti sivulla
  • Sivulle osoittavien linkkien teksti

Yleisiä virheitä title-tageissa

Lainataan nyt vielä viimeinenkin kappale Google Search Consolesta, koska nämä ovat tärkeää tietoa:

Tyypillisiä Googlen näkemiä virheitä title-tageissa:

  • Puolikkaat title-elementit, esim. <title>| Sivuston nimi</title>
  • Vanhentuneet title-elementit, esim. <title>Vuoden 2020 hakukriteerit | Yliopisto X</title>
  • Epätarkat title-elementit, esim. <title>Suuret pehmolelut, nallekarhut, jääkarhut | Sivuston nimi</title>
  • Samat title-elementit useilla alasivuilla

Google voi korjata löytämiään virheitä title-tageissa ja alkoi itse asiassa korvaamaan title-tageja h1-tageilla enemmän elokuussa 2021.

Mikä on title-tagin merkitys hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneoptimoinnissa title-tagin merkitys on saada käyttäjä klikkaamaan sitä Googlen hakutulossivulla eli saada sivustolle enemmän kävijöitä.

Title-tagi on yksi lukuisista signaaleista, joita Google käyttää sivustojen järjestämiseen hakutuloksissaan.

Yoast-optimointilisäosan sivuilla nostetaan esiin mielenkiintoinen pointti: Vaikka sivusto sijoittuisi hakutuloksissa hyvin, mutta kukaan ei klikkaa sitä, johtuen esimerkiksi huonosta title-tagista, sivuston sijoitukset voivat alkaa ajan myötä tippumaan. Havainto toimii myös päinvastoin: jos sivusto sijoittuu hakutuloksissa aluksi heikosti, mutta ihmiset klikkaavat sitä, voivat hakutulokset alkaa ajan myötä parantumaan.

Sivuston nimi title-tagissa

Palaan vielä syyhyn, miksi aloin kirjoittamaan tätä juttua, eli onko hakukoneoptimoinnin kannalta merkitystä sisältyykö sivuston nimi title-tagiin.

Voisin tietysti itse A/B-testata asiaa ja selvittää, onko sivuston nimellä vaikutusta klikkausmääriin, mutta se vaatisi valtavan määrän aikaa ja dataa, jotta tulos olisi lähelläkään luotettavaa.

Onneksi muut ovat jo testanneet. :)

Etsyn mukaan lyhyet titlet toimivat pidempiä paremmin. Tämä voi johtua siitä, että lyhyillä paremmin kohdistetuilla titleillä on suurempi prosentuaalinen todennäköisyys vastata kenen tahansa käyttäjän Google-hakua. Hyvin kohdistetut title-tagit ovat lisäksi tekstillisesti samankaltaisia kuin yleiset hakutermit, jolloin prosentuaalinen osuma Googlen hakutermeihin on korkeampi. Etsy kuitenkin huomauttaa, että eri strategiat erilaisilla verkkosivustoilla toimivat todenänäköisesti parhaiten.

Myös Moz on tehnyt mielenkiintoisia havaintoja kokeiluissaan:

  • Kategorian nimen poistaminen blogiartikkelin titlestä kasvatti klikkauksia 20 prosenttia.
  • Brändin nimen poistaminen blogiartikkelin titlestä vähensi klikkauksia 4 prosenttia.

Mozin mukaan 4 tekijää vaikuttaa siihen, kannattaako sivuston nimi säilyttää titlessä:

  1. Brändin tunnettuus. Tunnetut brändinimet toimivat titleissä lähes aina paremmin.
  2. Relevanssi. Onko sivuston nimi olennainen käyttäjien tekemien hakujen kanssa?
  3. Pituus. Pitkästä tekstistä on lähes aina enemmän haittaa kuin hyötyä ja pitkä title voi vaikuttaa titlen merkityksellisyyteen.
  4. Klikattavuus. Sanat, kuten "tarjous", "ilmainen", "2022" ja "uusi" voivat parantaa napsautussuhdetta.

Lisää juttuja aiheesta

20.6.2022
Mikä on paluulinkki?
Jukka Peltoperä

Paluulinkki on kaikessa yksinkertaisuudessaan linkki yhdeltä verkkosivustolta toiselle verkkosivustolle. Yleensä käsitteellä viitataan tietyn sivuston paluulinkkeihin eli kyseiselle verkkosivulle muilta verkkosivustoilta osoittavia linkkejä. Google ja muut hakukoneet käyttävät paluulinkkien määrää, laatua […]

Lue juttu
10.5.2022
Mikä on halvin webhotelli?
Jukka Peltoperä

Web-suunnittelijana sanon aina, että hyvä hosting ei ole paikka säästää silloin, kun yritys aikoo tosissaan löytyä netistä ja tehdä siellä verkkoliiketoimintaa. Vaikka pysyn sanojeni takana, myönnän, että joillakin on joskus […]

Lue juttu
8.4.2022
Näin piilotat PHP-varoitukset ja -ilmoitukset WordPressissä
Jukka Peltoperä

PHP-varoitukset ja -ilmoitukset tarjoavat hyödyllistä tietoa kehittäjille, mutta tavallisten kävijöiden ei ole hyvä nähdä niitä. PHP-varoituksia ja -ilmoituksia voi ilmaantua näkyviin sivuillasi esimerkiksi silloin, kun muutat käytössä olevan PHP-version tai […]

Lue juttu
25.2.2022
Negatiivinen hakukoneoptimointi ja siltä puolustautuminen
Jukka Peltoperä

Tämän blogijutun aiheena on negatiivinen hakukoneoptimointi. Jutussa kerromme mitä negatiivinen hakukoneoptimointi on, miten haitallista se voi olla verkkosivustoille, miten Google suhtautuu siihen, sekä mitä voit tehdä tunnistaaksesi negatiivisen hakukoneoptimoinnin ja […]

Lue juttu
21.2.2022
WordPress ja puuttuva "Ota automaattiset päivitykset käyttöön" -linkki
Jukka Peltoperä

WordPress-sivustoja ylläpitäneet tietävät, että julkaisujärjestelmä osaa päivittää itse itsensä, kun siihen ilmestyy uusi tietoturvapäivitys. WordPress osaa myös tarkistaa säännöllisesti, onko asennettuihin ulkoasuteemoihin ja lisäosiin tullut uusia päivityksiä ja ilmoittaa niistä […]

Lue juttu
Jukka Peltoperä
Jukka Peltoperä
FM, tietojenkäsittelytieteet, Oulun yliopisto. Yrittäjä. Yli 20 vuoden kokemus web-suunnittelusta, web-teknologioista, WordPressistä, hakukoneoptimoinnista, sisällöntuotannosta ja digitaalisesta markkinoinnista.